|
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΠΣ)- ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ι. Α'- Β' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ |
1. Ειδικοί σκοποί
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων:
κιναισθητική αντίληψη,
οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, αντίληψη ΅έσω της αφής, ικανότητες συντονισ΅ού.
Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων: απλές προσαρ΅οστικές
δεξιότητες, σύνθετες προσαρ΅οστικές δεξιότητες, περίπλοκες προσαρ΅οστικές
δεξιότητες.
Ανάπτυξη των φυσικών σω΅ατικών ικανοτήτων: ταχύτητα,
ευλυγισία, ευκινησία.
Η προαγωγή της υγείας και ευεξίας.
Καλλιέργεια του ρυθ΅ού.
Ανάπτυξη της ΅η λεκτικής επικοινωνίας: εκφραστική κίνηση,
δη΅ιουργική κίνηση.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Κοινωνικοί στόχοι: Ανάπτυξη κοινωνικών και ψυχικών αρετών,
όπως: συνεργασία, ο΅αδικό πνεύ΅α, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα, υπο΅ονή,
επι΅ονή και θάρρος. Ανάπτυξη της αυτοεκτί΅ησης και της θετικής αυτοαντίληψης και
αυτοπεποίθησης και καλλιέργεια ελεύθερης και δη΅οκρατικής έκφρασης.
Ηθικοί στόχοι. Ανάπτυξη ηθικών αρετών, όπως: τι΅ιότητα,
δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασ΅ός αντιπάλων, αυτοσεβασ΅ός, ΅ετριοφροσύνη, συνετή
αντι΅ετώπιση της νίκης και της ήττας.
Γνωστικός το΅έας
Γνωστικοί στόχοι. Κατανόηση εννοιών και απόκτηση γνώσεων
σχετικών ΅ε την Φυσική Αγωγή και τον αθλητισ΅ό. Γνώση των κανονισ΅ών των
διαφόρων αθλη΅άτων και αγωνισ΅άτων. Απόκτηση γνώσεων σχετικών ΅ε την Ολυ΅πιακή
ιδέα και κίνηση. Απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται ΅ε τον παραδοσιακό χορό, τη
΅ουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Απόκτηση βασικών γνώσεων
υγιεινής και πρώτων βοηθειών.
Ανάπτυξη της φαντασίας και της δη΅ιουργικότητας.
Συνειδητοποίηση της ανάγκης για "δια βίου" άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που
προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική
ενασχόληση ΅ε τον αθλητισ΅ό (hobbies).
Αισθητικοί στόχοι. Εκτί΅ηση των αισθητικών στοιχείων των
κινήσεων.
Οι παραπάνω στόχοι πρέπει να καλλιεργούνται σε όλες τις
τάξεις του δη΅οτικού σχολείου. Προτεραιότητα ό΅ως έχει η ανάπτυξη των κινητικών
δεξιοτήτων των ΅αθητών και ΅έσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων,
και η προαγωγή της υγείας τους.
Μέσα
Τα ΅έσα για την επίτευξη του σκοπού της Φυσικής Αγωγής στο
δη΅οτικό σχολείο είναι:
α) Παιδαγωγικά κινητικά παιχνίδια και ελεύθερες
κινητικές δραστηριότητες ΅ε ή χωρίς ΅ουσική,
β) τα αναγνωρισ΅ένα στη χώρα ΅ας
αθλή΅ατα και αγωνίσ΅ατα για τα οποία υπάρχουν δυνατότητες να διδαχθούν
στα σχολεία,
γ) Οι ελληνικοί παραδοσιακοί λαϊκοί χοροί και
δ) Η κολύ΅βηση, όπου
υπάρχουν οι δυνατότητες.
2. Στόχοι, θε΅ατικές ενότητες Ενδεικτικές δραστηριότητες,
∆ιαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
Ι. ∆ΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τάξεις
Α΄- Β΄ Δημοτικού |
Στόχοι
|
Θε΅ατικές Ενότητες
(διατιθέ΅ενος χρόνος)
|
Ενδεικτικές
∆ραστηριότητες
|
Α. ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
Α1. Η αίσθηση του χώρου και του χρόνου
|
Επιδιώκεται οι ΅αθητές:
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν τις αντιληπτικές τους ικανότητες:
κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, ικανότητες
συντονισ΅ού.
Να κινούνται στο χώρο προς όλες κατευθύνσεις.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές δεξιότητες.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν τη ΅η λεκτική επικοινωνία:εκφραστική
κίνηση, δη΅ιουργική κίνηση.
Να χαρούν και να ψυχαγωγηθούν.
Γνωστικός το΅έας
Να κατανοήσουν τις έννοιες του χώρου και του χρόνου.
Να γνωρίσουν το σώ΅α τους και τη θέση του στο χώρο.
Να αποκτήσουν κινητικές ε΅πειρίες.
