1. | Αν θέλουμε να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες συνθήκες για εφαρμογή της διαμορφωτικής αξιολόγησης στην τάξη μας, τότε η καταλληλότερη τεχνική αξιολόγησης των μαθητών είναι : |
| α) | η καθημερινή επικοινωνία με τους μαθητές και η παρατήρηση. |
| β) | μια γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. |
| γ) | μια προφορική εξέταση στη μέση του εξαμήνου. |
| δ) | μια γραπτή εργασία που ανατίθεται στη μέση του εξαμήνου και επιστρέφεται στο τέλος του εξαμήνου. |
| | |
2. | Έστω ότι σε ένα διδακτικό βιβλίο υπάρχει ο εξής διδακτικός στόχος (συνοπτική διατύπωση): «Οι μαθητές θα καταστούν ικανοί να επεξεργάζονται στον Η/Υ τα δεδομένα που θα προκύψουν από μια έρευνα αγοράς». Ο στόχος αυτός εντάσσεται κατά κύριο λόγο στο επίπεδο της ιεραρχίας του γνωστικού τομέα που λέγεται: |
| α) | ανάκληση. |
| β) | εφαρμογή. |
| γ) | ανάλυση. |
| δ) | κατανόηση. |
| | |
3. | Η μέθοδος διδασκαλίας που λέγεται «Επίδειξη» στηρίζεται θεωρητικά κυρίως: |
| α) | στη θεωρία κοινωνικο-γνωστικής μάθησης (μίμηση προτύπου) |
| β) | στη θεωρία δοκιμής και πλάνης |
| γ) | στη μορφολογική θεωρία |
| δ) | στη θεωρία πεδίου. |
| | |
4. | Για τη διδασκαλία τεχνικών και επαγγελματικών μαθημάτων σε κάθε περίπτωση: |
| α) | καλύτερη μέθοδος διδασκαλίας είναι η επίδειξη. |
| β) | χειρότερη μέθοδος διδασκαλίας είναι η διάλεξη. |
| γ) | είναι πάντα προτιμότερος ένας καλός συνδυασμός μεθόδων. |
| δ) | ο καθηγητής πρέπει να είναι σε θέση να κρίνει ποια μέθοδος είναι καταλληλότερη για τη διδασκαλία του κάθε ειδικού αντικειμένου. |
| | |
5. | Ποιο από τα κατωτέρω είναι βασικό κριτήριο αξιολόγησης ενός διδακτικού σκοπού / στόχου: |
| α) | Η πληρότητα |
| β) | Η ευελιξία |
| γ) | Η προσαρμοστικότητα |
| δ) | Η αντιστοίχιση |
| | |
6. | Προκειμένου να πραγματοποιηθεί με επιτυχία μια εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών μας σε εξωσχολικούς χώρους σχετικούς με ένα τεχνικό επαγγελματικό αντικείμενο, |
| α) | αν γίνει σωστή επιλογή του χώρου επίσκεψης όλα θα πάνε καλά. |
| β) | απαιτείται λεπτομερής σχεδιασμός των δραστηριοτήτων τόσο του καθηγητή όσο και των μαθητών όσο και των στελεχών υποδοχής, τόσο πριν, όσο κατά, όσο και μετά την καθαυτό επίσκεψη.. |
| γ) | ο καθηγητής της τάξης είναι καλύτερα να μη συμμετέχει στην επίσκεψη, γιατί η παρουσία του αποθαρρύνει τους μαθητές να εξωτερικευθούν |
| δ) | για την εξασφάλιση της μέγιστης χρησιμότητας της επίσκεψης ως μέσου διδασκαλίας-μάθησης αρκεί να αξιοποιηθεί παραγωγικά ο χρόνος που οι μαθητές βρίσκονται στο χώρο επίσκεψης. |
| | |
7. | Την πιο αποτελεσματική διδασκαλία θα την επιτύχουμε όταν κατά τη διδασκαλία εξασφαλίζουμε στους μαθητές μας τη δυνατότητα: |
| α) | να δουν αυτό που τους διδάσκουμε. |
