|
ΝΟΜΟΣ 1566/1985 - ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ, ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Αρθρα 1-4) |
ΝΟΜΟΣ 1566/1985
ΦΕΚ Α' 167/30.09.1985 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ.1566/1985
Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
και άλλες διατάξεις
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 16 παρ. 17 του Ν.
1586/1986 (Α 37): "Οι κατηγορίες ΑΤ, ΑΡ και ΜΕ
που προβλέπονται στο Ν. 1566/1985, μετονομάζονται
σε κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ αντίστοιχα.
Στην έκδοση των αποφάσεων καθορισμού επιδόματος
θέσης των εκπαιδευτικών λειτουργών της πρωτοβάθμιας
και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπονται από
το Ν. 1566/1985, συμπράττει και ο Υπουργός Προεδρίας
της Κυβέρνησης".
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 17 παρ. 14η' του Ν.1586/
1986 (Α 37): "Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατά την έναρξη ισχύος
του Ν. 1566/1985 είχαν το Μ.Κ. 4 του Ν. 309/1976
ή του Ν. 576/1977 και τριετή υπηρεσία από τη χορήγησή
του, κατατάσσονται στο βαθμό Α' της κατηγορίας τους
και όσοι έχουν το Μ.Κ. 3 κατατάσσονται στο βαθμό Β'.
Για τους κατατασσόμενους στον Α' βαθμό ο πέραν της
τριετίας χρόνος υπηρεσίας θεωρείται ότι διανύθηκε
στο βαθμό Α' με επιφύλαξη της διατάξεως του
τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης α' της παρ. 3 του
άρθρου 15 του παρόντος νόμου. 'Οσοι δεν έχουν
συμπληρωμένη τριετή υπηρεσία κατατάσσονται στο βαθμό
Β' και για την προαγωγή τους στο βαθμό Α' ο
προβλεπόμενος χρόνος υπηρεσίας στον ίδιο βαθμό
μειώνεται στο μισό".
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 1, παρ. 5 της ΥΑ Δ4/162
(Εσωτερικών, Οικονομικών Εθν.Παιδείας και Χωροταξίας)
28.3.1989 (ΦΕΚ 238):
"Σχολικές περιουσίες που έχουν μεταβιβαστεί μέχρι
την έναρξη ισχύος της απόφασης αυτής σε σχολικές
μονάδες άλλων Ο.Τ.Α. μεταβιβάζονται στον οικείο
Ο.Τ.Α.. Περιουσίες σχολικών μονάδων που έχουν καταργηθεί
πριν από την ισχύ του Ν. 1566/1985, καθώς και
περιουσίες σχολικών μονάδων που έχουν καταργηθεί
μετά την ισχύ του νόμου αυτού και έχουν μεταβιβαστεί
στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων, μεταβιβάζονται στους
οικείους Ο.Τ.Α."
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Κατά το άρθρο 26 του Ν.1884/1990 (Α 81):
"Στους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
που ανήκουν στους κλάδους ΠΕ15, ΠΕ16, ΠΕ17 και ΠΕ18 του
ν.1566/1985 "Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.λπ." (ΦΕΚ 167 Α')
καταβάλλεται από της ενάρξεως της ισχύος του ν. 1810/
1988 "Συμπλήρωση και βελτίωση του ν. 1505/1984 κ.λπ."
(ΦΕΚ 223/Α') ως επίδομα εξομάλυνσης, το επίδομα που
προβλέπεται για τους εκπαιδευτικούς τετραετούς φοιτήσεως
της κατηγορίας ΠΕ.
Καταβολές που έχουν γίνει κατά την έννοια της
προηγούμενης παραγράφου μέχρι την έναρξη ισχύος του
παρόντος θεωρούνται νόμιμες."
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Σχετικό το ΠΔ 375/1990 (Α 148).
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Κατά το άρθρο 7 παρ. 3 του Π.Δ.
31/1990, περί επίβλεψης της λειτουργίας, χειρισμού
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδουμε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
’ρθρο 1
Σκοπός - Γλώσσα
1. Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των
διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο
και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες
προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.
Ειδικότερα υποβοηθεί τους μαθητές:
α) Να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται την
εθνική ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τη δημοκρατία, να
εμπνέεται από αγάπη προς τον άνθρωπο, τη ζωή και τη φύση και να διακατέχονται
από πίστη προς την πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής
παράδοσης. Η ελευθερία της θρησκευτικής τους συνείδησης είναι απαραβίαστη.
