 |
Σεπτέμβρης του 2011 τα νέα αναλυτικά προγράμματα-
Συνδεση αλλαγών με πανελλαδικές και ΑΕΙ |
Βουλή: Κανονισμός Αναφορών
και Ερωτήσεων
Πρώτη θα συζητηθεί η με
αριθμό 149/21-7-2010 ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού
Κινήματος κ. Εμμανουήλ Στρατάκη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου
Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη συμμετοχή Ειδικών Επιστημόνων
στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ο Βουλευτής Ηρακλείου Κρήτης κ. Στρατάκης έχει το λόγο για δύο λεπτά
καταρχήν για να αναπτύξει την ερώτησή του.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα ήθελα να δηλώσω ότι αποτελεί για μένα ιδιαίτερη τιμή που εγκαινιάζω
τη διαδικασία του Κανονισμού με το να αναπτύσσουμε πρώτα οι ίδιοι τις
ερωτήσεις μας. Δεν ξέρω αν έχει προηγηθεί άλλη συνεδρίαση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόρης Νιώτης): Στις ερωτήσεις έχει εγκαινιαστεί. Στις
αναφορές είστε ο πρώτος.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Πράγματι θέλω να ρωτήσω την κυρία Υπουργό για ένα
μείζον θέμα που εκτιμώ ότι εντάσσεται στα πλαίσια της κυβερνητικής
πολιτικής, με δεδομένο ότι προ καιρού αναγγέλθηκε το νέο ολοήμερο
σχολείο και βεβαίως το ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμά του.
Σ αυτό το σχεδιασμό, που όλοι συμφωνούμε και επαινούμε την Κυβέρνηση
γιατί προσπαθεί να κάνει μια καινούργια τομή στο εκπαιδευτικό σύστημα
της χώρας, προβλέπεται ότι στους μαθητές του δημοτικού θα πρέπει να
υπάρξουν βιωματικές προσεγγίσεις για τις σύγχρονες τάσεις της αγωγής,
δηλαδή στην εκπαίδευση για την αειφορία, την αγωγή υγείας, την αγωγή
καταναλωτή, την τοπογεωγραφία, τις διατροφικές συνήθειες, την
κυκλοφοριακή αγωγή, την ανακύκλωση, την υγιεινή, την καθαριότητα και
άλλες δραστηριότητες.
Επειδή αυτά τα αντικείμενα είναι εξειδικευμένα και ταυτόχρονα γνωρίζουμε
όλοι μας ότι υπάρχουν άριστοι εξειδικευμένοι επιστήμονες που θα
μπορούσαν να έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αυτές τις γνώσεις στα
μικρά παιδιά και επειδή πολλοί από αυτούς έχουν και την παιδαγωγική
κατάρτιση, η οποία τους επιτρέπει με το σωστό τρόπο να μεταδώσουν αυτές
τις γνώσεις, γι αυτό το λόγο απευθύνω ερώτηση στην κυρία Υπουργό.
Ρωτώ αν προτίθεται και με ποιο χρονοδιάγραμμα -που είναι ένα ζητούμενο,
γιατί ασφαλώς δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη και το
κατανοούμε όλοι μας- θα μπορούσε να εντάξει όσους από τους ειδικούς
επιστήμονες έχουν αυτή την εξειδικευμένη γνώση και βεβαίως την επάρκεια,
αλλά και την παιδαγωγική κατάρτιση, ώστε να συνδράμουν σ αυτή την
προσπάθεια της Κυβέρνησης και κυρίως να συνδράμουν στη σωστή μόρφωση των
νέων παιδιών, γιατί εκτιμώ ότι πέρα από το ότι οι ίδιοι θα αναδείξουν
τις γνώσεις τους, αυτό θα συμβάλλει αποτελεσματικά στο να υπάρχει σωστή
ανάπτυξη, να έχουμε πραγματικά σε ικανό επίπεδο και σε επαρκή αριθμό
ανθρώπους καταρτισμένους από την πολύ μικρή ηλικία τους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόρης Νιώτης): Ευχαριστούμε, κύριε Στρατάκη.
