.

Ιστότοπος Φυσικής Αγωγής (www.fa3.gr )  ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Φ.Α.

ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΣΜΟΥ


Συγγραφέας:    Ελένη Κουκουμπίκη*

 

Υπηρεσία:     Καθηγήτρια Φ.Α., 3ο Λύκειο Καλλιθέας
Ειδικότητα:   Ελληνικοί Παραδοσιακοί Χοροί
Ημ/νία Υποβολής:   15-12-2005

ΟΙ  ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΣΜΟΥ

Tον Αύγουστο του 2004 όλα τα μάτια του κόσμου ήσαν στραμμένα στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στον αιώνα πού έχει ήδη ανατείλει, οι Ολυμπιακοί Αγώνες επ έστρεψαν στο σπίτι τους, στην πηγή τους. Στην εποχή μας που επικρατεί ο αθλητισμός των υψηλών επιδόσεων και της εμπορευματοποίησης, αυτό το σπουδαίο γεγονός αποτέλεσε ευκαιρία για ν΄ αναζητήσουμε, να φέρουμε στο φως, τις αιώνιες διαχρονικές αξίες που χαρακτηρίζουν μια τόσο σπουδαία διοργάνωση. Όλες αυτές οι αξίες εμπεριέχονται στην έννοια του Ολυμπισμού.

 
Ο Ολυμπισμός ως Ιδέα έχει τις ρίζες της στην Αρχαιότητα και στο πνεύμα των Αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων το οποίο περιείχε το θρησκευτικό στοιχείο, το κάλλος, την ευγένεια, την λιτότητα, την αγνότητα, την εκεχειρία, την αγωνιστικότητα, και γενικά το πνευματικό ήθος και την ιερότητα για την ανθρώπινη ζωή.

 
Η έννοια του Ολυμπισμού αναβιώνει τον προηγούμενο αιώνα (1908) από τον Γάλλο Αριστοκράτη Πιέρ Ντε Κουμπερτιέν, ιδρυτή του σύγχρονου Ολυμπιακού κινήματος.
Με το πέρασμα όμως του χρόνου η έννοια του Ολυμπισμού εξελίσσεται και προσαρμόζεται σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Το θρησκευτικό πνεύμα αντικαταστάθηκε με ορισμένα θρησκευτικά τελετουργικά που απλώς θυμίζουν τις ρίζες των αγώνων στο παρελθόν, και περιέλαβε τις έννοιες της ισότητας, του σεβασμού, της συμμετοχής, της παγκοσμιότητας, του γιγαντισμού και του επαγγελματισμού.

 
Οι Αξίες του Ολυμπισμού κινούνται γύρω από δύο βασικούς άξονες: Το «Ευ Αγωνίζεσθαι » και την «Ευγενή ’μιλλα ».
Στον πρώτο άξονα εντοπίζονται οι αξίες της εντιμότητας, του σεβασμού των κανόνων διεξαγωγής των αγώνων, της ισότητας, της δικαιοσύνης, του σεβασμού των συναθλητών και της ισοτιμίας.
Στο δεύτερο άξονα περιέχονται οι αξίες της αριστείας, του ευγενικού συναγωνισμού ανάμεσα σε άτομα και λαούς, της τάσης για διάκριση και υπεροχή μακριά από κάθε αντιπαλότητα.

 
Στην δεύτερη (2η) θεμελιώδη αρχή του Ολυμπιακού Καταστατικού Χάρτη διαβάζουμε:
«Ο Ολυμπισμός είναι φιλοσοφία ζωής πού προωθεί και συνδυάζει σε αρμονικό σύνολο τις αρετές του σώματος και της ψυχής. Συνδέοντας τον αθλητισμό με τον πολιτισμό και την παιδεία, ο Ολυμπισμός προσπαθεί να δημιουργήσει ένα τρόπο ζωής που στηρίζεται στη χαρά της προσπάθειας, την εκπαιδευτική αξία του καλού παραδείγματος και το σεβασμό για οικουμενικές αξίες»