β) Να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν αρμονικά το πνεύμα και το σώμα τους, τις
κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους. Να αποκτούν, μέσα από τη
σχολική τους αγωγή, κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση, να αντιλαμβάνονται και να
συνειδητοποιούν την κοινωνική αξία και ισοτιμία της πνευματικής και της
χειρωνακτικής εργασίας. Να ενημερώνονται και να ασκούνται πάνω στη σωστή και
ωφέλιμη για το ανθρώπινο γένος χρήση και αξιοποίηση των αγαθών του σύγχρονου
πολιτισμού, καθώς και των αξιών της λαϊκής μας παράδοσης.
γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής
προσπάθειας και συνεργασίας, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την
υπεύθυνη συμμετοχή τους να συντελούν αποφασιστικά στην πρόοδο του κοινωνικού
συνόλου και στην ανάπτυξη της πατρίδας μας.
δ) Να κατανοούν τη σημασία της τέχνης, της επιστήμης και της τεχνολογίας, να
σέβονται τις ανθρώπινες αξίες και να διαφυλάσσουν και προάγουν τον πολιτισμό.
ε) Να αναπτύσσουν πνεύμα φιλίας και συνεργασίας με όλους τους λαούς της γης,
προσβλέποντας σε έναν κόσμο καλύτερο, δίκαιο και ειρηνικό.
2. Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη των παραπάνω σκοπών είναι: α) η
προσωπικότητα και η κατάρτιση του προσωπικού όλων των κλάδων και των βαθμίδων
της εκπαίδευσης, β) τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά
διδακτικά μέσα, καθώς και η σωστή χρήση τους, γ) η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων
προϋποθέσεων και μέσων για την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων και δ) η
δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος με την ανάπτυξη αρμονικών
διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την
προσωπικότητα του κάθε μαθητή.
3. α) Τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν άρτιους οδηγούς του εκπαιδευτικού έργου
και περιλαμβάνουν κυρίως:
(αα) σαφώς διατυπωμένους, κατά μάθημα, σκοπούς μέσα στα πλαίσια των γενικών και
ειδικών, κατά βαθμίδα, σκοπών της εκπαίδευσης,
(ββ) διδακτέα ύλη επιλεγμένη σύμφωνα με το σκοπό του μαθήματος, σε κάθε επίπεδο,
ανάλογη και σύμμετρη προς το ωρολόγιο πρόγραμμα και προς τις αφομοιωτικές
δυνατότητες των μαθητών, διαρθρωμένη άρτια σε επιμέρους ενότητες και θέματα,
(γγ) ενδεικτικές κατευθύνσεις για τη μέθοδο και τα μέσα διδασκαλίας κάθε
ενότητας ή θέματος.
β) Τα αναλυτικά προγράμματα καταρτίζονται, δοκιμάζονται πειραματικά,
αξιολογούνται και αναθεωρούνται συνεχώς σύμφωνα με τις εξελίξεις στον τομέα των
γνώσεων, τις κοινωνικές ανάγκες και την πρόοδο των επιστημών της αγωγής.
γ) Τα αναλυτικά προγράμματα της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης ειδικότερα
έχουν εσωτερική συνοχή και ενιαία ανάπτυξη των περιεχομένων τους.
δ) Τα διδακτικά βιβλία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς συγγράφονται
σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα.
4. Γλώσσα διδασκαλίας, που αποτελεί και αντικείμενο συστηματικής διδασκαλίας και
γλώσσα των διδακτικών βιβλίων των μαθητών και των βιβλίων των εκπαιδευτικών
είναι η δημοτική, όπως διαμορφώνεται από το λαό και τη δόκιμη λογοτεχνία, χωρίς
την αυτούσια μεταφορά ξένων λέξεων.
’ρθρο 2
Διάρθρωση και βαθμίδες της εκπαίδευσης - Παροχές.
1. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται, στα
νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία. Τα νηπιαγωγεία μπορούν να εντάσσονται και
σε κέντρα, στα οποία λειτουργούν μαζί με κρατικούς παιδικούς σταθμούς (παιδικά
κέντρα).
2. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχεται σε δυο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος
καλύπτεται από τα γυμνάσια και ο δεύτερος από τα γενικά, κλασικά, εκκλησιαστικά,
τεχνικά - επαγγελματικά, ενιαία πολυκλαδικά λύκεια και από τις τεχνικές -
επαγγελματικές σχολές. Ειδικός νόμος ρυθμίζει τη λειτουργία των εκκλησιαστικών
λυκείων.
3. Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο δημοτικό σχολείο και στο γυμνάσιο, εφόσον ο
μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του. Όποιος έχει την επιμέλεια
του προσώπου του ανηλίκου και παραλείπει την εγγραφή ή την εποπτεία του ως προς
τη φοίτηση τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα.
4. Μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που έχουν ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σε ειδικές τάξεις ή
εντάσσονται σε κανονικές τάξεις, για να πάρουν την κατάλληλη, σε κάθε περίπτωση,
ειδική αγωγή και μάθηση.
5. Στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φοιτούν μαζί
αγόρια και κορίτσια (μικτά σχολεία).
6. Η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχεται από το κράτος δωρεάν.
7. Τα διδακτικά βιβλία και τα βιβλία των εκπαιδευτικών χορηγούνται δωρεάν στους
μαθητές και στους εκπαιδευτικούς αντίστοιχα. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να καθιερωθεί η υποχρέωση των μαθητών να
διατηρούν τα βιβλία σε καλή κατάσταση και να τα επιστρέφουν στο σχολείο στο
τέλος του διδακτικού έτους, καθώς επίσης και οι κυρώσεις για τους μαθητές που
παραβιάζουν αυτή την υποχρέωση και για όσους ασκούν την επιμέλεια του προσώπου
τους.
8. Οι δαπάνες λειτουργίας των σχολείων αντιμετωπίζονται με κρατικές
επιχορηγήσεις προς την τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία έχει την ευθύνη της διάθεσης
και διαχείρισης των σχετικών πιστώσεων. Τα τυχόν αδιάθετα υπόλοιπα από τις
επιχορηγήσεις αυτές επιστρέφονται στον κρατικό προϋπολογισμό στο τέλος κάθε
οικονομικού έτους.
9. Μαθητές, που κατοικούν μακριά από την έδρα του σχολείου, μπορεί να
μεταφέρονται δωρεάν ή να διαμένουν και να σιτίζονται δωρεάν στον τόπο που
λειτουργεί το σχολείο. Αν η μεταφορά είναι αντικειμενικά αδύνατη ή δεν υπάρχουν
προϋποθέσεις δωρεάν διαμονής και σίτισης, μπορεί να καταβάλλεται μηνιαίο
επίδομα. "β) Μαθητές, που φοιτούν σε αθλητικό ή μουσικό γυμνάσιο ή λύκειο,
μπορούν να μεταφέρονται από την κατοικία τους στην έδρα του σχολείου δωρεάν, να
σιτίζονται δωρεάν ή και να διαμένουν δωρεάν στην πόλη που λειτουργεί το σχολείο.
Αν η μεταφορά είναι αντικειμενικά αδύνατη ή δεν υπάρχουν προϋποθέσεις δωρεάν
σίτισης και διαμονής, μπορεί να καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα".
***Το εντός " " δεύτερο εδάφιο προστέθηκε με την
παρ.1 του άρθρου 14 του Ν. 1771/1988 (ΦΕΚ Α 71)
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Η παρ.25 του άρθρου 6 του Ν.2240/1994 (Α 153) ορίζει ότι: "Η κατά
το άρθρο 2 παρ. 9 του ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 Α') μεταφορά των μαθητών στον τόπο
που λειτουργεί το σχολείο πραγματοποιείται από τους οικείους Ο.Τ.Α. είτε με τη
χρησιμοποίηση ιδιόκτητων μέσων είτε με τη χρήση των συνήθων αστικών και
υπεραστικών μέσων είτε με μίσθωση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς είτε με άλλο
πρόσφορο τρόπο. Για θέματα που προκύπτουν όταν η μεταφορά αναφέρεται σε μαθητές
διαφορετικών Ο.Τ.Α. αποφασίζει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση."