| β) | να κάνουν και οι ίδιοι αυτό που τους διδάσκουμε. |
| γ) | να ακούσουν αυτό που τους διδάσκουμε. |
| δ) | να διαβάσουν αυτό που τους διδάσκουμε. |
| | |
8. | Ένας εκπαιδευτικός στο ΤΕΕ έχει την ευαισθησία να αξιολογεί συνεχώς τη δουλειά του (αυτοαξιολόγηση). Ποια από τις κατωτέρω καταστάσεις του προσφέρει τις χρησιμότερες πληροφορίες: |
| α) | Κυρίως η συνεχής καθημερινή επικοινωνία- συνεργασία με όλους του μαθητές |
| β) | Κυρίως τα αποτελέσματα των γραπτών εξετάσεων |
| γ) | Κυρίως η στάση των μαθητών του μέσου όρου επίδοσης και άνω |
| δ) | Κυρίως τα σχόλια των γονέων των μαθητών. |
| | |
9. | Προκειμένου να καταρτιστεί το περιεχόμενο ενός τεχνικού επαγγελματικού μαθήματος, η διεθνώς θεωρούμενη πιο έγκυρη προσέγγιση είναι: |
| α) | να καταρτίζουν μερικοί καθηγητές της ειδικότητας ένα θεματικό περιεχόμενο σύμφωνα με την εμπειρία τους. |
| β) | να γίνεται αξιοποίηση κυρίως της τεχνικής που λέγεται ανάλυση επαγγέλματος. |
| γ) | να γίνεται αξιοποίηση κυρίως της τεχνικής που λέγεται καταιγισμός ιδεών. |
| δ) | να παίρνονται ιδέες από τον πίνακα περιεχομένων των σχετικών εγχειριδίων. |
| | |
10. | Ποια από τις κατωτέρω μεθόδους διδασκαλίας εξασφαλίζει τον μεγαλύτερο βαθμό αξιοποίησης της αρχής της βιωματικότητας στη διδασκαλία: |
| α) | Η διάλεξη |
| β) | Η επίδειξη |
| γ) | Το παίξιμο ρόλων |
| δ) | Η συμμετοχική μέθοδος. |
| | |
11. | Σε μια διδακτική διαδικασία ο κύριος παιδαγωγικός σκοπός τον οποίο υπηρετεί η προφορική ερώτηση από μέρους του δάσκαλου είναι προκειμένου ο δάσκαλος να επιτύχει: |
| α) | την εξέταση των μαθητών. |
| β) | την υλοποίηση των σκοπών της μάθησης. |
| γ) | τη διατήρηση του ελέγχου της τάξης. |
| δ) | την παραγωγική αξιοποίηση της ώρας που του έχει περισσέψει. |
| | |
12. | Η προγραμματισμένη μάθηση / διδασκαλία, ως ξεχωριστή προσέγγιση μάθησης και διδασκαλίας, προέκυψε ως μια εφαρμογή στην πράξη κατά κύριο λόγο της |
| α) | θεωρίας της ενίσχυσης του Skinner. |
| β) | θεωρίας δοκιμής και πλάνης. |
| γ) | θεωρίας κοινωνικής μάθησης. |
| δ) | μορφολογικής θεωρίας. |
| | |
13. | Όταν ένας εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του ξεκινά από ένα παράδειγμα και μέσα απ΄ αυτό προσπαθεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναχθούν σε έννοιες, σε κανόνες ή σε συμπεράσματα, η διδακτική προσέγγιση που ακολουθεί λέγεται: |
| α) | επαγωγική. |
| β) | απαγωγική. |
| γ) | Αναλυτικοσυνθετική |
| δ) | Υποθετική |
| | |
14. | Όταν ένας εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του προσπαθεί με τις κατάλληλες ερωτήσεις να αντλήσει από τους μαθητές τη γνώση αντί να την προσφέρει ο ίδιος έτοιμη, τότε η μέθοδος που χρησιμοποιεί λέγεται: |
| α) | Μαιευτική |
| β) | Διαλεκτική |
| γ) | Ομαδική |
| δ) | Μονολογική |
