|
Ερώτηση
του Βουλευτή κ. Βασ.
Κεγκέρογλου σχετικά με το «ρόλο του αθλητισμού στην εκπαίδευση»
(ψήφισμα Ευρωκοινοβουλίου)
και
Απάντηση του ΥπΕΠΘ στην ερώτηση
|
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αριθ. Πρωτ.
ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ: 3829
Ημερομηνία
καταθέσεως:
07/01/2008 |
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
Βουλευτής Ηρακλείου – ΠAΣΟΚ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων
κ. Ε. Στυλιανίδη
ΘΕΜΑ: Ο ρόλος του αθλητισμού στην εκπαίδευση.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με
ψήφισμα του την 13 Νοεμβρίου 2007 καλεί όλα τα κράτη-μέλη να
διασφαλίσουν την διδασκαλία της φυσικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες,
συμπεριλαμβανομένης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, από ειδικευμένους καθηγητές
φυσικής αγωγής.
Στο σκεπτικό της απόφασης λαμβάνονται υπόψη ότι η φυσική αγωγή είναι το μόνο
σχολικό μάθημα που στόχο έχει να προετοιμάσει τα παιδιά για ένα υγιή τρόπο ζωής,
το υπερβολικό βάρος που προκαλείται από την καθιστική ζωή και την ακατάλληλη
δίαιτα και το άγχος των παιδιών που επιφέρει το διάβασμα και η διάκριση στα
μαθήματα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλεί τα κράτη-μέλη να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην
ανάπτυξη της υγείας στο πλαίσιο των σχολικών προγραμμάτων διδασκαλίας,
προωθώντας μια σημαντική δραστηριότητα, ώστε τα παιδιά να μπορούν να ξεκινήσουν
τη σωματική άθληση σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία προς όφελος της ανάπτυξης
της υγείας τους.
Επειδή η τακτική άσκηση των παιδιών από μικρή ηλικία συμβάλλει στην ανάπτυξη
υγειών οργανισμών, βοηθάει στην ομαλή ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων αλλά συμβάλλει
σημαντικά και στη μείωση των δαπανών για υγειονομική περίθαλψη
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου το Υπουργείο να εφαρμόσει σε όλες τις
βαθμίδες εκπαίδευσης στη χώρα μας, το με αριθμό 2007/2086 (ΙΝΙ) ψήφισμα του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με το ρόλο του αθλητισμού στην παιδεία;
Ο ερωτών Βουλευτής
Βασίλης Κεγκέρογλου
(Η ερώτηση σε μορφή Word:
ΕΔΩ)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
|
Βαθμός Ασφαλείας;
Να διατηρηθεί μέχρι:
|
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚ/ΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ |
|
Ανδρέα Παπανδρέου 37
151 80 ΜΑΡΟΥΣΙ |
Μαρούσι, 30-1- 2008
Αρ.Πρωτ.ΒαθμόςΠροτερ.
3099/ΙΗ
|
Τηλέφωνο: 210 - 34.42.320
FAX: 210-34.42.365
SARA |
ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων
Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων
|
|
ΚΟΙΝ: Βουλευτή κ.
- Βασ. Κεγκέρογλου
(Δια της Βουλής των Ελλήνων)
|
ΘΕΜΑ : «Απάντηση στην Ερώτηση
με αριθμό 3829/7-1-08»
Απαντώντας στην Ερώτηση με αριθμό 3829/7-1-08, την οποία κατέθεσε ο Βουλευτής κ.
Βασ. Κεγκέρογλου σχετικά με το «ρόλο του αθλητισμού στην εκπαίδευση», σας
γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Α. Σύμφωνα με την αριθ.12/773/77094/Γ1/28-7-2006
(ΦΕΚ1139/ τ.Β7 2006) Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Αναμόρφωση ωρολογίων
προγραμμάτων στο Δημοτικό Σχολείο», το μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκεται:
Ι. σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου δύο (2)
ώρες την εβδομάδα.
II. Στο πρόγραμμα του Ολοήμερου σχολείου:
α. για τις Α' και Β' τάξεις, διδάσκεται τέσσερις
ώρες την εβδομάδα και αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα και
β. για τις Γ', Δ', Ε' και ΣΤ' τάξεις αποτελεί μάθημα επιλογής και
διδάσκεται δύο ώρες (2) την εβδομάδα.
III. Στα Σχολεία που εφαρμόζεται το πρόγραμμα «Καλλιπάτειρα»,
στις Γ'. Δ'. Ε' και Στ'
τάξεις, μία ώρα της Ευέλικτης Ζώνης διατίθεται για το εν λόγω πρόγραμμα.
