.

η διαδρομή σου: www.fa3.gr ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΠΡΩΤΕΡΓΑΤΕΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ Φ.Α. ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

[ Ι.Φωκιανός ]  [ Ι.Χρυσάφης ] [ Δ.Βικέλας ] [ Κ.Μάνος ] [ Σ. Λάμπρος ]

Ιωάννης Χρυσάφης (2)

Ιωάννης Χρυσάφης: Εκφραστής του σουηδικού συστήματος.

Ιωάννης Χρυσάφης: Ο κορυφαίος της αθλητικής επιστήμης

Ο Ιωάννης Φωκιανός (αποκληθείς «Δρυς της Γυμναστικής») υπήρξε ο κορυφαίος της αθλητικής επιστήμης στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα. Τον τίτλο αυτόν διεκδικεί και επάξια τον κερδίζει για τον 20ό αιώνα ένας άλλος Ιωάννης, ο Χρυσάφης (1873-1932). Οι ρίζες του στην τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα, που ήταν και η μήτρα της αναγέννησης του ελληνικού Αθλητισμού, με άξονα την αναβίωση (ή ανασύσταση κατά την έμφαση της εποχής) των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και τόσων πολλών και σημαντικών, στην πορεία προς αυτούς και στα αμέσως επόμενα χρόνια.

Εκείνα τα τελευταία πέντε χρόνια, πριν από την ανατολή του 20ού αιώνα, είναι ο πρόλογος ­ μεστός, δυναμικός και ελπιδοφόρος ­ για τη μετέπειτα και επί τρεις δεκαετίες δημιουργική πορεία του Ιωάννη Χρυσάφη. Γυμναστής-προπονητής της ομάδας Γυμναστικής του Εθνικού Γ.Σ. (υπεραιωνόβιου συλλόγου με έντονη ακτινοβολία αγωνιστική και κοινωνική) που συναγωνίσθηκε τη γερμανική ομάδα και εκείνη του Πανελληνίου Γ.Σ. στους πρώτους ολυμπιακούς και κατετάγη τρίτη (με νεαρούς αθλητές, μεταξύ των οποίων και ο τότε ενδεκάχρονος γνωστότατος ναύαρχος Δημ. Λούνδρας) «Εκγυμναστής» του πρώτου Έλληνα ολυμπιονίκη στη Γυμναστική και συγκεκριμένα (στους κρίκους), του Ιωάννη Μητρόπουλου. (Τι σύμπτωση, στ' αλήθεια, το όνομα Ιωάννης να συνδέεται με την αφετηρία της ελληνικής Γυμναστικής και να κληροδοτηθεί στον κατ' εξοχήν σύγχρονο εκπρόσωπό της, ολυμπιονίκη Μελισσανίδη...).

«Ο Χρυσάφης ήταν ο μέγας απόστολος της ζωής... Αφ' ότου τον γνωρίσαμε δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να δημιουργή ζωή γύρω του. Αυτή ήτο η δουλειά του, η αποστολή του, το όνειρό του, και τοόνειρό του. Να κάνη αθάνατη όλην την ελληνική νεότητα» (Παύλος Νιρβάνας «Εστία», 14 Οκτωβρίου 1932)