10. Στους μαθητές των λυκείων και των τεχνικών - επαγγελματικών σχολείων μπορεί
να χορηγούνται κρατικές υποτροφίες.
11. Το Δημόσιο καλύπτει τις δαπάνες της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής
περίθαλψης των μαθητών που έπαθαν ατύχημα κατά την άσκηση στα εργαστήριο των
τεχνικών - επαγγελματικών λυκείων, των ενιαίων πολυκλαδικών λυκείων και των
τεχνικών - επαγγελματικών σχολών, κατά το μέρος που οι δαπάνες αυτές δεν
καλύπτονται από άμεση ή έμμεση ασφάλιση.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Οι διατάξεις των παραγράφων 5, 6,
7, 9, 10 και 11 του άρθρου 2 του Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167) εφαρμόζονται και για το
σχολείο της παρ. 2 της Υ.Α. Φ. 152.25/Β3/25/11/89 (Β' 409) (ΠΑΙΔ) η οποία
κυρώθηκε διά του άρθρου 1 περ. δ' του Ν. 1865/1989 (Α 210).
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Με την παρ.10 άρθρ.2 Ν.2640/1998 ορίζεται ότι: "10. Η διάταξη της
παρ. 11 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 Α') εφαρμόζεται και στα Τ.Ε.Ε.".
12. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και
Οικονομικών, καθώς και του Υπουργού Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης στις
περιπτώσεις των παρ. 8 και 9 ή του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών
Ασφαλίσεων στις περιπτώσεις της παρ. 11, ρυθμίζεται ο τρόπος κάλυψης των
δαπανών, οι προϋποθέσεις και όλες οι σχετικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή
αυτού του άρθρου. Οι αναγκαίες πιστώσεις εγγράφονται στους προϋπολογισμούς
εξόδων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και των νομαρχιών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
'’ρθρο 3.
Προσχολική αγωγή.
1. Σκοπός του νηπιαγωγείου είναι να βοηθήσει τα νήπια να αναπτυχθούν σωματικά,
συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο ευρύτερος
σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκ- παίδευσης.
Ειδικότερα το νηπιαγωγείο βοηθεί τα νήπια:
α) να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους και να οργανώνουν τις πράξεις τους,
κινητικές και νοητικές.
β) να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους από το φυσικό και
κοινωνικό περιβάλλον και να αποκτούν την ικανότητα να διακρίνουν τις σχέσεις και
αλληλεπιδράσεις που υπάρχουν μέσα σε αυτό,
γ) να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης με σύμβολα γενικά και
ιδιαίτερα στους τομείς της γλώσσας, των μαθηματικών και της αισθητικής,
δ) να προχωρούν στη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων, που θα τα βοηθούν στη
βαθμιαία και αρμονική ένταξη τους στην κοινωνική ζωή και
ε ) να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες ελεύθερα και αβίαστα και, μέσα στο πλαίσιο του
οργανωμένου περιβάλλοντος, να εθίζονται στην αμφίδρομη σχέση ατόμου και ομάδας.
2. Η προσχολική αγωγή παρέχεται σε νηπιαγωγεία που λειτουργούν είτε ως
ανεξάρτητα είτε μέσα σε παιδικά κέντρα. Η διεύθυνση των παιδικών κέντρων, η
στελέχωσή τους με το απαραίτητο προσωπικό και κάθε σχετικό θέμα με τη λειτουργία
τους ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών
Ασφαλίσεων. Η τοποθέτηση νηπιαγωγών στα νηπιαγωγεία που λειτουργούν μέσα στα
παιδικά κέντρα, η υπηρεσιακή κατάσταση, η εξέλιξη των νηπιαγωγών και η
εκπαιδευτική λειτουργία των νηπιαγωγείων αυτών ανήκει στην αρμοδιότητα του
Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
3."Η φοίτηση στα νηπιαγωγεία είναι διετής και εγγράφονται σε αυτά νήπια που
συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφή ηλικία τεσσάρων (4) ετών". Η
ηλικία αποδεικνύεται από ληξιαρχική πράξη γέννησης.
***Το εντός " " πρώτο εδάφιο της παρ. 3
αντικαταστάθηκε ως άνω διά του άρθρου 10 παρ.1 εδ.α' του Ν. 2327/1995 (Α' 156).