Β. Σύμφωνα με το
Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου, που
καθορίζεται με τη με αριθμ. 54530/Γ2 (ΦΕΚ 771/Τ.Β78-6-05) Υπουργική Απόφαση, το
μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκεται 3 ώρες εβδομαδιαίως στην Α' Γυμνασίου, 3
ώρες στη Β' Γυμνασίου και 2 ώρες στη Γ' Γυμνασίου.
Σύμφωνα με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου, που καθορίζεται με τη με
αριθ. 63447/Γ2 (ΦΕΚ 921/τ Β75-7-05) Υπουργική Απόφαση, το συγκεκριμένο μάθημα
διδάσκεται:
• στην Α' Τάξη 2 ώρες εβδομαδιαίως στο πρώτο τετράμηνο και 1
ώρα στο δεύτερο τετράμηνο
• στη Β' Τάξη 2 ώρες την εβδομάδα καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους
• στη Γ' Τάξη 1 ώρα εβδομαδιαίως καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Γ. Το ΥΠΕΠΘ, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής,
καταγράφει, αξιολογεί και προγραμματίζει ύστερα από συνεργασία με το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο, τα Γραφεία Φυσικής Αγωγής των Νομαρχιών, τις Ομοσπονδίες, τη Γενική
Γραμματεία Αθλητισμού και άλλα Υπουργεία, θέματα σχετικά με την επίτευξη της
καλύτερης δυνατής λειτουργίας της Φυσικής Ανωγής.
Ήδη
μελετάται η θεσμοθέτηση επιπλέον ωρών γυμναστικής στα σχολεία, καθώς και η
εισαγωγή της στην προσχολική ηλικία.
Όπως επιστημονικά τεκμηριώνεται, η τακτική
σωματική άσκηση βελτιώνει την ψυχική και σωματική υγεία, συμβάλει θετικά στη
μαθησιακή διαδικασία και είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στην αναχαίτιση της
παιδικής παχυσαρκίας και στην αποβολή ανθυγιεινών συνηθειών από το σημερινό
τρόπο
ζωής.
Επιπλέον, η Φυσική Αγωγή στα σχολεία, με την παιδαγωγική της σημασία,
διαδραματίζει ενεργό ρόλο στην καταπολέμηση διακρίσεων ρατσισμού, ξενοφοβίας και
βίας.
Στα καινούργια βιβλία για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, που εκδόθηκαν για πρώτη
φορά και αφορούν τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,
υπάρχουν κεφάλαια που αναφέρονται στη σύνδεση της άσκησης με την υγεία και στη
δια βίου άσκηση, δίνοντας έμφαση σε ένα μοντέλο «αθλητικής αγωγής με πρωταρχικό
σκοιιό να αναπτύξει στους μαθητές την κουλτούρα της συμμετοχής σε αθλήματα». Σε
αυτό το μοντέλο οι μαθητές μαθαίνουν να συμμετέχουν σε αθλήματα, αλλά και να
συντονίζουν και να διευθύνουν τις αθλητικές τους εμπειρίες. Παράλληλα, στα
βιβλία των εκπαιδευτικών -ιδιαίτερα στο βιβλίο «Φυσική Αγωγή Α' Γυμνασίου» -
παρουσιάζονται σχετικά πλάνα μαθημάτων συμμετοχής σε αθλήματα, έτσι ώστε οι
καθηγητές Φυσικής Αγωγής να μπορούν να προεκτείνουν την εφαρμογή τους.
Ενισχυτικά, πραγματοποιήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια επιμορφώσεις των καθηγητών
Φυσικής Αγωγής πάνω στα νέα εκπαιδευτικά πακέτα που για πρώτη φορά εντάχθηκαν
στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, αποκτώντας τα
δικά του βιβλία (σύνολο δέκα), αναβαθμίζεται και ισχυροποιείται συμβάλλοντας και
στον εξορθολογισμό τού συστήματος Φυσικής Αγωγής στα σχολεία.
Η Ελλάδα καθίσταται πλέον από τις ελάχιστες χώρες που έχουν, τόσο για
εκπαιδευτικούς όσο και για μαθητές, βιβλίο για το μάθημα της Φυσικής Ανωγής.
Στο θέμα του αθλητικού υλικού και εγκαταστάσεων υπάρχει συνεργασία με τον Ο.Σ.Κ,
σύμφωνα με τις ανάγκες των σχολείων της χώρας.