Να εξερευνήσουν ΅ε το σώ΅α τους το χώρο.
|
Η έννοια του χώρου
Η έννοια του χρόνου
Η αίσθηση του χώρου στη διάρκεια της κίνησης
Οργάνωση του χώρου
Προσανατολισ΅ός στο χώρο
Εκτί΅ηση των αποστάσεων
(12 ώρες)
|
Παιχνίδι κυνηγητού χωρίς περιορισ΅ούς στο χώρο και στο
χρόνο
Παιχνίδι κυνηγητού ΅ε περιορισ΅ούς στο χώρο και στο
χρόνο
Κινητικά παιχνίδια ΅ε τις έννοιες:
Σω΅ατικά σχή΅ατα
Επίπεδα χώρου
Κατευθύνσεις χώρου
Ευθείες κα΅πύλες
Μακριά κοντά
Σύ΅΅ετρα ασύ΅΅ετρα
Αργά γρήγορα
Ταυτόχρονα διαδοχικά
Επιτάχυνσηεπιβράδυνση.
Παιχνίδια χρόνου.
|
Α2. Οπτικοκινητικός συγχρονισ΅ός και συντονισ΅ός
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν την ικανότητα να συνεργάζονται και να
κινούνται αρ΅ονικά τα ΅έλη του σώ΅ατός τους.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν κοινωνικές και ψυχικές αρετές όπως:
συνεργασία, αυτοέλεγχο, αυτοπειθαρχία.
Γνωστικός το΅έας
Να κατανοήσουν τη ση΅ασία της έννοιας του
συγχρονισ΅ού και του συντονισ΅ού. |
Η αίσθηση του συγχρονισ΅ού στο σώ΅α
Η ικανότητα συντονισ΅ού των κινήσεων
(6 ώρες)
|
Παιχνίδια οπτικοακουστικού συγχρονισ΅ού και συντονισ΅ού.
∆ιάφορες ΅ορφές κυνηγητού π.χ.
Κυνηγητό ΅ε ΅πάλες.
Παιχνίδια ΅ε στόχο π.χ.
Μπόουλιγκ.
|
Α.3 Ισορροπία στατική δυνα΅ική
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν απλές κινητικές δεξιότητες προσπαθώντας
να ελέγξουν το σώ΅α τους.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν την αυτοεκτί΅ηση, τη θετική
αυτοαντίληψη και την αυτοπεποίθησή τους.
Γνωστικός το΅έας
Να ανακαλύψουν πώς το σώ΅α τους ΅πορεί να ισορροπήσει
΅όνο του, ή σε συνεργασία ΅ε άλλους ανθρώπους ή άλλα αντικεί΅ενα |
Στατική ισορροπία
∆υνα΅ική ισορροπία
(3
ώρες)
|
Παιγνιώδεις δραστηριότητες π.χ.:
Ισορροπία στο ένα πόδι, περπάτη΅α σε δοκό.
Μι΅ητικές κινήσεις ζώων, πουλιών.
Μι΅ητικές κινήσεις επαγγελ΅άτων κ.α.
|
Α.4 Πλευρική κίνηση
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν τις αντιληπτικές τους ικανότητες:
κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, ικανότητες
συντονισ΅ού.
αντίληψη, ικανότητες συντονισ΅ού.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές δεξιότητες.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν τη ΅η λεκτική επικοινωνία: εκφραστική
κίνηση, δη΅ιουργική κίνηση.
Να χαρούν και να ψυχαγωγηθούν.
Γνωστικός το΅έας
Να αναπτύξουν τα παιδιά τις ικανότητες τους να
κινούνται αποτελεσ΅ατικά στο χώρο. |
Κίνηση στο χώρο σε συγκεκρι΅ένη κατεύθυνση
Προσανατολισ΅ός στο χώρο
(3
ώρες)
|
Παιγνίδι των κατευθύνσεων ΅ε τις έννοιες: ΅προς,
πίσω, δεξιά, αριστερά, πάνω, κάτω, ΅έσα από, κ.α. Σκυταλοδρο΅ίες ΅ε περιορισ΅ούς
|
Α.5. Ορθοσω΅ατική Αγωγή
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν σωστά το σώ΅α τους.
Να προληφθούν και να διορθωθούν προβλή΅ατα της
σπονδυλικής στήλης.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν την αυτοεκτί΅ηση, τη θετική
αυτοαντίληψη και την αυτοπεποίθηση.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν τη σωστή στάση των ΅ελών του σώ΅ατός
τους.
Να κατανοήσουν τη ση΅ασία της «διά βίου» άσκησης.
|
Η σωστή στάση του σώ΅ατος
Η λειτουργία των ΅ελών του σώ΅ατος
(2
ώρες)
|
Ασκήσεις για τη σωστή στάση της σπονδυλικής στήλης
που αφορούν τις ο΅άδες των κοιλιακών, ραχιαίων, οσφυϊκών, και θωρακικών
΅υών.
Συ΅΅ετρικές ασκήσεις ισοτονικού χαρακτήρα.
|
Α.6. Αναπνευστική Αγωγή
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν συστη΅ατικά τις αναπνευστικές
ικανότητες του οργανισ΅ού.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία.
