www.fa3.gr

Ιστότοπος Φυσικής Αγωγής (www.fa3.gr/)  ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  Βιβλία Φυσικής Αγωγής 

www.fa3.gr

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ - Βιβλία από ΟΕΔΒ
Ενημερωτική επιστολή για το διδακτικό πακέτο Φυσικής Αγωγής Ε-ΣΤ Δημοτικού

(Δείτε τα βιβλία Φυσικής Αγωγής)

Δρ. Διγγελίδης Νικόλαος, MSc, PhD
Διδακτική της Φυσικής Αγωγής
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού
42100 Καρυές Τρικάλων
E-mail: nikdig@pe.uth.gr


Ημερομηνία: 2/5/2006

Θέμα: Τα νέα βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου - Ενημερωτική επιστολή για το διδακτικό πακέτο Φυσικής Αγωγής Ε-ΣΤ Δημοτικού

Μετά από συλλογική προσπάθεια διαρκείας, τα νέα βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι έτοιμα και μπορεί κανείς να τα κατεβάσει σε μορφή pdf μέσω του κόμβου του Π.Ι. (www.pi-schools.gr). Αναμένεται λοιπόν η εκτύπωση και αποστολή τους στα σχολεία, ώστε να τα έχουν στα χέρια τους οι εκπαιδευτικοί και μαθητές.
Όσον αφορά το Βιβλίο Εκπαιδευτικού, στο πρώτο κεφάλαιο δίνονται γενικές οδηγίες για αποτελεσματική διδασκαλία, οι οποίες ισχύουν για όλες τις διδακτικές ενότητες. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρέχονται ειδικές οδηγίες για κάθε διδακτική ενότητα, καθώς και υποδείγματα από σχέδια μαθημάτων. Στο τρίτο κεφάλαιο υπάρχουν προτάσεις και παραδείγματα για την αξιολόγηση των μαθητών εξειδικευμένα για κάθε ενότητα. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο αναπτύσσονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής που σχετίζονται με την αποτελεσματική διδασκαλία.
Καταβλήθηκε προσπάθεια ώστε το βιβλίο αυτό να γίνει όσο το δυνατόν πιο χρηστικό. Να αποτελέσει ένα έναυσμα και ταυτόχρονα ένα εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής που θα τους βοηθήσει να οργανώσουν και να προγραμματίσουν τη διδασκαλία τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην παράθεση των σύγχρονων παιδαγωγικών αντιλήψεων για τη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής (Κεφάλαιο 1), πάνω στις οποίες βασίστηκαν τα υποδείγματα σχεδίων μαθημάτων (Κεφάλαιο 2), και οι προτάσεις για την αξιολόγηση του μαθητή (Κεφάλαιο 3).

Όσον αφορά το Βιβλίο Μαθητή για τη Φυσική Αγωγή της Ε-ΣΤ Δημοτικού οι βασικές επιδιώξεις των συγγραφέων, σε συνδυασμό με τις προδιαγραφές που έθετε το Π.Ι., ήταν:

• Να παρέχει βασικές γνώσεις ως προς τα αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος. Έτσι, στα Κεφάλαια 1 ως 7 ο μαθητής μπορεί να βρει τα σημαντικότερα σημεία-κλειδιά για τη σωστή εκτέλεση των δεξιοτήτων που διδάσκονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος (αθλοπαιδιές, κλασικός αθλητισμός, χοροί). Η έμφαση στα συγκεκριμένα κεφάλαια δίνεται στην διευκόλυνση της εκμάθησης δεξιοτήτων των αθλημάτων ώστε οι μαθητές να είναι σε θέση να συμμετάσχουν με επιτυχία σε μια ποικιλία παιχνιδιών και δραστηριοτήτων.
• Να παρέχει βασικές γνώσεις για την άσκηση, τη σωστή αθλητική συμπεριφορά και την οργάνωση αθλητικών δραστηριοτήτων (Κεφάλαια 8, 9, 10). Η έμφαση στα παραπάνω κεφάλαια δίνεται: α) στην κατανόηση της αξίας της δια βίου άσκησης για τη σωματική, ψυχική και πνευματική υγεία, β) στην ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε θέματα υγείας και σωστής αθλητικής συμπεριφοράς και γ) στην παροχή ενός οδηγού για την οργάνωση μιας αθλητικής εκδήλωσης (π.χ. ενός τουρνουά στο σχολείο, μιας ημέρας αφιερωμένης στο περπάτημα κλπ).
• Να παρέχει ερεθίσματα για περαιτέρω αναζήτηση γνώσης. Γι’ αυτό το σκοπό υπάρχουν ερωτήσεις, ασκήσεις καθώς και παραπομπές σε επιλεγμένες ιστοσελίδες.
• Να είναι φιλικό κι ελκυστικό προς τους μαθητές και γι’ αυτό περιορίστηκε το κείμενο στο μέγιστο δυνατό βαθμό, ενώ δόθηκε περισσότερη έμφαση στην αισθητική και τη χρηστικότητα του βιβλίου.