Το λόγο έχει για να απαντήσει στην ερώτηση του κ. Στρατάκη η Υφυπουργός
Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Χριστοφιλοπούλου για τρία
λεπτά.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και
Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, πράγματι έχετε δίκιο. Έχουμε ξεκινήσει στο Υπουργείο
Παιδείας μια μεγάλη προσπάθεια να σχεδιαστεί εκ νέου όλη η δομή, η
φιλοσοφία, ο τρόπος λειτουργίας, ο τρόπος διδασκαλίας στο σχολείο,
αρχίζοντας από το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο.
Είδατε ότι φέτος το Σεπτέμβρη ο Πρωθυπουργός μας εξήγγειλε το διάλογο
για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια.
Πράγματι προηγείται η αλλαγή στο σχολείο και συνδέεται αυτή μ ένα νέο
σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια και τις αλλαγές στο Πανεπιστήμιο. Το
νέο σχολείο λοιπόν ξεκίνησε και το Σεπτέμβρη που μας έρχεται, το
Σεπτέμβρη του 2011, ο στόχος μας είναι να παρουσιαστούν και να
εφαρμοστούν πιλοτικά τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Προπομπός
τους και πρώτο στάδιο εφαρμογής τους είναι τα ολοήμερα σχολεία με ενιαίο
αναμορφωμένο πρόγραμμα στα οποία αναφερθήκατε.
Πράγματι η φιλοσοφία του νέου σχολείου είναι να ανοίξει και ως προς τις
δραστηριότητες, τον τρόπο διδασκαλίας, τη βιωματική μάθηση, τη
συνεργασία σε ομάδες, τις πρακτικές ασκήσεις, την ενεργοποίηση των
μαθητών που παύουν πια να είναι παθητικοί αποδέκτες των γνώσεων που τους
μεταδίδει ο δάσκαλος εν προκειμένω στην πρωτοβάθμια. Μετατρέπονται σε
μικρά παιδιά που αναζητούν τη μάθηση, που χαίρονται μέσα από τη μάθηση,
που δημιουργούν, που ανακαλύπτουν βοηθούμενα από το δάσκαλό τους.
Έχοντας πει αυτά, είναι σαφές ότι κάνουμε την πρώτη προσπάθεια σε
οκτακόσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα.
Πρέπει να σας πω ότι είναι και τα πολυπληθέστερα στη χώρα. Τα οκτακόσια
αυτά σχολεία, σ ένα σύνολο πεντέμισι χιλιάδων δημοτικών σχολείων,
εκπροσωπούν το 30% του μαθητικού πληθυσμού. Χαίρομαι που και στο δικό
σας Νομό, το Ηράκλειο, όπως και σε όλους τους νομούς της χώρας, έχουμε
αρκετά τέτοια σχολεία.
(MB)
(1MT)
Σ αυτά τα σχολεία λοιπόν έχουμε ήδη βάλει ειδικούς επιστήμονες στην
Πληροφορική κι έχουμε -όπως είχαμε και παλιά- εντείνει και την ξένη
γλώσσα. Και βεβαίως έχουμε μια σειρά από ειδικούς στη θεατρική αγωγή,
ηθοποιούς και θεατρολόγους, μουσικούς. Έχουν λοιπόν ήδη ειδικότητες τα
σχολειά αυτά. Και σε ό,τι αφορά την εισαγωγή της Πληροφορικής, ξεκινάει
τη Δευτέρα ο πρώτος κύκλος των ειδικών σεμιναρίων με τα οποία το
Υπουργείο Παιδείας θέλει να δώσει περισσότερα εργαλεία σ αυτούς τους
ειδικούς, οι οποίοι δεν είναι δάσκαλοι, δεν είναι παιδαγωγοί, έχουν όμως
μία παιδαγωγική επάρκεια και θα πάρουν περισσότερη επάρκεια από τα
σεμινάρια αυτά που θα τους δοθούν.