| | |
15. | Από τις κατωτέρω διδακτικές μεθόδους, εκείνη που έχει αποδειχθεί ότι εξασφαλίζει τον μεγαλύτερο βαθμό ενεργοποίησης των μαθητών στην τάξη είναι η: |
| α) | διάλεξη |
| β) | παραγωγική διδασκαλία. |
| γ) | έμμεση διδασκαλία. |
| δ) | κατευθυνόμενη διερεύνηση ανακάλυψη. |
| | |
16. | Ποια από τις κατωτέρω μορφές αλλαγής στη συμπεριφορά σύμφωνα με τη συμπεριφοριστική θεωρία μάθησης σηματοδοτεί μάθηση: |
| α) | Η αλλαγή συμπεριφοράς που εκδηλώνει κάποιος όταν βρίσκεται σε διαδικασία φαρμακοθεραπείας. |
| β) | Η αλλαγή συμπεριφοράς που εκδηλώνει κάποιος ως αποτέλεσμα βιολογικής- σωματικής ωρίμανσης. |
| γ) | Η αλλαγή συμπεριφοράς που εκδηλώνει κάποιος ως αποτέλεσμα άσκησης. |
| δ) | Η αλλαγή συμπεριφοράς που έχει τη μορφή αντανακλαστικής μυϊκής κίνησης. |
| | |
17. | Ποια από τις κατωτέρω προσεγγίσεις εκπαίδευσης είναι σήμερα από τις λιγότερο χρησιμοποιούμενες μορφές παροχής εκπαίδευσης: |
| α) | Η ανοιχτή μάθηση |
| β) | Η μαθητεία |
| γ) | Η αλληλοδιδακτική |
| δ) | Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως. |
| | |
18. | Προκειμένου να διδαχθούν κοινωνικές δεξιότητες, η φερόμενη ως αποτελεσματικότερη μέθοδος διδασκαλίας θεωρείται: |
| α) | η μετωπική διδασκαλία |
| β) | η διδασκαλία με την δημιουργία μικρών ομάδων μαθητών. |
| γ) | η διάλεξη. |
| δ) | η μέθοδος σχεδίου εργασίας (project). |
| | |
19. | Ποιος από τους κατωτέρω ρόλους δεν είναι σήμερα γενικά αποδεκτός ως βασικός ρόλος για τον σύγχρονο δάσκαλο: |
| α) | Μεταδότης γνώσεων και πληροφοριών |
| β) | Σύμβουλος του μαθητή |
| γ) | Υποστηρικτής των μαθητών στην προσπάθειά τους για ανάπτυξη και εξέλιξη |
| δ) | Συμπαραστάτης του μαθητή στην προσπάθειά του για μάθηση. |
| | |
20. | Ποιο από τα κατωτέρω δεν αποτελεί σημαντική διδακτική αρχή προκειμένου να παρωθηθεί ο μαθητής να συμμετάσχει στη διαδικασία μάθησης: |
| α) | Η ενθάρρυνση |
| β) | Η ενίσχυση |
| γ) | Η ελευθερία έκφρασης |
| δ) | Η συμμόρφωση. |
| | |
21. | Διαπιστώνετε ότι οι μαθητές σας διακατέχονται από αρνητικά συναισθήματα για έναν αλλοδαπό συμμαθητή τους. Με ποιο τρόπο θα προσπαθήσετε να αλλάξετε αυτά τα συναισθήματα; |
| α) | Συστήνετε στους γονείς του μαθητή να του αλλάξουν σχολείο |
| β) | Τονίζετε τα θετικά σημεία του αλλοδαπού μαθητή στην τάξη. |
| γ) | Παροτρύνετε τους συμμαθητές του να τον συναναστρέφονται. |
| δ) | Μιλάτε στην τάξη για τη χώρα του και για τον πολιτισμό της |
| | |
22. | Ένας μαθητής αντιμετωπίζει δυσκολίες στα Μαθηματικά με αποτέλεσμα να αντιπαθεί το μάθημα αυτό και τον διδάσκοντά του. Πώς θα δοκιμάζατε να βελτιώσετε την κατάσταση αυτή; |
| α) | Επιβραβεύετε κάθε επιτυχημένη προσπάθεια στα Μαθηματικά. |
| β) | Αποφεύγετε να τον εξετάσετε στα Μαθηματικά. |