Αναγνωρίζοντας το ζωτικό κοινωνικό ρόλο που διαδραματίζουν οι αθλητικοί σύλλογοι
στις τοπικές κοινότητες, η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΕΠΘ επιλέγει για τα Τμήματα
Αθλητικής Διευκόλυνσης Τ.Α.Δ/Ε Τ.Α.Δ μαθητές και καθηγητές Φυσικής Αγωγής με
συγκεκριμένες Υπουργικές Αποφάσεις και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας (1104
αναπληρωτές και 99 μόνιμοι καθηγητές Φυσικής Αγωγής για το σχολικό έτος
2007-08). Ήδη ισχύει η αριθ.891/2000/Γ4 Υπουργική Απόφαση για την λειτουργία των
Τ.Α.Δ/Ε.Τ.Α.Δ και η αριθ.36682/Γ4/2000 Υπουργική Απόφαση για την επιλογή
καθηγητών Φυσικής Αγωγής που διδάσκουν στα εν λόγω σχολεία,
Επιπλέον, οι σχολικές αθλητικές δραστηριότητες διέπονται από την αριθ.
112843/Γ4/14-10-05 Υπουργική Απόφαση (Φ.Ε.Κ 1497/τ.Β'/1-11-05), η οποία
τροποποιείται ανάλογα με τις προτάσεις των ομοσπονδιών. Η κατάκτηση νίκης στους
εν λόγω αγώνες τυγχάνει ευεργετημάτων που απορρέουν από τις διατάξεις του Ν
2725/99 ενω αξιοσημείωτη καί με διακρίσεις - που παρατίθενται στους συνημμένους
πίνακες- είναι η συμμετοχή της χώρας μας σε παγκόσμια σχολικά πρωταθλήματα ως
μέλους της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σχολικού Αθλητισμού (I.S.F).
Δ. Το ΥΠ.Ε.Π.Θ. αξιολογώντας το ρόλο και τη σημασία της
διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής έχει ήδη ενσωματώσει το μάθημα της Φυσικής Αγωγής
στο εκπαιδευτικό έργο των Τ.Ε.Ι.. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται και η
σπουδαιότητα όσων αποτυπώνονται στο ψήφισμα της 13ης Νοεμβρίου 2007 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο με τίτλο «Ο ρόλος του Αθλητισμού στην
Εκπαίδευση» (2007/2086 (ΙΝΙ)) και, ειδικότερα, ότι ο αθλητισμός διαδραματίζει
σημαντικό ρόλο στη δια βίου μάθηση και ότι πρέπει να μπορούν να μετέχουν σε
αθλητικές δραστηριότητες σπουδαστές όλων των ηλικιών,
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Ν. 1404/1983, όπως αυτό αντικαταστάθηκε
και ισχύει με το άρθρο 4 του Ν. 2916/2001, ορίζεται ότι: «σε κάθε ΤΕΙ συνιστάται
Κέντρο Ξένων Γλωσσών και Φυσικής Αγωγής (Κ.Ξ.Γ.Φ.Α.), το οποίο αποτελεί
εκπαιδευτική μονάδα επιπέδου τμήματος Τ.Ε.Ι. και υπάγεται στο Συμβούλιο του
Τ.Ε.Ι.»
Επομένως, η προώθηση του αθλητισμού και ως διαδικασία απόκτησης σωματικής και
ψυχικής υγείας αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού έργου και των Τεχνολογικών
Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
Ε. Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι έχουν ζητηθεί σχετικά με το θέμα στοιχεία από τα
Πανεπιστήμια, προκειμένου να σας ενημερώσουμε.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ
Εσωτερική διανομή
1. Γραφείο κ. Υπουργού
2. Δ/νση Σπουδών Α/θμιας Εκπ/σης
3. Δ/νση Σπουδών Β/θ μ ι ας Εκπ/σης
4. Δ/νση Φυσικής Αγωγής
5. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
6. Δ/νση Τεχν/κου Τομέα Ανωτ.της Εκπ/σης
7. Δ/νση Σπουδών και Φοιτ/κης Εκπ/σης 8.Τ.Κ.Ε.
(Η απάντηση σε μορφή Word:
ΕΔΩ)
Παρόμοιο θέμα στη Βουλή:
11-9-2014, Ερώτηση της Βουλευτού κ. Σταυρούλας Ξουλίδου (ΑΝΕΛ Β' Θεσσαλονίκης)
σχετικά με την μείωση των ωρών Φ.Α. κ΄ μη εφαρμογής της Κοινοτικής Οδηγίας και
Απάντηση του Υπ. Παιδείας στην ερώτηση
|