.

Ιστότοπος Φυσικής Αγωγής: www.fa3.gr ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ


  Η κατάσταση στην εκπαίδευση των αυτιστικών παιδιών στην Ελλάδα είναι γνωστή. Η ανυπαρξία ειδικών δομών σε ότι αφορά τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνική αποκατάσταση σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μας κάνει να αναζητήσουμε την πιο πρόχειρη λύση για να καλύψει ή και να αντικαταστήσει το εκπαιδευτικό έργο. Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση του αυτιστικού παιδιού μέσα και έξω από το σχολείο.

Το παρακάτω άρθρο υπάρχει στο περιοδικό της Ομοσπονδίας Φυσικής Αγωγής της Μ. Βρετανίας, τεύχος 24/3, Φθινόπωρο 1993. Η συγγραφέας του Vicky Kitson, δασκάλα στο σχολείο Radlett Lodge, για παιδιά με αυτισμό, περιγράφει την εξαιρετική σημασία που έχει ένα καλό πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής στα παιδιά με αυτισμό.


ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ

Η Φυσική Αγωγή παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των παιδιών με Αυτισμό. Αν και η φυσική τους ανάπτυξη είναι γενικά παράλληλη με την χρονολογική τους ηλικία, τα χαρακτηριστικά που έχουν να κάνουν με το σύνδρομο, συχνά εμποδίζουν την φυσιολογική ανάπτυξη των δεξιοτήτων, της κατανόησης και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Πολλά παιδιά έχουν έλλειψη της γνώσης του σώματος και έτσι γίνονται ουσιώδη τα μαθήματα που δίνουν έμφαση στην γνώση των μερών του σώματος και το τι μπορεί να κάνουν αυτά. Με αυτό τον τρόπο το παιδί αποκτά την εικόνα του εαυτού του και μαθαίνει να ξεχωρίζει έννοιες όπως δεξιά - αριστερά, εμπρός - πίσω, πάνω - κάτω, ψηλά - χαμηλά.

Τα παιδιά με αυτισμό συχνά συναντούν δυσκολίες σε δραστηριότητες που απαιτούν λύση προβλημάτων καθώς και ήδη μαθημένες δεξιότητες που τις συναντούν όμως σε άλλο περιβάλλον. Έτσι μπορούν να σχεδιαστούν εξατομικευμένες εμπειρίες μέσα στο μεγάλο εύρος των φυσικών εμπειριών που τους δίνονται μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον.

Μερικά παιδιά χρειάζονται εξατομικευμένο πρόγραμμα για την ανάπτυξη αδρών και λεπτών κινητικών δεξιοτήτων. Αυτά τα προγράμματα σχεδιάζονται για να προάγουν και να συνδέονται ταυτόχρονα με άλλες περιοχές του εκπαιδευτικού προγράμματος όπως π.χ μουσικοθεραπεία και γλωσσική ανάπτυξη. Ο τομέας της φυσικής αγωγής δίνει μια ιδανική ευκαιρία για την επέκταση του λεξιλογίου και της συνομιλίας σε μια πραγματική, πρακτική κατάσταση όπου το παιδί θα πρέπει να ακούσει, να κατανοήσει και να εκτελέσει οδηγίες.

Πολλά παιδιά αποφεύγουν την φυσική επαφή. Τα μαθήματα μπορούν να προωθήσουν την επαφή με κατάλληλους για κάθε ηλικία τρόπους και να οδηγήσουν στην ανάπτυξη της γνώσης του σώματος άλλων παιδιών και ενηλίκων. Συχνά έχουν έλλειψη ενός φυσικού ανταγωνιστικού πνεύματος και κινήτρου. Προτιμούν να υιοθετήσουν μια στάση συμπεριφοράς που είναι μέρος της αυτιστικής συμπεριφοράς τους παρά να δοκιμάσουν τον εαυτό τους.

Είναι δύσκολο να τους πείσουμε να κάνουν μια πλήρη προσπάθεια σε δραστηριότητες που αυξάνουν τον καρδιακό παλμό και την αναπνοή και που έχουν να κάνουν με την ιδέα της φυσικής άσκησης. Χρειάζεται να σχεδιαστούν απλά παιχνίδια που απαιτούν συνεργασία εργασία σε ομάδα, εργασία με την σειρά και δημιουργούν την ανάγκη του συναγωνισμού. Συχνά η ευχαρίστηση της νίκης πρέπει να "μεγαλοποιηθεί" από τον δάσκαλο. Μόλις η ιδέα του "να έρθει πρώτος" κατανοηθεί τότε δίνεται έμφαση στην ανάγκη του να είναι ένας "σωστός χαμένος".

Η μίμηση μπορεί να είναι μια πετυχημένη στρατηγική, μια και, πολλά παιδιά νοιώθουν πίεση όταν αντιμετωπίζουν καινούργιες δραστηριότητες. Το να αντιγράψουν τις ενέργειες κάποιου άλλου μπορεί να τα βοηθήσει να αισθάνονται περισσότερο ασφαλή, γνωρίζοντας ήδη τι έχουν να κάνουν. Με αυτόν τον τρόπο έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχουν.

Οι προσωπικές ιδέες και η δημιουργικότητα ενθαρρύνονται αλλά αν κανένα από τα δύο δεν δίνει αποτέλεσμα τότε η μίμηση μπορεί να αποδειχθεί μια χρήσιμη μέθοδος για την επιτυχία μιας δεξιότητας. Τα νεότερα και πιο αδέξια παιδιά έχουν την ανάγκη και προφορικών και φυσικών εντολών.

