 |
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΔΕΠΠΣ)
-
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ∆ΗΜΟΤΙΚΟ |
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
Ο σκοπός της Φυσικής Αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι
να συ΅βάλει κατά προτεραιότητα στη σω΅ατική ανάπτυξη των ΅αθητών και παράλληλα
να βοηθήσει στην ψυχική και πνευ΅ατική τους καλλιέργεια καθώς και στην αρ΅ονική
ένταξή τους στην κοινωνία.
Προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των
΅αθητών και ΅έσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων και η ενίσχυση
της υγείας τους.
2. ’ξονες,
Γενικοί στόχοι,
Θε΅ελιώδεις
έννοιες Διαθε΅ατικής
προσέγγισης
Ι. ΔΗΜΟΤΙΚΟ
Τάξεις
Α΄- Β΄ Δημοτικού |
’ξονες γνωστικού περιεχο΅ένου
|
Γενικοί στόχοι
(γνώσεις δεξιότητες,
στάσεις και αξίες)
|
Ενδεικτικές Θε ΅ελιώδεις
έννοιες Διαθε΅ατικής
προσέγγισης
|
Ψυχοκινητική
Αίσθηση του χώρου και του χρόνου.
Οπτικοκινητικός συγχρονισ΅ός και συντονισ΅ός
Ισορροπία στατική-δυνα΅ική
Πλευρική κίνηση
Ορθοσω΅ατική αγωγή
Αναπνευστική αγωγή
Φαντασία και δη΅ιουργικότητα
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να αναπτύξουν τις αντιληπτικές τους
ικανότητες: την κιναισθητική αντίληψη, την οπτική αντίληψη, την
ακουστική αντίληψη, την αντίληψη ΅έσω της αφής, τις ικανότητες
συντονισ΅ού.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές
προσαρ΅οστικές δεξιότητες.
Να γνωρίσουν το σώ΅α τους ΅έσα από την
κίνηση.
Να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για
κίνηση.
|
Χώρος-χρόνος,
’το΅ο-σύνολο,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Κίνηση. |
Μουσικοκινητική
Τα στοιχεία του ρυθ΅ού Ένταση ήχου (Τραγούδια ΅ε ρυθ΅ική
και κινητική συνοδεία- Ρυθ΅ική αγωγή)
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να γνωρίσουν και να καλλιεργήσουν στοιχεία ρυθ΅ού και
κίνησης.
Να αναπτύξουν τη ΅η λεκτική επικοινωνία: εκφραστική
κίνηση, δη΅ιουργική κίνηση.
Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δη΅ιουργικότητά
τους.
Να εκφραστούν κινητικά, χρησι΅οποιώντας το σώ΅α τους. |
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Ήχος,
Μεταβολή.
|
Παιγνίδια
ο΅αδικά, ατο΅ικά, παραδοσιακά, ελεύθερα και
οργανω΅ένα |
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να γνωρίσουν την έννοια του ατό΅ου και της ο΅άδας.
Να ΅άθουν να τηρούν τους κανόνες.
Να αναπτύξουν την ο΅αδικότητα, τη συνεργασία, την
αυτοπειθαρχία το σεβασ΅ό και την επικοινωνία.
Να γνωρίσουν παραδοσιακά παιγνίδια.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές δεξιότητες.
Να αναπτύξουν θετική στάση για αρετές όπως:
τι΅ιότητα, δικαιοσύνη, σεβασ΅ός αντιπάλων. |
Χώρος-χρόνος,
’το΅ο-σύνολο,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Επικοινωνία,
Πολιτισ΅ός. |
Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί:
Συρτός στα τρία
Γρήγορο χασάπικο
Αι-Γιώργης
Τοπικοί χοροί
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να καλλιεργήσουν στοιχεία της ελληνικής λαϊκής
παράδοσης.
Να αποκτήσουν γνώσεις που σχετίζονται ΅ε τον
παραδοσιακό χορό, τη ΅ουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό
επίπεδο.
Να αναπτύξουν αντιληπτικές ικανότητες: κιναισθητική,
οπτική, ακουστική αντίληψη, ικανότητες συντονισ΅ού.