4. Η φοίτηση στα νηπιαγωγεία γίνεται υποχρεωτική σταδιακά και κατά περιοχές της
χώρας που ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων, Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Οικονομικών.
5. Τα νηπιαγωγεία είναι μονοθέσια και διθέσια. Μονοθέσια είναι εκείνα στα οποία
φοιτούν από επτά (7) έως τριάντα (3Ο) νήπια και διθέσια εκείνα στα οποία φοιτούν
από τριάντα ένα (31 ) έως εξήντα (60) νήπια. Ο αριθμός των νηπίων κατά νηπιαγωγό
μπορεί να μειώνεται, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων και Οικονομικών. Κατ εξαίρεση τα νηπιαγωγεία τα οποία λειτουργούν
μέσα στα παιδικά κέντρα μπορεί να είναι μονοθέσια ή πολυθέσια, ανάλογα με τον
αριθμό των νηπίων που φοιτούν και με βάση την αντιστοιχία μιας θέσης νηπιαγωγού
προς τριάντα (30) νήπια.
6. Η ίδρυση και η προαγωγή νηπιαγωγείων και η ανάλογη αύξηση των οργανικών
θέσεων νηπιαγωγών γίνονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των
Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών.
7. Η ίδρυση νηπιαγωγείων σε παιδικά κέντρα και η προσθήκη νέων τμημάτων σε αυτά,
ανάλογα με τον αριθμό των νηπίων, καθώς και η ανάλογη αύξηση των οργανικών
θέσεων νηπιαγωγών γίνονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των
Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών
Ασφαλίσεων και Οικονομικών.
8. Η κατάργηση, ο υποβιβασμός και η συγχώνευση νηπιαγωγείων και η ανάλογη μείωση
των οργανικών θέσεων νηπιαγωγών γίνονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με
πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Η αντίστοιχη κατάργηση,
μείωση τμημάτων ή συγχώνευση νηπιαγωγείων που λειτουργούν σε παιδικά κέντρα και
η ανάλογη μείωση των οργανικών θέσεων νηπιαγωγών γίνονται με προεδρικό διάταγμα,
που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και
Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
9. α) Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με:
(αα) την οργάνωση και λειτουργία των νηπιαγωγείων,
(ββ) την εισαγωγή νηπίων.
(γγ) την έναρξη, τη λήξη και τη διακοπή των μαθημάτων κατά τους χειμερινούς ή τη
συνέχισή τους κατά τους θερινούς μήνες σε ορισμένες περιοχές της χώρας.
(δδ) την παρεχόμενη στα νήπια προσχολική αγωγή και τα διδασκόμενα μαθήματα.
(εε) το εβδομαδιαίο ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας και αγωγής των
νηπίων,
στστ) την οργάνωση της ζωής των νηπίων και κάθε είδους εκδηλώσεις και
ζζ) κάθε άλλη λεπτομέρεια σχετική με τη λειτουργία των νηπιαγωγείων.
β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν στην
ίδρυση, οργάνωση, στελέχωση, διεύθυνση και λειτουργία παιδικών κέντρων.
10. Για τα θέματα των παραγράφων 6,7 και 8 γνωμοδοτεί το νομαρχιακό συμβούλιο,
ύστερα από εισήγηση της νομαρχιακής επιτροπής παιδείας.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 1, παρ.8 της ΥΑ
Δ4/162 (Εσωτερικών, Οικονομικών, Εθν. Παιδείας και Χωροταξίας) της 28.3.1989
(ΦΕΚ 238): "Σχολικές μονάδες είναι τα δημόσια νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία,
γυμνάσια, λύκεια κάθε τύπου, ειδικά σχολεία και ειδικές σχολές επαγγελματικής
κατάρτισης, οι τεχνικές - επαγγελματικές σχολές και τα σχολικά εργαστηριακά
κέντρα των άρθρων 3, 4, 5, 6, 7, 9 και 1Ο του Ν. 1566/1985."
*** ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Βλ. άρθρ.35 και επ. Ν.2413/1996 σχετ. με σχολεία διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης"
’ρθρο 4
Δημοτική εκπαίδευση.