Οι δυνατότητες για εμπειρίες μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες επεκτείνουν το πρόγραμμα της Φυσικής Αγωγής μέχρι εκεί που βολεύουν οι χώροι. Το κολύμπι σε δημόσια πισίνα εμπλέκει πολλές περιοχές του εκπαιδευτικού προγράμματος όπως η ανάπτυξη των αντιληπτικο- κινητικών δεξιοτήτων, σωματογνωσία, συντονισμό, ισορροπία, ευκαιριακές σχέσεις, ανάπτυξη φυσικής κατάστασης, κατανόησης εννοιών όπως γλώσσα, απόσταση και χρόνος, συμμετοχή σε σχήματα επιβράβευσης και συναγωνισμού, απόκτηση ανοχής στην επαφή του σώματος, καλή ευκαιρία για την έναρξη ενός προγράμματος για ντύσιμο. Συνήθως είναι αρκετά ευχάριστο και όλες αυτές οι εμπειρίες βοηθούν να δομηθεί αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Επίσης αναπτύσσουν δεσμούς με την κοινότητα και οι δραστηριότητες μπορούν να γίνουν σαν σε οικογένεια.

Σχόλιο-απόδοση
Παναγιώτης Ανδρονικίδης

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης


1

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  Ν.3699/2008
 Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
«Αναπηρία» και φυσική δραστηριότητα, Δρ. Δ. Κουτσούκη,
Συνέντευξη ως Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ
Π.Σ.Ε.Ε.Ε.Α.
 Σύλλογος Ειδ. Αγωγής, Ιδρυση, Σκοποί
Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας
ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Διαθεματικό, Αναλυτικό Πρ. για ΑΜΕΑ
(Ολες οι βαθμίδες Εκπ/σης)
Διαθεματικό Παιδιών με κινητικές αναπηρίες
(Νηπιαγωγείο)
Διαθεματικό Προσαρμοσμένης Φ.Α.
(Νηπιαγωγείο)
Διαθεματικό, Αναλυτικό Πρ. Γλώσσας Παιδιών με κινητικές αναπηρίες
(Νηπιαγωγείο)
Νέες αντιλήψεις για ΑΜΕΑ
Φυσική Αγωγή για παιδιά με Αυτισμό
Ειδική Φ.Α. στο κέντρο ΕΛΕΠΑΠ
Απασχόληση
Ισα Δικαιώματα, Νομική Κατοχύρωση
Χρήσιμη Νομολογία
ΑΜΕΑ, Ατομα ΜΕ Αναπηρίες, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΜΕΑ
Ιστορική Αναδρομή Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα (μέχρι 1970)
Ιστορική Αναδρομή Ειδικής Αγωγής (από το 1970 μέχρι σήμερα)
Σχολεία Ειδικής Αγωγής
Πρωτοβάθμια
Δευτεβάθμια
Ωρολόγια προγράμματα των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής ΣΜΕΑ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Βιβία Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Προϋποθέσεις, διαδικασία και τρόπος παροχής εκπαίδευσης στο σπίτι
Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία
Νόμος 2817/2000
(Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες)
Αρθρα:
1, 2, 3-4, 5-8, 9-11, 12-18
Κ.Δ.Α.Υ.
 Κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.) των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και καθορισμός των καθηκόντων και υποχρεώσεων του προσωπικού αυτού
ΠΙΝΑΚΑΣ των Κ.Δ.Α.Υ. σε όλη την Ελλάδα
Η Φυσική Αγωγή και ο Αθλητισμός ως μια κοινωνική διαδικασία

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
(Δεν υπάρχει σχέση των παιδιών με Μ.Δ. με τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παρουσιάζουν στοιχεία Μαθησιακών Δυσκολιών)

Εισαγωγή, ΔΑΙΑΣΒΤΕΟ!
Μ.Δ. στο Ολοήμερο Σχολείο
Μ.Δ. τι φταίει;
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στην Σχολική Ηλικία.
Μ.Δ. επίδραση στη καθημερινή ζωή
ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Ορισμός, Συμπτώματα
Ορισμός (Βρετανικό Ινστιτούτο Δυσλεξίας)
Κοινά Χαρακτηριστικά και Προειδοποιητικές ενδείξεις
Συμβουλές για εκπαιδευτικούς από τον Alan Sayles, πρόεδρο Ευρ. Συνδέσμου Δυσλεξίας
Σχέση με Διάσπαση Προσοχής
Μορφές, Αίτια
Μύθος Πραγματικότητα
Διαταραχές Γραφής
Δυσλεξία κ΄Πληροφορική
Προς Δασκάλους, Καθηγητές, Τρόποι Εξέτασης Μαθητών
Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών
Συμβουλές προς Γονείς
Μυστικά προς Γονείς
Επίδραση Μαθ. Δυσκολιών στη ζωή του παιδιού
Διάσημοι Δυσλεξικοί
Συνέδριο Δυσλεξίας
Η Εκπαίδευση θεραπεύει
Το γονίδιο της δυσλεξίας?
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
(ADHD)
Παγκόσμια Διάγνωση με το Τεστ Παυλίδη
Τι είναι Υπερκινητικότητα - Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής
Υπερκινητικότητα και Φυσική Αγωγή
Ποσοστά Υπερκινητικότητας στην Ελλάδα

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

Υπεύθυνοι Αγωγής Yγείας
Γρίφοι, Γνωμικά, Παροιμίες, Αινίγματα, Ημερολόγιο, Εορτές, Αριθμομηχανή, Μουσική, Σωστό - Λάθος, Σαν σήμερα, jokes