 
Αλλά και στη τρίτη (3η) θεμελιώδη αρχή αναφέρεται: « Ο σκοπός του Ολυμπισμού είναι να θέσει παντού τον Αθλητισμό στην υπηρεσία της αρμονικής ανάπτυξης του ανθρώπου, ενθαρρύνοντας την δημιουργία μιας ειρηνικής κοινωνίας, η οποία ενδιαφέρεται για την διατήρηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας»

 
Η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων στην χώρα μας είναι χρήσιμο να προσφέρει εκτός από την προβολή και τα μεγάλα έργα μια αναθεώρηση των αξιών που βιώνουμε στη σύγχρονη ζωή μας. Η εφαρμογή των αξιών του Ολυμπισμού τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο θα έχει ως αποτέλεσμα την βελτίωση του εαυτού μας και την ανάδειξη της σύγχρονης Ελλάδας σε πνευματικό φάρο του κόσμου.

Βιβλιογραφία


Ε.Π.Παπακυριάκου: Φιλοσοφία Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Θεσ/νίκη1985 
ΥΕΠΘ: Ολυμπιακή Παιδεία. Από την Θεωρία στην Πράξη, Ιούνιος 2002 
Δρ. Κ. Μουντάκης. "Η Ολυμπιακή παιδεία στα Ελληνικά Σχολεία. Αξίες και περιεχόμενο". Σεμινάριο. Ολυμπιακό πνεύμα και Εθελοντισμός. Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, Αθήνα, Μάρτιος 2003.
------------------------------------------

*Η Ελένη Κουκουμπίκη γεννήθηκε στη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης και αποφοίτησε από το Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με ειδικότητα στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Χορούς. Εργάσθηκε ως καθηγήτρια φυσικής αγωγής στην Αθήνα και στη θέση της Νομαρχιακής Υπευθύνου της Ολυμπιακής Παιδείας. Το έντονο ενδιαφέρον της για την υγεία, τον αθλητισμό και τον άνθρωπο την οδήγησαν στην εκ βάθους μελέτη της θεωρίας και των πρακτικών της γιόγκα την οποία και διδάσκει με επιστημονικό τρόπο στην Ελλάδα. Αναλυτικότερος πίνακας των δραστηριοτήτων και δημοσιεύσεών της παρουσιάζεται παρακάτω.

(Πηγή: http://www.elinepa.org)

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης

ΑΡΘΡΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Φ.Α.