1. Σκοπός του δημοτικού σχολείου είναι η πολύπλευρη πνευματική και σωματική
ανάπτυξη των μαθητών μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο ευρύτερος σκοπός της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, το δημοτικό σχολείο βοηθεί τους μαθητές:
α) να διευρύνουν και αναδιατάσσουν τις σχέσεις της δημιουργικής τους
δραστηριότητας με τα πράγματα, τις καταστάσεις και τα φαινόμενα που μελετούν.
β) να οικοδομούν τους μηχανισμούς που συμβάλλουν στην αφομοίωση της γνώσης, να
αναπτύσσονται σωματικά, να βελτιώνουν τη σωματική και ψυχική τους υγεία και να
καλλιεργούν τις κινητικές τους ικανότητες.
γ) να κατακτούν το περιεχόμενο των βασικότερων εννοιών και να αποκτούν,
βαθμιαία, την ικανότητα να ανάγονται από τα δεδομένα των αισθήσεων στην περιοχή
της αφηρημένης σκέψης.
δ) να αποκτούν την ικανότητα ορθής χρήσης του προφορικού και γραπτού λόγου.
ε) να εξοικειώνονται βαθμιαία με τις ηθικές, θρησκευτικές, εθνικές,
ανθρωπιστικές και άλλες αξίες και να τις οργανώνουν σε σύστημα αξιών και
στ) να καλλιεργούν το αισθητικό τους κριτήριο, ώστε να μπορούν να εκτιμούν τα
έργα της τέχνης και να εκφράζονται ανάλογα, μέσα από τα δικά τους καλλιτεχνικά
δημιουργήματα.
2. Η φοίτηση στο δημοτικό σχολείο είναι εξαετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α ',
Β ', Γ ' Δ ', Ε ' και ΣΤ. "Στην Α' τάξη του δημοτικού σχολείου εγγράφονται
μαθητές που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία έξι (6)
ετών." Η ηλικία αποδεικνύεται από ληξιαρχική πράξη γέννησης.
***Το εντός " " δεύτερο εδάφιο της παρ. 2
αντικαταστάθηκε ως άνω διά του άρθρου 10 παρ. 1 εδ. β' του Ν. 2327/1995 (Α'
156).
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Σύμφωνα δε με το εδ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 10 του Ν. 2327/1995
(Α' 156) ορίζονται τα ακόλουθα: "Ειδικά τα σχολικά έτη 1995-1996 και 1996-1997
στην Α' τάξη μπορούν να εγγραφούν και μαθητές, οι οποίοι την 1η Οκτωβρίου του
έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών και έξι (6) μηνών, εφόσον οι
γονείς τους το επιθυμούν".
3. Στους μαθητές που αποφοιτούν από το δημοτικό σχολείο χορηγείται τίτλος που
χρησιμεύει για την εγγραφή στο γυμνάσιο, ο τύπος του οποίου καθορίζεται με
απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
4. Τα δημοτικά σχολεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των δασκάλων,
είναι μονοθέσια έως εξαθέσια ή δωδεκαθέσια.
5. Κατεξαίρεση, είναι δυνατή η λειτουργία επταθέσεων έως και ένδεκα θέσεων
δημοτικών σχολείων, όταν το επιβάλλουν ο αριθμός των μαθητών, οι διατιθέμενοι
χώροι διδασκαλίας και αποστάσεις μεταξύ των σχολείων.
6. Η οργανικότητα των δημοτικών σχολείων προσδιορίζεται από την αναλογία είκοσι
πέντε (25) μαθητών προς ένα (1) δάσκαλο για τα μονοθέσια και διθέσια και για τα
λοιπά τριάντα (30) μαθητών προς ένα (1) δάσκαλο, ως εξής:
MAΘΗΤΕΣ |
ΔΑΣΚΑΛΟΙ |
ΟΡΓΑΝΙΚΟΤΗΤΑ |
10 έως 25 |
1 |
Μονοθέσιο |
26 έως 50 |
2 |
Διθέσιο |
51 έως 90 |
3 |
Τριθέσιο |
91 έως 120 |
4 |
Τετραθέσιο |
121 έως 150 |
5 |
Πενταθέσιο |
151 έως 180 |
6 |
Εξαθέσιο |
181 έως 210 |
7 |
Επταθέσιο |
211 έως 240 |
8 |
Οκταθέσιο |
241 έως 270 |
9 |
Εννιαθέσιο |
271 έως 300 |
10 |
Δεκαθέσιο |
301 έως 330 |
11 |
Ενδεκαθέσιο |
331 έως 360 |
12 |
Δωδεκαθέσιο |
7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων και Οικονομικών μπορεί να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών που
αναλογεί σε κάθε οργανική θέση δασκάλου.