Εκείνο το ξεκίνημα του Χρυσάφη, δυναμικό και πληθωρικό, προοιωνίζεται και όλα τα άλλα τα σημαντικότατα που ακολούθησαν μέχρι τον πρόωρο θάνατό του στις αρχές της 10ετίας του '30. Ενεργός ο ρόλος του στους πρώτους ολυμπιακούς αγώνες και λίγο πριν από αυτούς βασικός συντελεστής των πρώτων εκτός Αθήνας αγώνων, στο νησί της Μεγαλόχαρης (Τήνια 1894). Σκληρός (και διά του Τύπου) αμφισβητίας του αθλητικού κατεστημένου της εποχής, που είχε ως κύριο εκπρόσωπο τον απολυταρχικό ευνοούμενο των ανακτόρων Κων. Μάνο (φανατικό πολέμιο των γυμναστών). Μεταφραστής κανονισμών «παιδιών» (πέραν του ποδοσφαίρου και αυτών του μπάσκετ και του βόλεϊ), που θα τα εγνώριζαν στην πράξη οι Έλληνες έπειτα από είκοσι και πλέον χρόνια, με τη δημοσιογραφική παρουσίασή τους από τον Χρυσάφη και στυλοβάτης του παράτολμου και τόσο δημιουργικού εγχειρήματος, όπως ήταν η έκδοση του πρώτου αμιγώς αθλητικού εντύπου στην Ελλάδα (του περιοδικού «Ποδηλατική και Αθλητική Επιθεώρησις της Ανατολής» του ρέκτη φιλάθλου και πολιτικού άνδρα Μιλτιάδη Νεγροπόντη). Ακόμη ο μόνος που κατάφερε να σπάσει τον αντιγυμναστικό κλοιό του ΣΕΓΑΣ (τότε λεγόταν ΣΕΑΓΣ) και στην ιδρυτική συνέλευσή του να κάνει κήρυγμα κοινωνικοποίησης της ’θλησης. (Εύχομαι να μην αξιωθή η Ελλάς εις καμμίαν ολυμπιάδα ν' αποκτήσει ολυμπιονίκας, φθάνει μόνον όλα τα εκατομμύρια των Ελλήνων, ελευθέρων και αλυτρώτων, να συρρέουν εις τα γυμναστήρια διά να γυμνασθούν και όχι μόνον διά να βλέπουν τους πρωταθλητάς και να ενθουσιάζωνται διά ξένους θριάμβους, άμοιροι αυτοί πάσης ασκήσεως»).

Στα τέλη του 1901 ο Ιωάννης Χρυσάφης γύρισε στην Ελλάδα ύστερα από μετεκπαίδευση στη Σουηδία και από τότε η δραστηριότητά του είναι καταλυτική για τις εξελίξεις και την πρόοδο του ελληνικού Αθλητισμού, πολυσχιδής και πολυδιάστατη.

Ο Χρυσάφης με τη στολή του μαχητή-εθελοντή στην επανάσταση της Κρήτης. Τότε γνωρίστηκε με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος έκτοτε είχε βαθιά εκτίμηση στις υποδείξεις του και περιέβαλε με απόλυτη εμπιστοσύνη τις εισηγήσεις και τα εκπαιδευτικά μέτρα σωματικής αγωγής του Χρυσάφη

Επί τριάντα χρόνια ο Χρυσάφης ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος της γυμναστικής παιδείας. Το έργο του χωρίζεται σε τρεις βασικούς τομείς: Ο πρώτος είναι το παιδαγωγικό, η επίδραση του οποίου ξεπερνά τα όρια της καθιέρωσης της σουηδικής γυμναστικής στην Ελλάδα. Ο Χρυσάφης διαδραμάτισε πρωτεύοντα ρόλο σε κάθε μέτρο και κάθε όραμα που αφορούσε στη σωματική καλλιέργεια και την ψυχική ισορροπία των μαθητών. Επί πολλά χρόνια διευθυντής Σωματικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας ήταν αυτός που εισηγήθηκε προγράμματα ριζικής αλλαγής των αντιλήψεων περί Φυσικής Αγωγής στο σχολείο. Απελάμβανε της βαθιάς εκτίμησης του Ελευθερίου Βενιζέλου και συνέδραμε το εκπαιδευτικό έργο μεγάλων μεταρρυθμιστών της εκπαίδευσης, όπως οι Δ. Γληνός, Μ. Τριανταφυλλίδης, Α. Δελμούζος «οι οποίοι ήσαν θερμοί θιασώτες της γυμναστικής και της ευεργετικής επίδρασής της στην υγιεινή και την ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών. Δίπλα τους για θέματα φυσικής αγωγής στάθηκε ο Ι. Χρυσάφης» (Σωτ. Γιάτση «Ιστορία της ’θλησης και των Αγώνων»). Φυσικά το έργο του Χρυσάφη, αν εξετασθεί με τα σημερινά δεδομένα, υπόκειται σε κριτική και ειδικότερο σχολιασμό. Αλλά γεγονός είναι ότι «δεν υπήρξε μόνο ένας έξοχος γυμναστής, ένας τέλειος οργανωτής και ένας απαράμμιλος τεχνικός, αλλά ταυτόχρονα και ένας σπάνιος και εξαιρετικός πνευματικός ηγέτης. Ο Χρυσάφης πίστευε ότι η Γυμναστική είναι μια ολόκληρη δραστηριότητα, βαθύτατα ανθρώπινην και πολιτισμική (Θ. Γιαννάκη «Ζάππειες και Σύγχρονες Ολυμπιάδες»).