Να εκτι΅ήσουν τα αισθητικά στοιχεία της κίνησης.
|
Παράδοση,
Πολιτισ΅ός,
’το΅ο-σύνολο,
Επικοινωνία,
Αλληλεπίδραση.
|
Κολύ΅βηση, όπου υπάρχουν οι δυνατότητες |
Τάξεις
Γ΄- Δ΄ Δημοτικού |
’ξονες γνωστικού περιεχο΅ένου
|
Γενικοί στόχοι
(γνώσεις δεξιότητες,
στάσεις και αξίες)
|
Ενδεικτικές Θε ΅ελιώδεις
έννοιες Διαθε΅ατικής
προσέγγισης
|
Ψυχοκινητική
Αίσθηση του χώρου και του χρόνου
Οπτικοκινητικός συγχρονισ΅ός και συντονισ΅ός
Ισορροπία στατική-δυνα΅ική
Πλευρική κίνηση
Ορθοσω΅ατική αγωγή
Αναπνευστική αγωγή
Φαντασία και δη΅ιουργικότητα
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να αναπτύξουν τις αντιληπτικές τους ικανότητες: την κιναισθητική
αντίληψη, την οπτική αντίληψη, την ακουστική αντίληψη, την αντίληψη ΅έσω
της αφής, τις ικανότητες συντονισ΅ού.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές προσαρ΅οστικές δεξιότητες.
Να γνωρίσουν το σώ΅α τους ΅έσα από την κίνηση.
Να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για κίνηση.
|
Χώρος-χρόνος,
’το΅ο-σύνολο,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Κίνηση.
|
Μουσικοκινητική
Τραγούδια και ασκήσεις ΅ε τη συνοδεία κρουστών
∆ιαφορετικού ύφους κινήσεις ΅ε σω΅ατικές αντιδράσεις
Ασκήσεις χώρου ΅ε ρυθ΅ικά χτυπή΅ατα
Ρυθ΅ικά ΅οτίβα
Κινησιολογικός αυτοσχεδιασ΅ός
|
Να καλλιεργήσουν στοιχεία ρυθ΅ού και
κίνησης.
Να εκφραστούν ΅ε το τραγούδι και την κίνηση.
Να διευρύνουν τις κινητικές τους δυνατότητες.
Να αναπτύξουν απλές κινητικές προσαρ΅οστικές δεξιότητες.
Να αναπτύξουν τη ΅η λεκτική επικοινωνία: εκφραστική κίνηση, δη΅ιουργική
κίνηση.
Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δη΅ιουργικότητά τους.
Να κατανοήσουν την αίσθηση του χώρου χρησι΅οποιώντας το σώ΅α τους.
Να αυτοσχεδιάσουν κινητικά χρησι΅οποιώντας το σώ΅α τους.
|
Χώρος-χρόνος,
Ο΅οιότητα-∆ιαφορά,
Ήχος,
Μεταβολή,
Αλληλεπίδραση,
Επικοινωνία.
|
Παιγνίδια ο΅αδικά, ατο΅ικά,
παραδοσιακά, ελεύθερα και οργανω΅ένα |
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να ΅άθουν να
τηρούν και να σέβονται τους κανονισ΅ούς.
Να
αναπτύξουν την ο΅αδικότητα, τη συνεργασία, την αυτοπειθαρχία το σεβασ΅ό
και την επικοινωνία.
Να
αναγνωρίζουν τη συ΅΅ετοχή όλων στο παιγνίδι.
Να γνωρίσουν
παραδοσιακά παιγνίδια.
Να γνωρίσουν
παιχνίδια άλλων χωρών και να τα συγκρίνουν ΅ε τα δικά ΅ας.
Να
αναπτύξουν τη φαντασία τους.
Να
αναπτύξουν θετική στάση για αρετές, όπως τι΅ιότητα, δικαιοσύνη, σεβασ΅ός
αντιπάλων, συνετή αντι΅ετώπιση της νίκης και της ήττας.
Να
ενθαρρυνθούν να αναλα΅βάνουν πρωτοβουλίες.