8. Η ίδρυση και προαγωγή των δημοτικών σχολείων και η ανάλογη αύξηση των
οργανικών θέσεων των δασκάλων γίνονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με
πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών.
***
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Με το άρθρο 47 παρ.2 Ν.2413/1996 ορίζεται ότι: 2. Με κοινή απόφαση
των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών μπορεί να
συνιστώνται οργανικές θέσεις των κλάδων δασκάλων και νηπιαγωγών για την
πληρέστερη λειτουργία των σχολείων, πέρα από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 4
παράγραφος 8 του ν 1566/1985.
9. Στις περιπτώσεις που ειδικές τοπικές
συνθήκες το επιβάλλουν είναι δυνατή η ίδρυση μονοθέσιων δημοτικών σχολείων,
ανεξαρτήτως του αριθμού μαθητών που πρόκειται να φοιτήσουν.
10. Η κατάργηση, ο υποβιβασμός και, με την επιφύλαξη της παρ. 13, η συγχώνευση
δημοτικών σχολείων και η ανάλογη μείωση των οργανικών θέσεων δασκάλων, καθώς και
η διαίρεση δημοτικών σχολείων και η μεταφορά της έδρας τους, γίνονται με
προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων.
11. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με:
α) την οργάνωση και λειτουργία των δημοτικών σχολείων,
β) την εγγραφή, μετεγγραφή και κατάταξη των μαθητών.
γ) την έναρξη και λήξη του σχολικού και διδακτικού έτους,
δ) τη διαδικασία, τους λόγους και τα όργανα που αποφασίζουν τη διακοπή των
μαθημάτων, τη συμπλήρωση τους και με παράταση του διδακτικού έτους, καθώς και
κάθε άλλη λεπτομέρεια.
ε) τα διδασκόμενα μαθήματα και τα εβδομαδιαία ωρολόγια και αναλυτικά
προγράμματα,
στ) την αξιολόγηση των μαθητών, την οργάνωση της μαθητικής ζωής και το γενικό
πλαίσιο των σχολικών εκδηλώσεων και
ζ) κάθε άλλη λεπτομέρεια σχετική με τη λειτουργία των δημοτικών σχολείων.
12. Η διδασκαλία στα δημοτικά σχολεία μαθημάτων φυσικής αγωγής, μουσικής, ξένων
γλωσσών και καλλιτεχνικών μαθημάτων μπορεί να ανατίθεται, εκτός από τους
δασκάλους, και σε εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με απόφαση του
νομάρχη είτε με ολική απόσπαση είτε με υπερωριακή απασχόληση είτε για συμπλήρωση
του υποχρεωτικού ωραρίου, καθώς και σε άλλους ειδικούς εκπαιδευτικούς που έχουν
τα αντίστοιχα επιστημονικά προσόντα. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με
πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Προεδρίας της Κυβέρνησης
και Οικονομικών, καθορίζονται τα προσόντα των ειδικών εκπαιδευτικών, η σύσταση
των αναγκαίων οργανικών θέσεων που κατανέμονται σε νέους κλάδους ή προσαυξάνουν
τις θέσεις των αντίστοιχων κλάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η διάθεση των
εκπαιδευτικών αυτών στα δημοτικά σχολεία για ανάληψη πλήρους προγράμματος
διδασκαλίας ή και για συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, η ανάθεση υπερωριακής
διδασκαλίας για τα μαθήματα αυτά σε δημόσιους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας ή
και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η πρόσληψη με ωριαία αντιμισθία ιδιωτών
που έχουν τα αντίστοιχα προσόντα. Η αποζημίωση για την υπερωριακή διδασκαλία και
η ωριαία αντιμισθία καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων και Οικονομικών.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Κατά το άρθρο 111 παρ. 11 του Ν.
1892/1990 (Α' 101): " Οι πληρωμές αποζημιώσεων σε εκπαιδευτικούς που ασκούν τα
καθήκοντα, τα οποία προβλέπονται από τη πρώτη περίοδο της παρ. 12 του άρθρου 4
του ν. 1566/1985, νομίμως έγιναν και γίνονται και πριν από την έκδοση του
π.δ/τος της δεύτερης περιόδου της ίδιας παραγράφου".
*** ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Με την παρ.4 άρθρ.22 Ν.2413/1996 (Α 124) ορίζεται ότι: " Για την
εκπαίδευση στις εκπαιδευτικές μονάδες της παραγράφου 1 του άρθρου 8 (*** δηλ.του
εξωτερικού) εφαρμόζονται αναλόγως και οι διατάξεις του άρθρου 4 παράγραφος 12
του ν. 1566/1985".
13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και
Οικονομικών μπορεί να συγχωνεύονται μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά
σχολεία σε τετραθέσια και πάνω. Οι τάξεις των πολυθέσιων αυτών σχολείων μπορεί
να λειτουργούν στις έδρες των συγχωνευόμενων σχολείων, όπως θα ορίζεται
ειδικότερα με την παραπάνω απόφαση. Με όμοια απόφαση μπορεί να συγχωνεύονται,
κατά περιοχή, μονοθέσια δημοτικά σχολεία, στα οποία ο αριθμός των μαθητών που
φοιτούν είναι κάτω από δεκαπέντε (15), σε ένα κεντρικό δημοτικό σχολείο.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Η παρ. 2 του άρθρου 11 του Ν.
1966/1991 (ΦΕΚ Α 147) ορίζει ότι: "Η κατάργηση και συγχώνευση των σχολικών
μονάδων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο υποβιβασμός
νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, με την επιφύλαξη της παρ. 13 του άρθρου 4
του ν. 1566/1985, η συγχώνευση τομέων ή τμημάτων σε τεχνικά επαγγελματικά λύκεια
και κύκλων ή κλάδων σε ενιαία πολυκλαδικά λύκεια, καθώς επίσης η διαίρεση και η
μεταφορά της έδρας των δημοτικών σχολείων γίνονται με αποφάσεις του Υπουργού
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως."
14. Οι μαθητές μεταφέρονται δωρεάν από τις έδρες των συγχωνευόμενων σχολείων
στις οριζόμενες έδρες λειτουργίας των τάξεων ή στις έδρες των κεντρικών
δημοτικών σχολείων. Η μεταφορά των μαθητών γίνεται, ύστερα από απόφαση του
νομάρχη, με τα συνήθη συγκοινωνιακά μέσα ή και με μίσθωση ιδιωτικών μεταφορικών
μέσων. Επίσης μπορεί να γίνεται με ιδιωτικά λεωφορεία με τη φροντίδα και ευθύνη
του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας ή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.).
15. Οι δαπάνες μεταφοράς των μαθητών εγγράφονται στους προϋπολογισμούς εξόδων
του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και των νομαρχιών και μπορούν
να μεταφέρονται στους Ο.Τ.Α. ή στο Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας κατά περίπτωση.
16. Για τα θέματα των παραγράφων 8, 9, 10 και 13 γνωμοδοτεί το νομαρχιακό
συμβούλιο, ύστερα από εισήγηση της νομαρχιακής επιτροπής παιδείας.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 1, παρ.8 της ΥΑ
Δ4/162 (Εσωτερικών, Οικονομικών, Εθν.Παιδείας και Χωροταξίας) της 28.3.1989 (ΦΕΚ
238): "Σχολικές μονάδες είναι τα δημόσια νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία,
γυμνάσια, λύκεια κάθε τύπου, ειδικά σχολεία και ειδικές σχολές επαγγελματικής
κατάρτισης, οι τεχνικές - επαγγελματικές σχολές και τα σχολικά εργαστηριακά
κέντρα των άρθρων 3, 4, 5, 6, 7,9 και 1Ο του Ν. 1566/1985."
*** ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Βλ. άρθρ.35 και επ. Ν.2413/1996 σχετ. με σχολεία διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης"
Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 1985
O ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
(Σημείωση: Αν εισήλθατε σε αυτή τη σελίδα
από ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ή από άλλη εξωτερική σύνδεση
πιθανόν να μην βλέπετε όλη τη σελίδα μας (όλα τα frames).
Για να έχετε πλήρη εξυπηρέτηση και θέαση πατήστε
ΕΔΩ. Ευχαριστούμε) |