| γ) | Χρησιμοποιείτε τη βαθμολογία για να τον αναγκάσετε να προσπαθήσει. |
| δ) | Τον τιμωρείτε, όταν διαπιστώνετε ότι δεν κάνει προσπάθειες. |
| | |
23. | Υποστηρίζεται ότι οι διάφορες μορφές ενίσχυσης, σύμφωνα με το Συμπεριφοριστικό Μοντέλο Μάθησης, όπως ο έπαινος και οι αμοιβές, δημιουργούν κίνητρα και βελτιώνουν τη μάθηση: |
| α) | Όταν παρέχονται άμεσα και αναφέρονται σε συγκεκριμένα αποτελέσματα μάθησης. |
| β) | Όταν παρέχονται άμεσα και αναφέρονται στη συνολική συμπεριφορά του μαθητή. |
| γ) | Όταν παρέχονται ετεροχρονισμένα. |
| δ) | Όταν παρέχονται άμεσα και αναφέρονται στη διαδικασία της μάθησης. |
| | |
24. | Μερικοί εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι η τιμωρία μπορεί να μειώσει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά. Αν υιοθετείτε τη θέση αυτή, ποια μορφή τιμωρίας θα εφαρμόζατε; |
| α) | Αναθέτουμε στους μαθητές επιπλέον εργασίες. |
| β) | Απειλούμε τους μαθητές με κακούς βαθμούς. |
| γ) | Τους στερούμε τα κεκτημένα προνόμια. |
| δ) | Τους επιπλήττουμε ενώπιον των συμμαθητών τους. |
| | |
25. | Μια βασική παράμετρος στη μαθησιακή διαδικασία είναι η τόνωση του αυτοσυναισθήματος των μαθητών. Με ποιο τρόπο νομίζετε ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να το επιτύχει. |
| α) | Όταν εντοπίζει και επικεντρώνεται στις αδυναμίες των μαθητών. |
| β) | Όταν χρησιμοποιεί τη σύγκριση μεταξύ τους φέρνοντας παραδείγματα συμμαθητών τους. |
| γ) | Όταν δείχνει εμπιστοσύνη στους μαθητές και αναγνωρίζει την αξία τους. |
| δ) | Όταν δίνει έμφαση στα αρνητικά σημεία της προσωπικότητας των μαθητών. |
| | |
26. | Είναι γεγονός ότι η δημιουργία κινήτρων συμβάλλει στην αποτελεσματική μάθηση. Με ποιο τρόπο νομίζετε ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να το επιτύχει; |
| α) | Όταν θέτει μαθησιακούς στόχους προκλητικούς και πραγματοποιήσιμους. |
| β) | Όταν πιέζει τους μαθητές του να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. |
| γ) | Όταν δίνει έμφαση στη βαθμολογία και στη σύγκριση των επιδόσεων ανάμεσα στους μαθητές. |
| δ) | Όταν δείχνει πραγματικό ενδιαφέρον για την πρόοδο των μαθητών του. |
| | |
27. | Η μάθηση είναι αποτελεσματική, όταν οι γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές μας διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πότε μπορεί να συμβεί αυτό; |
| α) | Όταν αξιολογούμε τις γνώσεις τους κατά αραιά χρονικά διαστήματα με γραπτά διαγωνίσματα. |
| β) | Όταν οι μαθητές συνδέουν τις γνώσεις που απέκτησαν με τις περιστάσεις που θα τις χρησιμοποιήσουν. |
| γ) | Όταν οι μαθητές διδάσκονται και μαθαίνουν μόνο τα απαραίτητα για τις ανάγκες των εξετάσεων. |
| δ) | Όταν οι μαθητές παρακολουθούν τη διαδικασία της διδασκαλίας. |
| | |