ΣΧΟΛΙΚΗ Φ.Α.
Γιατί η Φ.Α. στην Ελλάδα τείνει να μετατραπεί από μέσο σωματικής άσκησης σε μέσο θεωρητικής μάθησης
Ιστορική Ανασκόπηση της Φυσικής Αγωγής στην Ελληνική Εκπαίδευση
Η Φυσική Αγωγή στα Ελληνικά Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής: Μια Ιστορική Αναδρομή
Οι λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος να γίνουν παραδείγματα προς αποφυγήν
Η Φυσική Αγωγή Σή΅ερα
Η συμβολή της Φυσικής Αγωγής στην αυτοπραγμάτωση του ατόμου
Η Φ.Α. στο Γυμνάσιο
ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
ΑΘΛ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Παρατήρηση Μοντέλου και Μάθηση Κινητικών Δεξιοτήτων
ΣΩΣΤΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Προπόνηση Δύναμης
Πλήρης Αναπνοή
Εκγύμναση Κοιλιακών
Εκγύμναση Ραχιαίων
Ασκήσεις στη θάλασσα
Λάθη στην Εκγύμναση
ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & Φ.Α.
Ο ρόλος των Νέων Τεχνολογιών στη Φυσική Αγωγή
Πολυδωρόπουλος Κων/νος, Κάμτσιος Σπυρίδων.
Οι Νέες Τεχνολογίες και η Διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής
Απόστολος Σίσκος & Παναγιώτης Αντωνίου
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Πλήρεις τροφές, Βιταμίνες
Πυραμίδα τροφίμων, Γενικές αρχές
ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ
Η Παιδική παχυσαρκία
Ο ρόλος του Καθ. Φ. Α.
Παιδική παχυσαρκία και TV
ΑΝΑΛΥΤ. ΠΡΟΓΡ. Φ.Α.
Σεπτέμβρης του 2011 τα νέα αναλυτικά προγράμματα
Φυσική Αγωγή - Αναλυτικά Προγράμματα, Γουναρίδης Χ.
Η Φυσική Αγωγή στα Ελληνικά Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής: Μια Ιστορική Αναδρομή
Ανάγκη αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων Φ.Α.
H Διαθεματική Μέθοδος Διδασκαλίας
ΕΡΓΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ, Φυσιολογία
English-Greek Medical Glossary (Muscles) - Αγγλο-ελληνικό λεξιλόγιο ιατρικών όρων (μυϊκό σύστημα)
Ο Σαμψών, Ο Πύρρος και το μυικό σύστημα
Η βιολογική μηχανή που λέγεται μυς
Το λογιστήριο του σώματος
Η φυσιολογία και οι συναφείς επιστήμες
Αερόμπικ
Παχυσαρκία (1)
Παχυσαρκία (2)
ΑΣΚΗΣΗ κ' ΥΓΕΙΑ
Συμβολή της Σχολ. Φ.Α.
Φ.Α. κ΄ "Δια Βίου Ασκηση"
Αεροβική Γυμναστική
Αερόβια Ασκηση
Σύγχρονος Ανθρωπος κ΄ Ασκηση
Φυσική αγωγή και οστική πυκνότητα σε διάφορες ηλικιακές ομάδες
ΜΑΖΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Προτάσεις Γραφείου Φ.Α. Β'Αθήνας
Ελληνικός Αθλητισμός – Ώρα Μηδέν
(Προτάσεις Προέδρου ΣΕΓΑΣ κ. Βασίλη Σεβαστή)
ΟΛΥΜΠΙΣΜΟΣ
Αξίες του Ολυμπισμού
---------------------------
ΔΕΙΚΤΕΣ του ΟΟΣΑ
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2003 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2004 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2005 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2006 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2007 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2008 (στα Ελληνικά)
Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση, Εκδοση 2009 (στα Ελληνικά)
Επίσης στα Αγγλικά
:
Education at a Glance 2010
Education at a Glance 2009
Education at a Glance 2008
Education at a Glance 2007
Education at a Glance 2006
---------------------------
ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Φτώχεια Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης
(
Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας)
Οικονομική διάσταση της παιδείας στην Eλλάδα
Είδη Ευφυίας
Έρευνα: Οι μαθητές διψούν για ελεύθερο χρόνο
Οδηγός επιβίωσης στην τάξη για το νέο εκπαιδευτικό
Εμπόδια κ΄δυσκολίες επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Α/θμιας
Κοινωνιολογικές διαστάσεις της σχολικής αποτυχίας
---------------------------
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Διαθε΅ατικότητα και Ευέλικτη Ζώνη, Σ. Αλαχιώτης
Τί είναι η Διαθεματικότητα;, Λόγοι μετάβασης στη νέα διδακτική πρακτική, Παράδειγμα «διαθεματικής» διδασκαλίας, Τι είναι η μέθοδος Project και πώς εφαρμόζεται
Θεμελίωση, στοχοθεσία και διαθεματικότητα στο νέο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση, Γ. Γρόλλιος
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών και η σύγχυση γύρω από τη διαθεματικότητα, Γ. Γρόλλιος
Η «Διαθεματικότητα» στην Εκπαίδευση:
Μπορούν να αλλάξουν το σχολείο τα ΔΕΠΣΣ και η Ευέλικτη Ζώνη
αν δεν καταργηθούν οι εξετάσεις και οι βαθμοί;
Η Διαθε΅ατική Προσέγγιση στη Διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής.
 Δρ. Δη΅ήτρης Μυλώσης
---------------------------
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ναι ή όχι στην αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών; Ιάκωβος Γ. Μπριλής, Πρόεδρος της ΕΛΜΕ ΧΙΟΥ
ΠΟΝΗΜΑΤΑ:
Δρ.Ολγα Βασιλειάδου
Δρ.Νικόλαος Τριπόδης