’ρα στη φιλοσοφία μας είναι όντως, και μέσα από την ευέλικτη ζώνη που
ήδη μπήκε στο πρόγραμμά μας, στην αγωγή υγείας, στην περιβαλλοντική
αγωγή, στην κυκλοφοριακή αγωγή και όχι μόνο, το σχολείο να ανοίξει στη
δυνατότητα τα παιδιά να έχουν πολλαπλά ερεθίσματα. Πρέπει όμως αυτά να
είναι ελεγχόμενα και μπορούμε να δούμε πώς μπορούμε να δρομολογήσουμε
σταδιακά και την εισαγωγή και άλλων δραστηριοτήτων ή άλλων ειδικών
εκπαιδεύσεων στο σχολείο. Μπορώ να συνεχίσω στη δευτερολογία μου, κύριε
Πρόεδρε. Να απαντήσει πρώτα ο συνάδελφος και θα συνεχίσω μετά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ο ερωτών Βουλευτής κ. Στρατάκης έχει το
λόγο για τρία λεπτά, προκειμένου να αναπτύξει την ερώτησή του.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Χαίρομαι που η κυρία Υφυπουργός βάζει αυτό το πλαίσιο. Και βεβαίως το
πλαίσιο αυτό εντάσσεται στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής. Θα έλεγα
όμως το εξής. Βεβαίως αντιλαμβάνεται κανείς ότι υπάρχουν δυσκολίες και
ότι δεν μπορούν τα πράγματα να γίνουν από τη μία στιγμή στην άλλη και
ολοκληρωμένα, θα έλεγα. Όμως εκτιμώ ότι υπάρχουν δράσεις, που τις
αναφέρατε κι εσείς εξάλλου, κι οι οποίες δράσεις είναι πάρα πολύ
σημαντικές. Για παράδειγμα, η κυκλοφοριακή αγωγή είναι μείζον πρόβλημα,
όταν μάλιστα στη χώρα μας τα τροχαία ατυχήματα ιδιαίτερα για τους νέους
είναι σε τόσο μεγάλο αριθμό. Η διαμόρφωση δηλαδή μιας άλλης συνείδησης
είναι αναγκαία και θεωρώ ότι αυτή την άλλη συνείδηση βεβαίως οι δάσκαλοι
μπορούν να τη μεταφέρουν κι εκείνοι, όμως ένας ειδικός, για παράδειγμα,
έχει περισσότερη γνώση στο αντικείμενο και μπορεί με εξειδικευμένο τρόπο
να προσφέρει πολύ σημαντικά.
Το ίδιο ισχύει και για την προστασία του περιβάλλοντος. Το ίδιο θα
μπορούσαμε να πούμε για τις διατροφικές συνήθειες, όταν μάλιστα έχουμε
μια χώρα με τα περισσότερα παχύσαρκα παιδιά, που είναι ένα τεράστιο
πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία αν το δει κανείς σε μια προοπτική και
σε βάθος χρόνου. ’ρα λοιπόν υπάρχει ανάγκη, κυρία Υπουργέ, για ειδικούς.