28. | Το καλό ψυχοπαιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη είναι απαραίτητη προϋπόθεση στην αποτελεσματική μάθηση και διδασκαλία. Πώς μπορούμε να το εξασφαλίσουμε αυτό στη διδασκαλία μας; |
| α) | Με τις συχνές επαναλήψεις της ύλης για την απόκτηση δεξιοτήτων |
| β) | Με την τακτική αξιολόγηση για επανατροφοδότηση των μαθητών. |
| γ) | Με την οργάνωση του μαθησιακού υλικού χρησιμοποιώντας νοητικούς χάρτες. |
| δ) | Με τη συμμετοχή των μαθητών στη λήψη αποφάσεων στη σχολική τάξη. |
| | |
29. | Η διάσπαση της προσοχής των μαθητών είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο στη μαθησιακή διαδικασία. Πώς μπορείτε να ενεργοποιήσετε εκ νέου πιο αποτελεσματικά τους μαθητές σας; |
| α) | Όταν τους τονίζετε τη σπουδαιότητα του μαθήματος. |
| β) | Όταν τους ζητάτε να προσέξουν γιατί θα ακολουθήσουν σχετικές ερωτήσεις. |
| γ) | Όταν διακόπτετε τη διαδικασία του μαθήματος και προκαλείτε συζήτηση έξω απ αυτό. |
| δ) | Όταν ζητάτε από τους μαθητές σας να διατυπώσουν εκείνοι τις ερωτήσεις του μαθήματος. |
| | |
30. | Ο έπαινος λειτουργεί στους μαθητές με διάφορους τρόπους. Πότε ο έπαινος συμβάλλει στην ανάπτυξη των μεταγνωστικών ικανοτήτων των μαθητών; |
| α) | Όταν προσδιορίζει ποιο ακριβώς στοιχείο της εργασίας τους είναι σωστό, ώστε να επαναληφθεί. |
| β) | Όταν παρέχει γενικά πληροφορίες για την αξία των διάφορων επιτευγμάτων των μαθητών. |
| γ) | Όταν χρησιμοποιεί τα προηγούμενα επιτεύγματα των μαθητών για να περιγράψει την τρέχουσα κατάσταση. |
| δ) | Όταν προσανατολίζει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις διαδικασίες που ακολουθεί η σκέψη τους. |
| | |
31. | Σύμφωνα με σύγχρονες έρευνες η παραπτωματική συμπεριφορά στην εφηβική ηλικία εντοπίζεται κυρίως: |
| α) | Στον πληθυσμό των εφήβων αγοριών. |
| β) | Στον πληθυσμό των εφήβων κοριτσιών. |
| γ) | Εξίσου και στα δύο φύλα. |
| δ) | Στους εφήβους με αισθητηριακά προβλήματα. |
| | |
32. | Υποστηρίζεται ότι η εφηβική ηλικία αποτελεί την πιο κρίσιμη περίοδο της ζωής του ανθρώπου. Με την έννοια «κρίσιμη» εννοείται: |
| α) | Μια μακρά και επώδυνη περίοδος ωρίμανσης |
| β) | Μια περίοδος που σημαδεύεται από χρονοβόρες σωματικές αλλαγές. |
| γ) | Μια μεταβατική περίοδος φυσιολογικών αλλαγών με δυσκολίες. |
| δ) | Μια περίοδος που κυριαρχούν οι έντονες κοινωνικές επαφές. |
| | |
33. | Ένα σύνηθες φαινόμενο στην καθημερινή σχολική ζωή είναι ο «σκασιάρχης μαθητής». Τι πιστεύετε ότι μπορεί να αιτιολογήσει καλύτερα αυτή τη συμπεριφορά; |
| α) | Ένα ιστορικό σχολικής αποτυχίας. |
| β) | Αισθητηριακές ανεπάρκειες. |
| γ) | Μια, έστω και οριακή, νοητική υστέρηση. |
| δ) | Η κοινωνικο-οικονομική προέλευση. |
| | |
34. | Σε ορισμένους μαθητές, κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, παρατηρούνται συστηματικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα (μεγαλύτερο από 7 μήνες) φαινόμενα υπερκινητικής συμπεριφοράς. Η συμπεριφορά αυτή είναι: |