Ο δεύτερος τομέας είναι οι πρωτοποριακές εφαρμογές σε θέματα αγωνιστικών κανονισμών, λειτουργίας αθλητικών φορέων ακόμη και της διάδοσης (στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού) και γνωριμίας αθλημάτων (παιδιών) που άλλα ήσαν στα σπάργανα (π.χ. Ποδόσφαιρο) ή θα εφαρμοζόντουσαν αγωνιστικά έπειτα από μια εικοσαετία (Μπάσκετ, Βόλεϊ).

Ο τρίτος τομέας είναι ο συγγραφικός. Το εύρος του συγγραφικού έργου τού Χρυσάφη τεράστιο. Η στέρεη υποδομή γνώσης του θησαυρού των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και φιλοσόφων ήταν για τον Χρυσάφη το κλειδί μιας προσέγγισης και μιας κατάκτησης της γενικότερης έννοιας της Φυσικής Αγωγής, κατά τρόπο πολυεδρικό και εμπνευσμένο. Προϊόν αυτής της παιδείας του Χρυσάφη είναι η συγγραφή πολλών βιβλίων που αναφέρονται στον αθλητισμό στην Αρχαία Ελλάδα. Τα έργα του περί Γυμναστικής και Φυσικής Αγωγής είναι ορόσημα, για την εποχή του, ενώ το σύγγραμμά του «Σύγχρονοι Διεθνείς Ολυμπιακοί Αγώνες» είναι αστείρευτη πηγή γνώσεων (εκδόθηκε το 1930). Η γλωσσομάθειά του και η ευαισθησία του τον οδήγησαν σε 69 μεταφράσεις ξένων θεατρικών και λογοτεχνικών έργων, ενώ η διά των εφημερίδων και περιοδικών συνεισφορά του είναι εκπληκτική.

Η πολύχρονη θητεία ­ ως διευθυντή του γυμναστηρίου και τεχνικού συμβούλου, θα λέγαμε σήμερα, του ιστορικού υπεραιωνόβιου Εθνικού Γ.Σ. ­ υπήρξε μια από τις πιο μεστές σε δημιουργικότητα περιόδους της πολυκύμαντης ζωής του Ιωάννη Χρυσάφη. Σ' αυτό το ξεχασμένο τεκμήριο ο Χρυσάφης πλαισιώνεται από νέους, κυρίως, αθλητές του Εθνικού Γ.Σ. που ποζάρουν μπροστά στα όργανα γυμναστικής. Ο Χρυσάφης υπήρξε διαπρύσιος κήρυκας της κοινωνικοποίησης της άθλησης και πρωτοπόρος στην τέλεση αγώνων παίδων και εφήβων