Να
βελτιώσουν τις φυσικές σω΅ατικές τους ικανότητες: ταχύτητα, ευλυγισία,
ευκινησία. |
Χώρος-χρόνος,
Σύστη΅α (οργάνωση-ισορροπία),
Ο΅οιότητα-διαφορά,
’το΅ο-σύνολο,
Μεταβολή,
Αλληλεπίδραση,
(συνεργασία-συλλογικότητα -εξάρτηση).
|
Μύηση στην τεχνική των αθλοπαιδιών και του στίβου
Αθλοπαιδιές:
(Ποδόσφαιρο, ΅πάσκετ, βόλεϊ, χάντ΅πολ)
Κλασικός αθλητισ΅ός: (Δρό΅οι ταχύτητας, άλ΅ατα)
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να βελτιώσουν τις κινητικές τους δεξιότητές τους.
Να γνωρίσουν τα αθλή΅ατα τα οποία θα διδαχτούν στις
επό΅ενες τάξεις.
Να ΅άθουν να τηρούν και να σέβονται τους κανονισ΅ούς.
Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για "διά βίου" άσκηση
- άθληση και την ωφέλεια που προκύπτει από αυτή, καθώς και την απόκτηση
αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική ενασχόληση ΅ε τον αθλητισ΅ό.
|
Χώρος-χρόνος,
’το΅ο-σύνολο,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Μεταβολή,
Αλληλεπίδραση,
Επικοινωνία.
|
Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί:
Καραγκούνα
Παλα΅άκια
Ποδαράκι
Συρτός- νησιώτικος
Τσακώνικος
Τοπικοί χοροί
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να αποκτήσουν γνώσεις που σχετίζονται ΅ε τον
παραδοσιακό χορό, τη ΅ουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό
επίπεδο.
Να καλλιεργήσουν στοιχεία της ελληνικής λαϊκής
παράδοσης.
Να γνωρίσουν την ελληνική πολιτισ΅ική παράδοση.
Να εκτι΅ήσουν τα αισθητικά στοιχεία της κίνησης.
|
Παράδοση,
Πολιτισ΅ός,
’το΅ο-σύνολο, Επικοινωνία,
Αλληλεπίδραση
|
Κολύ΅βηση, όπου υπάρχουν οι δυνατότητες |
Τάξεις
Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού |
’ξονες γνωστικού περιεχο΅ένου
|
Γενικοί στόχοι
(γνώσεις δεξιότητες,
στάσεις και αξίες)
|
Ενδεικτικές Θε ΅ελιώδεις
έννοιες Διαθε΅ατικής
προσέγγισης
|
Αθλοπαιδιές:
Μπάσκετ
Βόλεϊ
Ποδόσφαιρο
Χάντ΅πολ
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να αναπτύξουν σύνθετες κινητικές δεξιότητες, περίπλοκες κινητικές
δεξιότητες.
Να αναπτύξουν τις φυσικές σω΅ατικές ικανότητες: ταχύτητα, ευλυγισία,
ευκινησία.
Να γνωρίσουν τους κανονισ΅ούς των διαφόρων αθλη΅άτων και αγωνισ΅άτων.
Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά ΅ε την Ολυ΅πιακή και Αθλητική Παράδοση.
Να αποκτήσουν βασικές γνώσεις διατροφής, υγιεινής και πρώτων βοηθειών.
Να αναπτύξουν θετική στάση για κοινωνικές και ψυχικές αρετές, όπως
συνεργασία, ο΅αδικό πνεύ΅α, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα,
υπο΅ονή, επι΅ονή και θάρρος.
|
’το΅ο-σύνολο,
Σύστη΅α,
Οργάνωση-
ισορροπία-νό΅ος,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Ισότητα,
Μεταβολή,
Αλληλεπίδραση,
Συνεργασία,
Συλλογικότητα.
|
Κλασικός αθλητισ΅ός:
Αγωνίσ΅ατα στίβου (Δρό΅οι,
άλ΅ατα, ρίψεις)
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις τεχνικές σε
ορισ΅ένα αγωνίσ΅ατα.
Να καλλιεργήσουν τις φυσικές τους ικανότητες
ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία.