Και αυτό θέλω να σας επισημάνω, ότι και οι περιβαλλοντολόγοι και οι
γεωπόνοι και οι δασολόγοι και οι ειδικοί επιστήμονες κάθε κατηγορίας,
που μπορούν να συνεισφέρουν στο να διαμορφωθεί μια διαφορετική
συνείδηση, είναι πάρα πολύ σημαντικοί. Και η συνείδηση αποκτάται και το
γνωρίζουμε όλοι μας- κυρίως σ αυτές τις μικρές ηλικίες. Αν το παιδί
δηλαδή στη μικρή ηλικία μπορεί να επηρεαστεί από το περιβάλλον της
διδασκαλίας, από το σχολείο, μπορεί να επιβάλει ακόμα και στο γονιό την
άποψή του με διάφορους τρόπους που ξέρουν τα παιδιά πώς μπορούν να την
επιβάλλουν- κι αυτό θα έχει συνολικές πολλαπλασιαστικές, θετικές
επιπτώσεις και στην ελληνική κοινωνία στο σύνολό της. ’ρα είναι αναγκαίο
να γίνει.
Εγώ κατανοώ ότι υπάρχουν προβλήματα και ότι δεν μπορούν όλα τα ζητήματα
να λυθούν από τη μια μέρα στην άλλη. Όμως εάν μπει όλη αυτή η διαδικασία
σ έναν σχεδιασμό όπου σ ένα βάθος χρόνου μιας πενταετίας να
προβλέπεται να είναι ολοκληρωμένη αυτή η διαδικασία, αλλά ταυτόχρονα,
επειδή τα δεδομένα αλλάζουν κι οι αναγκαιότητες πολλαπλασιάζονται, να
έχουμε μέσα από ένα ενιαίο σύστημα τη δυνατότητα και προσαρμογής αλλά
και ανανέωσης όλων αυτών των καταστάσεων και κάλυψης των αναγκών που
δημιουργούνται, θεωρώ ότι θα έχουμε βάλει πράγματι τα θεμέλια μιας
σωστής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και ας μην γελιόμαστε. Κυρίως η
εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ξεκινάει από τις μικρές ηλικίες και από το
δημοτικό σχολείο.
’ρα λοιπόν θέλω να πιστεύω ότι το κατανοείτε το δηλώσατε κιόλας
εξάλλου- κι ότι, εν πάση περιπτώσει, στα πλαίσια των δυνατοτήτων που
έχει το Υπουργείο, στα πλαίσια της συνολικής κυβερνητικής πολιτικής, θα
επιδιώξει να γίνει αυτό πραγματικότητα, γιατί εκτιμώ ότι είναι μια
αναγκαιότητα που δεν μπορούμε να την παραγνωρίσουμε εάν θέλουμε όντως να
κάνουμε μία ολοκληρωμένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Και πιστεύω ότι αυτό
είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης
και Θρησκευμάτων κυρία Χριστοφιλοπούλου έχει το λόγο για τρία λεπτά
επίσης.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και
Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πράγματι, κύριε συνάδελφε, είναι όπως το είπατε, αλλά θέλω να μου
επιτρέψετε να εξηγήσω λίγο γιατί δεν γίνεται κάτι από τη μια μέρα στην
άλλη όταν αφορά τα παιδιά μας κι όταν έχουμε το σύνθημα «Πρώτα ο
μαθητής», που σημαίνει οι ανάγκες του μικρού παιδιού ή του νεαρού
εφήβου, αν θα μιλούσαμε για το Γυμνάσιο ή το Λύκειο.
Στην περίπτωση λοιπόν του Δημοτικού πρέπει οπωσδήποτε να διασφαλιστεί το
σωστό παιδαγωγικό περιβάλλον που θα επιτρέψει όμως το να είναι ανοιχτό
το σχολείο. Εδώ είναι οι δύο διαστάσεις: Τι γίνεται σήμερα, τι μπορεί να
γίνει σήμερα και τι μπορεί να δρομολογηθεί για αύριο.
Σήμερα λοιπόν πρέπει να συνεχίσουμε σε όλα τα σχολεία, σε όλα τα
δημοτικά τις δραστηριότητες εκείνες που γίνονται αρκετά χρόνια τώρα, από
το 98 που ξεκίνησε η αγωγή υγείας κι η περιβαλλοντική αγωγή. Και
μάλιστα έχουν μπει στα σχολειά και ειδικοί και από το χώρο της Υγείας
και από το χώρο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και έχουν γίνει και
εκδρομές παιδιών προς τα έξω. Αυτό γίνεται και σήμερα. Δεν φθάνει όμως.