Τα όσα εγράφησαν αμέσως μετά τον πρόωρο θάνατό του (σε ηλικία 59 ετών, το 1932) προβάλλουν αποτελεσματικά τη μορφή του Χρυσάφη και τον «πολυδυναμισμό» και την πνευματικότητά του έργου του. Ο Σπύρος Μελάς σε χρονογράφημά του στην εφημερίδα «Το Ελεύθερον Βήμα» (13.10.1932) αναφερόταν, εκτός των άλλων, «σ' ένα από τους λίγους, διαυγούς ήθους και συγκεντρωμένο στο σκοπό του ανωτέρους υπαλλήλους που μπήκαν στη γραφειοκρατία για να την αγνοήσουν... Με δύο λόγια ένας ζωντανός άνθρωπος, με ζωντανό σκοπό, μέγα πράγμα μέσα στο πανελλήνιο σορολόπ της εποχής του. Έρχεται και αυτός από τη φιλότιμη γενεά την αμέσως μετά το 1987». Σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εργασία του για την «Πολιτική πλευρά του Ιωάννη Χρυσάφη» (διεθνές αθλητικό συνέδριο Κομοτηνής ­ οργάνωση ΤΕΦΑΑ του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου) ο Σωτήρης Γιάτσης διερευνά διεξοδικά και εις βάθος τη συμβολή του Χρυσάφη στην όλη πορεία του ελληνικού κράτους, κατά τον 20ό αιώνα. Μετά τις πρωτοποριακές πρωτοβουλίες του κατά τα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού (μεταξύ των άλλων είναι ο εισηγητής των αγώνων για εφήβους και παίδες), την ενεργό συμμετοχή του στην πρώτη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση (1917-20), ο Χρυσάφης έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία του θεσμού των Βαλκανικών Αγώνων, στην αναβάθμιση της γυμναστικής επιστήμης (Διδασκαλείο της Γυμναστικής με τριετή φοίτηση) στην επιστημονική στήριξη των ελληνικών αποστολών στους Ολυμπιακούς Αγώνες (1920, 1924 και 1928) και άλλα πολλά ορόσημα της αθλητικής Ελλάδας υπογράφονται ή συνυπογράφονται από τον Χρυσάφη. Η ακμή της πορείας του Χρυσάφη οριοθετείται μεταξύ 1929 και 1932. (Στις 12 Οκτωβρίου του έτους αυτού έφυγε από τη ζωή) «Τότε με την τεράστια πείρα και με απόλυτη διεθνή και ελληνική αναγνώριση συνέβαλε στην ψήφησι των νόμων 5620 και 5780 για να χαραχθεί ένας νέος πλατύς δρόμος. Με πλήρη κάλυψη από τον πρωθυπουργό Ελ. Βενιζέλο (είχε πει δημόσια ότι «αν είχα δέκα ανθρώπους σαν τον Χρυσάφη θα έκανα, σε λίγα χρόνια, την Ελλάδα μεγάλη δύναμη») και τους υπουργούς Παιδείας Κ. Γόντικα και Γ. Παπανδρέου, ο Χρυσάφης πέρασε νομοθετικά την ουσιαστική αναβάθμιση του μέχρι τότε Διδασκαλείου σε Γυμναστική Ακαδημία και συνέταξε πρόγραμμα σπουδών ισάξιο της περιώνυμης σχολής της Στοκχόλμης. Η Φυσική Αγωγή έγινε κανονικό μάθημα και θα καθιερωνόταν σε πέντε ώρες την εβδομάδα, αν δεν αντιδρούσαν βίαια οι διευθυντές των σχολείων. Ακόμη μεγάλη είναι η προσφορά του Χρυσάφη με την πρόβλεψη στα 3.000 νέα σχολεία (επί υπουργείας Γεωργίου Παπανδρέου) να υπάρχουν τεράστιοι χώροι για άθληση, αθλοπαιδιές, υπόστεγα, διάδρομοι και ειδικοί χώροι γυμναστικής. Ακόμη οι οργανικές θέσεις των γυμναστών αυξήθηκαν από 250 σε 500 και ο αριθμός αυτός έμεινε μέχρι το 1964 όταν ο Γ. Παπανδρέου, πραγματικός φίλαθλος, είδε με σύμβουλό τον Ι. Ιωαννίδη τη φυσική αγωγή ως πραγματική παιδεία».

Ο Ολυμπιονίκης στους κρίκους το 1896, Ιωάννης Μητρόπουλος, προπονητής του οποίου ήταν ο Ιωάννης Χρυσάφης

Οθάνατος του Χρυσάφη έγινε αφορμή για ανάλυση και σχολιασμό του πολύπτυχου έργου του (από τους Ολυμπιακούς του 1896 μέχρι τους Ολυμπιακούς του 1932) από επιφανείς πνευματικούς ανθρώπους της εποχής και όχι μόνο από τον γυμναστικό κλάδο. (Παύλος Νιρβάνας, Σπύρος Μελάς, Κλ. Παλαιολόγος, Γ. Σαββόπουλος, Τ. Σακελλαρίου, Τηλ. Καββαδίας ­ ο οποίος του αφιέρωσε ένα θαυμαστό δοκίμιο ­ Τρ. Καρατασάκης, «ο τελευταίος πιστός του πνεύματος και της πράξης του Ιωάννη Χρυσάφη» και άλλοι).

­ Είχε δίκιο ο διακεκριμένος αθλητικός επιστήμονας, αλλά και δημοσιογράφος Τάκης Σακελλαρίου όταν έγραφε ότι «ο Ιωάννης Χρυσάφης ίσως πέθανε, το έργο του όμως θα ζήσει αιωνίως».