| α) | Ένδειξη πληθωρικής δραστηριότητας. |
| β) | Ένδειξη αντιδραστικότητας. |
| γ) | Ένδειξη κακής διαπαιδαγώγησης. |
| δ) | Ένδειξη αναπτυξιακής διαταραχής με νευρολογικό υπόβαθρο. |
| | |
35. | Με ποιον από τους παρακάτω τρόπους οι έφηβοι μαθητές δεν εκδηλώνουν την επιθετικότητα τους: |
| α) | Με λεκτικούς χαρακτηρισμούς και φράσεις. |
| β) | Με φθορά ξένης περιουσίας. |
| γ) | Με αυτοκαταστροφικές τάσεις. |
| δ) | Με χαμηλές σχολικές επιδόσεις |
| | |
36. | Ο όρος «δυσλεξία» θεωρείται σήμερα ως πρόβλημα των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα μαθήματα του σχολείου. Η δυσλεξία είναι: |
| α) | Ασθένεια του προφορικού λόγου. |
| β) | Διαταραχή της κινητικής δεξιότητας του ατόμου. |
| γ) | Ειδική μαθησιακή δυσκολία κατά κύριο λόγο στην ανάγνωση, τη γραφή και ορθογραφία. |
| δ) | Έντονες συναισθηματικές διαταραχές. |
| | |
37. | Η πορεία γνωστικής ανάπτυξης του ατόμου διέρχεται από επάλληλα στάδια. Ποιο στάδιο γνωστικής ανάπτυξης αντιστοιχεί στην εφηβική ηλικία; |
| α) | Φαλλικό στάδιο. |
| β) | Στάδιο βασικής εμπιστοσύνης δυσπιστίας. |
| γ) | Στάδιο αφηρημένων πράξεων. |
| δ) | Στάδιο συγκεκριμένων λογικών πράξεων. |
| | |
38. | Η καλή συνεργασία σχολείου οικογένειας θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας και σχολικής επίδοσης του παιδιού. Η αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να επιτευχθεί με: |
| α) | Ελεύθερη είσοδο των γονέων στο σχολείο, ώστε να μπορούν να συνομιλούν και να συνεργάζονται με το διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς. |
| β) | Καθορισμό τακτικών ωρών επισκέψεων για συζήτηση και ενημέρωση των γονέων. |
| γ) | Οργάνωση κοινών δραστηριοτήτων και σχολικών εκδηλώσεων. |
| δ) | Συχνά τηλεφωνήματα και αλληλογραφία γονέων και εκπαιδευτικών. |
| | |
39. | Η ορθή ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση και η σχολική ενσωμάτωση ενός δυσλεκτικού μαθητή επιτυγχάνεται με: |
| α) | Συνεχή ενθάρρυνση και αξιολόγηση της προσπάθειας του. |
| β) | Διάθεση περισσότερου χρόνου για τις γραπτές εργασίες. |
| γ) | Αποφυγή αρνητικών χαρακτηρισμών (π.χ. τεμπέλης, αδιάφορος). |
| δ) | Όλα τα παραπάνω. |
| | |
40. | Ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί την θεωρία της κλασικής εξαρτημένης μάθησης ή μάθησης με υποκατάσταση, όταν στοχεύει στην εκμάθηση κατά κύριο λόγο: |
| α) | Μορφών κοινωνικής συμπεριφοράς (π.χ. δημιουργία ή αλλαγή στάσεων). |
| β) | Αυτοματοποιημένων αντιδράσεων και κινήσεων (π.χ. οδήγηση). |
| γ) | Γνωστικών λειτουργιών και διαδικασιών (π.χ. επίλυση προβλημάτων). |
| δ) | Μεταγνωστικών δεξιοτήτων (π.χ. μαθαίνω πώς να μαθαίνω). |