Ο ρόλος του βιβλίου μαθητή για τη Φυσική Αγωγή είναι ενισχυτικός της διδασκαλίας που παρέχεται στους εξωτερικούς χώρους ή στο γυμναστήριο. Για παράδειγμα, όταν ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής διδάσκει ένα αντικείμενο στο σχολείο (π.χ. το σερβίς στο βόλεϊ) μπορεί να παραπέμψει τους μαθητές να διαβάσουν το συγκεκριμένο μέρος του βιβλίου μαθητή ώστε να εμπεδωθούν τα βασικά σημεία απ’ την εκτέλεση της δεξιότητας προκειμένου να διευκολυνθεί η μάθησή της περαιτέρω. Ή όταν ο εκπαιδευτικός δείχνει στους μαθητές με ποιο τρόπο μετράμε το σφυγμό μας μπορεί να παραπέμψει τους μαθητές να κάνουν την αντίστοιχη άσκηση στο σπίτι ώστε να βρουν την καρδιακή συχνότητα ηρεμίας. Ένας εκπαιδευτικός μπορεί να βρει πολλούς δημιουργικούς τρόπους να αξιοποιήσει το βιβλίο μαθητή κι οι συγγραφείς ευελπιστούν ότι θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επικοινωνία και επαφή με όλους, αν είναι δυνατόν, τους εκπαιδευτικούς.

Οι συγγραφείς θεωρούν σημαντικό να σημειωθεί ότι οι νέες παιδαγωγικές αντιλήψεις στη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής, αλλά και γενικότερα στην εκπαίδευση, συντείνουν στην ανάπτυξη ενός θετικού μαθησιακού κλίματος και σ’ αυτό το πνεύμα έχουν δοθεί οι ανάλογες οδηγίες στους εκπαιδευτικούς. Ένα περιβάλλον όπου το κάθε παιδί θα μαθαίνει και θα αναπτύσσεται. Ένα περιβάλλον όπου το κυρίαρχο στοιχείο θα είναι η έμφαση στην προσωπική βελτίωση του καθενός κι η συνεργασία μεταξύ των παιδιών και όχι η τάση για διακρίσεις ή συγκρίσεις μεταξύ των παιδιών. Ένα περιβάλλον όπου τα λάθη δεν αποτελούν σημείο γελοιοποίησης του παιδιού, αλλά αφετηρία για προσωπική βελτίωση. Ο κυριότερος σκοπός ίσως του μαθήματος της φυσικής αγωγής στο σχολείο είναι να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν φυσιολογικά τα παιδιά μας. Να είναι υγιή με όλη την έννοια της λέξης κι αυτό σημαίνει όχι μόνο να μην αρρωστήσουν ή να μην χτυπήσουν, αλλά επίσης να έχουν καλά αναπτυγμένες κοινωνικές σχέσεις που θα τα βοηθήσουν στην κοινωνική και συναισθηματική τους ωρίμανση.

Κάθε παιδί μπορεί να τα καταφέρει, στη φυσική αγωγή και στη ζωή του γενικότερα, αρκεί να προσπαθήσει. Κάθε εκπαιδευτικός που πασχίζει στην καθημερινότητα του σχολείου, κάθε γονέας μπορεί να είναι περήφανος για το παιδί του, ανεξάρτητα από τους βαθμούς ή τις επιδόσεις του. Γιατί το κυριότερο δεν είναι οι αριθμοί που μπορεί να βελτιωθούν ή να χειροτερεύσουν, αλλά να καλλιεργήσουμε όλοι μαζί ένα περιβάλλον όπου το κάθε παιδί θα βλέπει με θετικό μάτι το να μαθαίνει, να βελτιώνεται, να προοδεύει. Θα χρειαστεί ίσως να δείξουμε μερικές φορές ανοχή, δεχόμενοι ότι κάθε παιδί μαθαίνει με το δικό του ρυθμό. Ας θυμόμαστε ότι αν κάποιο παιδί δεν τα καταφέρνει σε κάτι, απλά σημαίνει ότι χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο. Αν κάποιο άλλο τα καταφέρνει πολύ εύκολα, αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να βάλει υψηλότερους προσωπικούς στόχους.

Οι συγγραφείς έχουν φροντίσει ώστε να υπάρχει ένα ανοιχτό παράθυρο επικοινωνίας με τους καθηγητές φυσικής αγωγής (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) μέσω της ιστοσελίδας του Εργαστηρίου Ψυχολογίας της Άσκησης και Ποιότητας Ζωής του ΤΕΦΑΑ Θεσσαλίας. Στην προηγούμενη ιστοσελίδα θα μπορεί κανείς να βρει διάφορες πηγές σχετικές με τη φυσική αγωγή στο σχολείο, τα νέα βιβλία και άλλα συναφή θέματα.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,
Οι συγγραφείς

Διγγελίδης Ν., Θεοδωράκης Ι., Ζέτου Ε., Δήμας Ι.

-------------------------------------------------------------------

(Δείτε τα βιβλία Φυσικής Αγωγής)

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

 

www.fa3.gr

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα
0000000000000

Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος Καθηγητής Φ.Α. 11ου Γ. Περιστερίου
 (M.Sc. in USA, Υποψ. Διδάκτωρ ΤΕΦΑΑ Αθήνας)
All Rights Reserved. Copyright © 2004-2005
Αποποίηση Ευθύνης
0000000000000