Και το 1965 ο τότε διευθυντής της Εθνικής Ακαδημίας Σωματικής Αγωγής Αχ. Δρίβας, που επιμελήθηκε την έκδοση του σπουδαίου έργου του Χρυσάφη «Η Γυμναστική των αρχαίων», έγραφε: «Ο Χρυσάφης τοποθέτησε την εκπολιτική επίδραση της Σωματικής Αγωγής στη σωστή θέση της... Γι' αυτό ήθελε οι νέοι της Ελλάδας ν' αγαπήσουν τη φύση και τη γυμναστική και γι' αυτόν τον σκοπό προσπάθησε να τους ελκύσει στα στάδια και στα γυμναστήρια, στη θάλασσα και στο βουνό, στον ήλιο και στον καθαρό αέρα της υπαίθρου. Ο ιεροφάντης αυτός της αθλητικής ιδέας ήταν κάτι περισσότερο από γυμναστής, από λογοτέχνης, από στρατιώτης, για την Ελλάδα. Ήταν ο δημιουργός, ο διαφωτιστής, ο πρωταγωνιστής του γυμναστικού και αθλητικού βίου της σε ένα διάστημα περίπου 40 ετών περίπου. Το έργο του ακτινοβολεί στον δρόμο της εθνικής παραδόσεως».
Έγραψαν για τον Ιωάννη Χρυσάφη (Κορφολόγημα από κείμενα του 1932)

«... και γελούσε ολόκληρος. Λεβέντης. Τετράγωνος αλλά σφιχτοδεμένος. Απλός, παστρικός στην εμφάνιση και στη σκέψι, παράδειγμα και τύπος του γυμναστηρίου. Εγκρατής, φαιδρός ασκητής της ηρέμου σωματικής αλκής, τίμια νειάτα, σωφροσύνη ανδρική, ευχάριστος ομιλητής, που μισούσε το περιττό, ήθος αθλητικό, διαυγής και συγκεντρωμένος στο σκοπό του. Και από τους λίγους, τους ελαχίστους ανωτέρους υπαλλήλους που μπήκαν στη γραφειοκρατία για να την αγνοήσουν. Με δυο λόγια ένας ζωντανός άνθρωπος με ζωντανό σκοπό».

Σπύρος Μελάς («Ελεύθερον Βήμα» 13.10.1932)

Πρωτοπόρος συγγραφέας ο Ιωάννης Χρυσάφης ανέπτυξε στη «Γυμναστική» του (Έκδοση του Συλλόγου προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, του κορυφαίου πνευματικού τέκνου του Δημητρίου Βικέλα, στη σειρά «Κόκκινα Βιβλία», 1905) τη σημασία της κίνησης, για τον άνθρωπο, το σώμα και τα όργανά του, την υγιεινή, τη μεθοδολογία κ.ά. Στο δεύτερο μέρος (το βιβλίο αποτελείται από 25 «σχήματα») αναλύει επτά είδη ασκήσεων (από τα χέρια και τα πόδια μέχρι την αναπνευστική άσκηση)

«Τον Ιούνιον του 1920 ο Χρυσάφης επέτυχε την ψήφισιν ειδικών νόμων διά των οποίων ελήφθη ειδική πρόνοια περί ιδιαιτέρας ασκήσεως και των εν τοις δημοσίοις σχολείοις της Μέσης Εκπαιδεύσεως φοιτώντων κορασίων. Πρωτοποριακή ιδέα».

Τηλέμαχος Καββαδίας, Γεν. Επιθεωρητής Σωματικής Αγωγής (1932)

«Όλη του τη ζωή, όλη του η δράσις, όλη του η σκέψις, όλες του οι προσπάθειες, όλες οι ημέρες του, όλες οι στιγμές του, σ' αυτό το φωτεινό ιδανικό είχαν αφιερωθή. Μια θρησκεία εδίδασκε, εκήρυττε, επροπαγάνδιζε. Τη θρησκεία των ωραίων και γερών σωμάτων. Η Φυσική Αγωγή στην Ελλάδα είναι έργο δικό του. Ένα έργο υπερζωντανού ανθρώπου...».