Να αναπτύξουν την αυτοπειθαρχία, την υπο΅ονή, την
επι΅ονή το θάρρος και τη θέληση.
Να κατανοήσουν την έννοια του αγώνα και την αξία της
συ΅΅ετοχής.
Να αναγνωρίσουν και να σέβονται την προσπάθεια του
αντιπάλου. |
Χώρος-χρόνος,
Ο΅οιότητα-διαφορά,
Ισότητα,
Αλληλεπίδραση,
Συνεργασία,
Συλλογικότητα. |
Γυ΅ναστική:
Ελεύθερη γυ΅ναστική
Ενόργανη γυ΅ναστική
Ρυθ΅ική γυ΅ναστική
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να βελτιώσουν την κιναισθητική αντίληψη, την οπτική
αντίληψη, την αντίληψη ΅έσω της αφής, τις ικανότητες συντονισ΅ού.
Να αναπτύξουν σύνθετες κινητικές δεξιότητες,
περίπλοκες κινητικές δεξιότητες.
Να αναπτύξουν την αυτοπειθαρχία, την υπο΅ονή, την
επι΅ονή το θάρρος και τη θέληση. |
Χώρος-χρόνος,
Σύστη΅α (δο΅ή- ταξινό΅ηση-οργάνωση-
ισορροπία-συ΅΅ετρία)
Μεταβολή, Επικοινωνία. |
Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί:
Καλα΅ατιανός
Τικ
Τσά΅ικος
Έντεκα
Πεντοζάλη
Ζωναράδικος
Τοπικοί χοροί
|
Οι ΅αθητές επιδιώκεται:
Να αποκτήσουν γνώσεις που σχετίζονται ΅ε τους
παραδοσιακούς χορούς, τη ΅ουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό
επίπεδο.
Να καλλιεργήσουν στοιχεία ρυθ΅ού, κίνησης, ΅ουσικής,
τραγουδιού.
Να γνωρίσουν στοιχεία της λαϊκής ΅ας παράδοσης.
Να κατανοήσουν την αξία της πολιτισ΅ικής ΅ας
κληρονο΅ιάς.
Να εκτι΅ήσουν τα αισθητικά στοιχεία της κίνησης. |
Παράδοση,
Πολιτισ΅ός,
’το΅ο-σύνολο,
Επικοινωνία,
Αλληλεπίδραση. |
Κολύ΅βηση, όπου υπάρχουν οι δυνατότητες |
Δείτε το ...ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΣΠΟΥ∆ΩΝ
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ για το ΔΗΜΟΤΙΚΟ
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
Α΄ και Β΄ ΤΑΞΕΙΣ
Στις πρώτες τάξεις του ∆η΅οτικού Σχολείου προγρα΅΅ατίζου΅ε
κινητικές δραστηριότητες που στοχεύουν στην ολόπλευρη κινητικότητα του παιδιού
και προάγουν, τη σω΅ατική, συναισθη΅ατική και πνευ΅ατική του ανάπτυξη.
∆η΅ιουργού΅ε ευκαιρίες για τα παιδιά να παίζουν ΅όνα τους,
ανά δύο ή να συ΅΅ετέχουν σε ΅ικρές ο΅άδες.
Το παιχνίδι γε΅ίζει το ΅εγαλύτερο ΅έρος της ζωής του παιδιού
αυτής της ηλικίας. Είναι το ΅έσο ΅ε το οποίο γνωρίζει τον εαυτό του, ΅αθαίνει
για τους ανθρώπους και τον κόσ΅ο γύρω του, αντιλα΅βάνεται τις δυνατότητες και τα
όριά του και συ΅βάλλει στην κοινωνικοποίησή του. Τα παιδιά ΅ε το παιχνίδι
΅αθαίνουν να συνεργάζονται, να αναλα΅βάνουν ευθύνες και ρόλους, ΅αθαίνουν να
τηρούν και να σέβονται κανόνες.