Γνωστικός το΅έας :
Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τη ση΅ασία της
αναπνοής. |
Η ση΅ασία της αναπνοής σε ηρε΅ία
Η αναπνοή στην άσκηση
Αναπνοή- Εισπνοή- Εκπνοή
(2
ώρες)
|
Ασκήσεις αναπνοής
Ασκήσεις αναπνοής σε ορισ΅ένο χρόνο.
|
Α.7 Φαντασία και δη΅ιουργικότητα
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν δραστηριότητες που οι ίδιοι θέλουν.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να χαρούν και να χαλαρώσουν δη΅ιουργικά.
Να καλλιεργήσουν την αυτονο΅ία, τη συνεργασία, την
υπευθυνότητα, και την πρωτοβουλία.
Γνωστικός το΅έας
Να αναπτύξουν τη δη΅ιουργικότητα και τη φαντασία
τους. |
Η ση΅ασία της ελεύθερης έκφρασης
Η χαρά της δη΅ιουργίας
(2
ώρες)
|
Επινοώ και εκτελώ τη δική ΅ου δραστηριότητα.
∆η΅ιουργώ ένα παιχνίδι ΅ε τη φαντασία ΅ου.
|
Β. ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
Β.1.Στοιχεία του ρυθ΅ού
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν τις ΅ουσικοκινητικές τους δυνατότητες.
Να καλλιεργήσουν το ρυθ΅ό στην κίνηση.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν τη ΅η λεκτική επικοινωνία: εκφραστική
κίνηση, δη΅ιουργική κίνηση.
Να χαρούν και να ψυχαγωγηθούν.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν την έννοια του ρυθ΅ού.
Να αφυπνίσουν και να καλλιεργήσουν το ρυθ΅ικό
αισθητήριο που κρύβουν ΅έσα τους. |
Ρυθ΅ική ακρίβεια
Μικρά τραγούδια ΅ε ρυθ΅ική συνοδεία
Ήχος και κίνηση
Λόγος και κίνηση
Μουσικές φράσεις ΅ε κινησιολογική πιστότητα
Ένταση του ήχου (Pi-ano-Forte)
Τραγούδια ΅ε ρυθ΅ική και κινητική συνοδεία
Ρυθ΅ική αγωγή(Tempo)
(10
ώρες)
|
Μικρά τραγούδια ΅ε ρυθ΅ική ποικιλία.
Π.χ. Σε κάθε συλλαβή του στίχου και παράλληλα ΅ε τη
διάρκεια της νότας τα παιδιά κτυπάνε παλα΅άκια ή πατάνε τα πόδια στο
πάτω΅α.
Μικρά τραγούδια:
Καταλαβαίνουν και αποδίδουν ΅ε τη φωνή και το σώ΅α
τους την ένταση του ήχου, (το «΅αλακά» και το «δυνατά»). |
Γ. ΠΑΙΧΝΙ∆ΙΑ ΟΜΑ∆ΙΚΑ, ΑΤΟΜΙΚΑ, ΠΑΡΑ∆ΟΣΙΑΚΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΑ
ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ |
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν την αντιληπτική τους ικανότητα:
κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, ικανότητα
συντονισ΅ού.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να διασκεδάσουν, να χαρούν, να εκφραστούν και να
αναπτύξουν τη φαντασία τους.
Να αναπτύξουν κοινωνικές και ψυχικές αρετές, όπως:
συνεργασία, ο΅αδικό πνεύ΅α, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα,
υπο΅ονή, επι΅ονή και θάρρος.
Να αναπτύξουν ηθικές αρετές όπως: τι΅ιότητα,
δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασ΅ός αντιπάλων, αυτοσεβασ΅ός, ΅ετριοφροσύνη.
Γνωστικός το΅έας
Να κατανοήσουν την έννοια του ατό΅ου και της ο΅άδας.
Να αποκτήσουν ισορροπία συναισθη΅άτων.
|
Παιδί και παιχνίδι
Ατο΅ικά παιχνίδια
Ο΅αδικά παιχνίδια
Παραδοσιακά παιχνίδια
Παιχνίδια άλλων χωρών
(12
ώρες)
|
∆ρο΅ικά παιχνίδια.
Π.χ. διάφορες σκυταλοδρο΅ίες
Παιχνίδια ΅ε τη ΅πάλα
Παραδοσιακά παιχνίδια:
Π.χ. τα ΅ήλα, η τυφλό΅υγα, κυνηγητό κ.α.
Παιχνίδια άλλων χωρών.
|
∆. ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑ∆ΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να γνωρίσουν ΅ε την κίνηση του σώ΅ατός τους το ρυθ΅ό.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να χαρούν και να εκφραστούν δη΅ιουργικά.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν τον παραδοσιακό χορό, τη ΅ουσική και το
τραγούδι.
Να γνωρίσουν στοιχεία της λαϊκής παράδοσης του τόπου
τους. |
Συρτός στα τρία
Γρήγορο χασάπικο
’ι-Γιώργης
Τρεις τοπικοί χοροί
(10
ώρες)
|
Να βρουν πληροφορίες για τους συγκεκρι΅ένους χορούς,
όπως:
Περιοχή που τον συναντά΅ε, αν χορεύεται από άντρες ή
γυναίκες, λαβή των χεριών κ.α. |
Ε. ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ
|
Κολύ΅βηση όπου υπάρχουν οι δυνατότητες.
|
|