Παύλος Νιρβάνας («Εστία» 14.10.1932)

«Από το έτος τούτο (1902) αρχίζει η κυρίως εθνική του εργασία. Κηρύσσει, διδάσκει, συμβουλεύει, ομιλεί. Ως όνειρον και σκοπόν της ζωής του έχει την ανύψωσιν της Γυμναστικής εις περιωπήν εθνικού θεσμού, και εργάζεται, σκέπτεται και ζει διά τον σκοπόν αυτόν μέχρι το τέλος της ζωής του».

Γ. Σαββόπουλος, Επιθεωρητής Αθλητισμού («Νέα Εστία» 1932)

«Ο Χρυσάφης υπήρξεν πραγματικά ο κυριώτερος αναμορφωτής της ελληνικής Γυμναστικής. Γιατί στους προσωπικούς αγώνες του Γιάννη Χρυσάφη οφείλεται η δημιουργία γυμναστικού αισθήματος, γυμναστικής συνειδήσεως, εις τον ελληνικόν λαόν και ακόμη γυμναστικού συστήματος και Ελλήνων γυμναστών».

Κλεάνθης Παλαιολόγος, Διευθυντής της Εθνικής Ακαδημίας Σωματικής Αγωγής («Πατρίς» 13.10.1932)

Λωζάννη, Μάιος 1930. Ο βαρόνος Πιέρ ντε Κουμπερτέν με τον στενό συνεργάτη του Ιωάννη Χρυσάφη, διευθυντή Φυσικής Αγωγής στο υπουργείο Παιδείας και εκπρόσωπος, στην Ελλάδα, της Παγκόσμιας Παιδαγωγικής Ένωσης (από το αρχείο της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής). Το 1912 έλαβε μέρος στο ιδρυτικό συνέδριο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Στίβου (ΙΑΑF) και συνυπέγραψε το σχετικό πρακτικό. Στο διεθνές ολυμπιακό συνέδριο του 1930 τού απενεμήθη το μετάλλιο του βετεράνου των Ολυμπιακών Αγώνων, τιμή που έγινε μόνο σε έξι συνέδρους

«Ακούραστος εργάτης μιας μεγάλης και παγκόσμιας αποστολής και ακοίμητος φρουρός της κανδήλας του Πολιτισμού, προσπάθησε με όλες του τις δυνάμεις να οδηγήση τους νέους προς τον δρόμο της τελείας προσωπικότητος».

Τάκης Σακελλαρίου, Επιθεωρητής Σωματικής Αγωγής - Δημοσιογράφος («Αθλητικός Χρόνος» 30.12.1932)

«Το αίσθημα της αξιοπρεπείας τον έκανε να μη λογαριάζη ούτε τη θέση του. Δεν είχε την ευκαμψία των γνωστών κ.κ. διευθυντών που γίνονται έρμαιο των κομμάτων. Ο Χρυσάφης δεν υποδουλώθηκε ποτέ σε κανένα κόμμα. Απ' εναντίας, κατόρθωσε να επιβάλει το πρόγραμμά του για τη Γυμναστική στο Κόμμα των Φιλελευθέρων που κυριαρχούσε τότε στην πολιτική ζωή της χώρας μας. Γι' αυτό αποδίδουμε στο Χρυσάφη τον τίτλο του Μεγάλου. Δεν ήταν απλώς ένας γυμναστής. Ήταν ένας δυνατός Έλληνας που εργάσθηκε για την αναμόρφωσι του τόπου αυτού».

(Παύλου Κυριαζή «Ο μαχητής-Χρυσάφης» 1932)

«Η ευγενική καρδιά του, κυριευμένη από ομορφιά, σοφία, ρυθμό και φως δεν ήταν δυνατό να ανεχθή τις εμπορικές συναλλαγές στους αθλητικούς αγώνας που δηλητηριάζουν τον κόσμον, αλλάζουν τον σκοπό, καταστρέφουν τις ψυχές και τα σώματα».

(Η. De Genst, Επιθεωρητής Γυμναστικής του Βελγίου, Ιούνιος 1932 «Δελτίο Διεθνούς Γυμναστικής Ομοσπονδίας»)

*Ο δημοσιογράφος Πέτρος Λινάρδος είναι ιστορικός του αθλητισμού και επίτιμος πρόεδρος του ΠΣΑΤ.
 