Είναι ανάγκη το παιδί στις ΅ικρές τάξεις του ∆η΅οτικού
Σχολείου να κινείται πολύ και ελεύθερα. Είναι απαραίτητο λοιπόν να προσφέρου΅ε
στα παιδιά ευκαιρίες για κινητικές δραστηριότητες λα΅βάνοντας υπόψη τις ανάγκες
και τις δυνατότητες της ηλικίας τους.
Για τη διδασκαλία του χορού πρέπει να εξασφαλίζεται η
δη΅ιουργία κατάλληλου κλί΅ατος καθώς και η δυνατότητα χρησι΅οποίησης της
κατάλληλης ΅ουσικής.
Γ΄ και ∆΄ ΤΑΞΕΙΣ
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι σω΅ατικά, και πνευ΅ατικά
ωρι΅ότερα από τα παιδιά της προηγού΅ενης ηλικίας. Προγρα΅΅ατίζου΅ε και εδώ
κινητικές δραστηριότητες που στοχεύουν στην ολόπλευρη κινητικότητα του παιδιού
και προάγουν, τη σω΅ατική, συναισθη΅ατική και πνευ΅ατική του ανάπτυξη, αλλά
΅πορού΅ε να αρχίσου΅ε να τα εισαγάγου΅ε περισσότερο συστη΅ατικά σε κινητικές
δεξιότητες πού αποτελούν ΅έρος των καθιερω΅ένων αθλη΅άτων και αγωνισ΅άτων.
∆η΅ιουργού΅ε ευκαιρίες για τα παιδιά να παίζουν ΅όνα τους,
ανά δύο ή να συ΅΅ετέχουν σε ΅ικρές ο΅άδες.
Το παιχνίδι γε΅ίζει το ΅εγαλύτερο ΅έρος της ζωής του παιδιού
και αυτής της ηλικίας. Είναι το ΅έσο ΅ε το οποίο γνωρίζει τον εαυτό του,
΅αθαίνει για τους ανθρώπους και τον κόσ΅ο γύρω του, αντιλα΅βάνεται τις
δυνατότητες και τα όριά του και συ΅βάλλει στην κοινωνικοποίησή του. Τα παιδιά ΅ε
το παιχνίδι ΅αθαίνουν να συνεργάζονται, να αναλα΅βάνουν ευθύνες και ρόλους, να
τηρούν και να σέβονται κανόνες.
Για τη διδασκαλία του χορού πρέπει να εξασφαλίζεται η
δη΅ιουργία κατάλληλου κλί΅ατος καθώς και η δυνατότητα χρησι΅οποίησης της
κατάλληλης ΅ουσικής.
Ε΄ και ΣΤ΄ ΤΑΞΕΙΣ
Ο καθηγητής Φ.Α. θα πρέπει στην αρχή του χρόνου να ετοι΅άσει
τον ετήσιο, τρι΅ηνιαίο και εβδο΅αδιαίο προγρα΅΅ατισ΅ό του.
Στον καθηγητή επαφίεται να αποφασίσει σε ποια περίοδο του
έτους θα διδάξει το κάθε αντικεί΅ενο λα΅βάνοντας υπόψη τις συνθήκες του σχολείου
(αθλητική υποδο΅ή, αριθ΅ός υπηρετούντων καθηγητών Φ.Α. κ.ά.).
Όταν αρχίζει η διδασκαλία ενός αντικει΅ένου πρέπει να
καταβάλλεται προσπάθεια να ΅ην διακόπτεται ΅έχρι να τελειώσουν τα
προγρα΅΅ατισ΅ένα γι αυτό ΅αθή΅ατα.
Εάν ο καιρός είναι ακατάλληλος (βροχή, χιόνι κ.ά.) και δεν
υπάρχουν κατάλληλοι χώροι για άθληση, θα πρέπει να γίνονται θεωρητικά ΅αθή΅ατα
σχετικά ΅ε αθλητικά θέ΅ατα.
Η διδασκαλία των αθλη΅άτων και των αγωνισ΅άτων θα γίνεται
τόσο στους ΅αθητές όσο και στις ΅αθήτριες χωρίς διάκριση.
Όπου ενυπάρχει το στοιχείο του κινδύνου, πρέπει να τηρούνται
όλοι οι κανόνες ασφαλείας για την αποφυγή ατυχη΅άτων.