Και στο μέτρο που εμπλουτίζεται το πρόγραμμά μας με τέτοιου είδους
δραστηριότητες και διδασκαλίες έχει ένα νόημα να προγραμματίσουμε τη
δυνατότητα, με φειδώ, να σχεδιαστούν και ειδικές ώρες όπου
εξειδικευμένοι αλλά και παιδαγωγικά επαρκείς επιστήμονες μπορούν να
έρθουν και να εξηγήσουν, παραδείγματος χάρη, σε δύο ώρες στα παιδιά κάτι
που αφορά είτε την ανακύκλωση ή τις διατροφικές συνήθειες, ή οτιδήποτε
άλλο, κάτι που σήμερα γίνεται ως δραστηριότητα, ως κάτι το έξτρα, ως
κάτι το οποίο τα παιδάκια περιμένουν, έχει σχεδιαστεί, το έχει οργανώσει
ο δάσκαλος και μπαίνει ο ειδικός, τους βλέπει για λίγο και φεύγει. Αυτό
μπορεί σιγά-σιγά να σχεδιαστεί και να μπει στη δομή του ίδιου του
σχολείου, γιατί είναι στη φιλοσοφία του «νέου σχολείου».
Όταν θα είμαστε έτοιμοι, που σημαίνει ότι του χρόνου τέτοιες μέρες ήδη
θα έχουμε συζητήσει και θα έχουμε παρουσιάσει τα πιλοτικά προγράμματα
του «νέου σχολείου», τότε θα είναι και η ώρα να γίνει και η πρώτη
διαβούλευση για τη νομοθετική πρωτοβουλία που πρέπει να υπάρξει. Γιατί
πρέπει να δούμε πώς και με ποιες προϋποθέσεις μπορούμε αυτή τη
δυνατότητα να την έχουμε και νομοθετημένα και να μπορούμε να έχουμε
κάποιες ειδικότητες, με φειδώ πάντα, γιατί ο ρόλος του δασκάλου στο «νέο
σχολείο» είναι όσο σημαντικός -κι ακόμη σημαντικότερος- είναι ο ρόλος
του δασκάλου σήμερα στο σχολείο. Και το λέω αυτό διότι ο δάσκαλος
σήμερα, έτσι κι αλλιώς σε πολύ δύσκολες συνθήκες και με πολύ χαμηλή
αμοιβή, επιτελεί ένα σημαντικό έργο. Αύριο και με ιδιαίτερη επιμόρφωση
καλείται να επιτελέσει έναν πιο ουσιαστικό ακόμα ρόλο. Πολλοί από τους
δασκάλους μας ήδη πρωτοπορούν. Πρέπει να καινοτομήσει, να δημιουργήσει
δραστηριότητες καινούργιες, να εισάγει νέες παιδαγωγικές μεθόδους.
Διψάνε και οι δάσκαλοι, εκτός από τα παιδιά, να γίνει αλλιώς το μάθημα.
Όλα αυτά τα καινούργια πράγματα καλείται ο δάσκαλος να τα υλοποιήσει
έχοντας και ψηφιακά εργαλεία. Όλη αυτή η μεγάλη αλλαγή, με επίκεντρο το
μαθητή και πρωταγωνιστή το δάσκαλο, πρέπει να γίνει έτσι, ούτως ώστε να
χωρέσουν στο «νέο σχολείο» -εκεί που πρόκειται να γίνουν και με φειδώ,
επαναλαμβάνω- και άλλες δυνατότητες για ειδικότητες.
Θα το δούμε λοιπόν εν καιρώ και εδώ στη Βουλή και πριν τη νομοθετική
πρωτοβουλία και κατά τη διάρκεια.
|