(πηγή: ΤΑ ΝΕΑ)

  
Χρυσάφης (1) συνέχεια...


ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης


1

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Βιβλία Φ.Α. από ΟΕΔΒ
Περιεχόμενα νομοθεσίας σχετικά με τη Φ.Α.
ΔΗΛΩΣΑΝ για την Φ.Α.:
Υπουργός Παιδείας, Αρης Σπηλιωτόπουλος:
"Η Φυσική Αγωγή υπηρετεί όχι μόνο την μαθητική κοινότητα αλλά και ολόκληρη την κοινωνία"
Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός (Δείτε το, αξίζει παρότι είναι μεγάλο αρχείο 189 Kb)
Απάντηση υφ. Παιδείας κ. Καλού στα αιτήματα της Ένωσης Καθηγητών Φυσικής Αγωγής Ελλάδας (Ε.Κ.Φ.Α.Ε.) για την αναβάθμιση του κλάδου της Φ.Α., τα οποία κατέθεσε ως αναφορά ο Βουλευτής κ. Αθαν. Αλευράς.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Γυμνασιάδα 2006, Αγώνες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σχολικού Αθλητισμού (ISF).
30 Μηνίτες Φ.Α.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Φ.Α. κ΄ Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιακά Αγωνίσματα στην Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιονίκες στην Αρχαία Ελλάδα
Χρονικό Εκπ/σης Στελεχών Φ.Α.
Τα Δύσκολα Χρόνια Φ.Α. και Εκπ/σης
Η Σταδιακή Σύγκλιση Φ.Α. και Εκπ/σης
Πρωτεργάτες Φ.Α. και Αθλητισμού:
Φωκιανός, Χρυσάφης, Βικέλας, Λάμπρος, Μάνος
Ιστορική Ανασκόπηση της Φ.Α. στην Ελληνική Εκπαίδευση
Προβλήματα των καθηγητών Φ. Α. (κ΄άλλων ειδικοτήτων) ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΟΕ)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ κ΄ΘΕΣΕΙΣ της ΔΟΕ για την Φ. Α. (κ΄άλλες ειδικότητες)
Χρονικό Φ.Α. στο Δημοτικό
Γενικός Στόχος της Φ.Α. - Επί μέρους Στόχοι
Προγραμματισμός Μαθήματοος ΦΑ.
Διεθνής Καταστατικός Χάρτης Φυσικής Αγωγής της UNESCO.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡ/ΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΔΕΠΠΣ) - Φ.Α.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΓΥΜΝΑΣΙΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Φ. Α.:
Α'-Β' Δημοτικού
Γ'-Δ' Δημοτικού,
Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Α' Γυμνασίου
Β' Γυμνασίου
Γ' Γυμνασίου
 Ολα τα ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ της Φ.Α. σε μορφή .pdf
ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Φ.Α.:
Α' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ' Δημοτικού
Α' Β' Γ' ημερήσιου Γυμνασίου
Α' Β' Γ' Γενικού Λυκείου
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΣΕΠ,  ΠΕ11, Φυσική Αγωγή
2007, Γνωστικό Αντικείμενο
2007, Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2007, Ειδική Διδακτική
2005, Ειδική Διδακτική και Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2005, Γνωστικό Αντικεί΅ενο
ΕΞεταστέα Υλη, Φ.Α. (ΠΕ11), ΑΣΕΠ, 2006
ΕΞεταστέα Υλη του 2004-05
Θέματα 2000 κ΄ 2003
Θέματα για: Διδακτική Μεθοδολογία, Παιδαγωγικά Θέματα
(Αλλων Ειδικοτήτων αλλά χρήσιμα κ΄ για την Φυσική Αγωγή)
 Eρωτήσεις εργοφυσιολογίας
Παιδαγωγική 2006
Διδακτική Μεθοδολογία
Θεωρίες Μάθησης, (pdf, 480 Kb)
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2002
30 Μηνίτες Φ.Α
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2004
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Από την συλλογή κ΄επιμέλεια του δάσκαλου Γρηγόρη Φιλιππιάδη
ΑΣΦΑΛΕΙΑ-ΥΓΕΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου
ΕΝΩΣΕΙΣ Φ.Α.
ΠΕΠΦΑ (Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής)
ΕΓΒΕ (Ένωση Γυμναστών Βορείου Ελλάδος)