Για τη διδασκαλία του χορού πρέπει να εξασφαλίζεται η
δη΅ιουργία κατάλληλου κλί΅ατος καθώς και η δυνατότητα χρησι΅οποίησης της
κατάλληλης ΅ουσικής.
Να διδάσκονται κατά προτεραιότητα οι τοπικοί χοροί και να
ακολουθούν οι υπόλοιποι.
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας*
ΤΑΞΕΙΣ Α΄ και Β΄
Θέ΅α: Ελληνικά Παραδοσιακά Παιχνίδια. Οργάνωση
ατο΅ικών εργασιών ΅ε καθήκον την εικαστική αποτύπωση παραδοσιακών
παιχνιδιών, τις κατασκευές παραδοσιακών παιχνιδιών (΅πάλας από χαρτί,
κούκλας από ύφασ΅α ή από πηλό, κουδουνίστρας κ.ά.), τη συλλογή εικόνων,
την παρουσίαση παιχνιδιών.
Θε΅ελιώδεις διαθε΅ατικές έννοιες: Χώρος,
χρόνος, πολιτισ΅ός, παράδοση, συνεργασία, επικοινωνία, ο΅αδικότητα.
Προεκτάσεις στην Αισθητική Αγωγή (Εικαστικά, Μουσική),Ε΅είς και ο
κόσ΅ος.
ΤΑΞΕΙΣ Γ ΄ΚΑΙ ∆΄
Θέ΅α: Ο΅αδικά παιχνίδια και αθλή΅ατα. Οργάνωση
ο΅αδικών εργασιών ΅ε αντικεί΅ενο τη συλλογή πληροφοριών για σύγχρονα
παιχνίδια της Ελλάδας και άλλων χωρών, τη συλλογή πληροφοριών ΅ε θέ΅α τα
γνωστότερα ο΅αδικά αθλή΅ατα, το κολλάζ, της κατασκευής ΅ακέτας η οποία
απεικονίζει το γήπεδο ενός ο΅αδικού αθλή΅ατος, τη συλλογή φωτογραφιών ΅ε
παιχνίδια ο΅αδικά που παίζονται στην αυλή του σχολείου ή στο πάρκο της
γειτονιάς, την καταγραφή βασικών κανονισ΅ών ο΅αδικών αθλη΅άτων, την
παρουσίαση αθλη΅άτων και παιχνιδιών τα οποία έχουν ΅ελετήσει οι ΅αθητές.
Θε΅ελιώδεις διαθε΅ατικές έννοιες: Χώρος, χρόνος, πολιτισ΅ός, συνεργασία,
επικοινωνία, ο΅αδικότητα, τήρηση κανόνων.
Προεκτάσεις στην Αισθητική
Αγωγή (Εικαστικά, Μουσική),Ε΅είς και ο κόσ΅ος.
ΤΑΞΕΙΣ Ε΄ ΚΑΙ ΣΤ΄
Θέ΅α:
Ελληνικοί Παραδοσιακοί χοροί. Εκπόνηση ο΅αδικών
και ατο΅ικών εργασιών ΅ε αντικεί΅ενο, τη συλλογή πληροφοριών για τους
χορούς και τα τραγούδια της Ελλάδα, τη συγκέντρωση φωτογραφικού υλικού
που απεικονίζουν παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές, τις συνεντεύξεις από
΅εγαλύτερους συγγενείς ή φίλους ΅ε θέ΅α τους χορούς του τόπους τους, την
εκ΅άθηση χορών από όλη την Ελλάδα, την παρουσίαση των χορών στην
εκπαιδευτική κοινότητα και στην τοπική κοινωνία.
Θε΅ελιώδεις
διαθε΅ατικές έννοιες: Χώρος, χρόνος, πολιτισ΅ός, παράδοση, ήχος,
συ΅΅ετρία, ισορροπία, συνεργασία, επικοινωνία, ο΅αδικότητα, ισορροπία,
συ΅βολισ΅ός, ταξινό΅ηση, δο΅ή, αλληλεπίδραση. Προεκτάσεις στην Αισθητική
Αγωγή (Εικαστικά, Μουσική), Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία, Γλώσσα.
5. Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση αποτελεί βασικό στοιχείο της παιδαγωγικής
διαδικασίας και δικαιολογείται παιδαγωγικά περισσότερο ως ΅έσο ανατροφοδότησης
του ΅αθητή και λιγότερο ως ΅έσο επίτευξης των στόχων ή σύγκρισης των ΅αθητών
΅εταξύ τους.
Η αξιολόγηση στη Φυσική Αγωγή στοχεύει κύρια στον έλεγχο του
επιπέδου εκ΅άθησης των κινητικών - αθλητικών δεξιοτήτων που απόκτησαν οι ΅αθητές
και λιγότερο στην αθλητική επίδοση.
Α' και Β' ΤΑΞΕΙΣ
Οι άξονες στους οποίους πρέπει να κινείται η αξιολόγηση σ΄
αυτήν την ηλικία είναι: η απόκτηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων, η κατανόηση και
αφο΅οίωση εννοιών σχετικών ΅ε τη Φυσική Αγωγή, το ενδιαφέρον, η προσπάθεια, η
συνεργασία και η δη΅ιουργικότητα των ΅αθητών. Όλα τα παραπάνω τα συνεκτι΅ά ο
εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής κατά τη διάρκεια του ΅αθή΅ατος, παρακολουθώντας
τους ΅αθητές.
Γ' και ∆' ΤΑΞΕΙΣ
Οι άξονες στους οποίους πρέπει να κινείται η αξιολόγηση σ΄
αυτήν την ηλικία είναι οι ίδιοι ΅ε τους άξονες ΅ε των προηγού΅ενων τάξεων.
Ε' και ΣΤ' ΤΑΞΕΙΣ
Οι ΅αθητές σ΄ αυτή την ηλικία θα αξιολογούνται ΅ε βάση τα παρακάτω κριτήρια:
-
− Την αφο΅οίωση του περιεχό΅ενου, την εκ΅άθηση δηλαδή των αθλητικών
δεξιοτήτων.
-
− Την προσπάθεια, το ενδιαφέρον και γενικά τη συ΅περιφορά τους στο
΅άθη΅α.
-
− Τη φυσική τους κατάσταση.
-
− Τις γνώσεις τους γύρω από τα αθλητικά θέ΅ατα.
Όλα τα παραπάνω, τα αξιολογεί ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής
είτε κατά τη διάρκεια του ΅αθή΅ατος, είτε κάνοντας αθλητικά τεστ ΅ικρής
διάρκειας, είτε υποβάλλοντας προφορικές ερωτήσεις. Ο χρόνος που αφιερώνεται στα
τεστ και στις ερωτήσεις πρέπει να είναι ο ΅ικρότερος δυνατός, για να ΅ην
υποκαθιστά η εξέταση τη διδασκαλία.
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
Πρωτοβάθ΅ια Εκπαίδευση
Για
τον εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής
Η
Φυσική Αγωγή στο ∆η΅οτικό Σχολείο
-
- 3 βιβλία για τον εκπαιδευτικό (1 για κάθε κύκλο Α΄- Β΄, Γ΄- ∆΄, Ε΄- ΣΤ΄)
-
- - Μέγεθος Α4
-
- - 150 σελίδες το κάθε βιβλίο.
-
- - Το 40% του βιβλίου να είναι εικονογραφη΅ένο.
Για τους ΅αθητές
Η
Φυσική Αγωγή στο ∆η΅οτικό Σχολείο
-
- 3 Βιβλιοτετράδια για το ΅αθητή (1 για κάθε κύκλο Α΄- Β΄, Γ΄- ∆΄, Ε΄- ΣΤ΄)
-
- - Μέγεθος Α4
-
- - 150 σελίδες το κάθε βιβλίο.
-
- - Το 60% του βιβλίου να είναι εικονογραφη΅ένο.
Βοηθή΅ατα για το διδάσκοντα για όλες τις βαθ΅ίδες εκπαίδευσης
Γενική ∆ιδακτική της Φυσικής Αγωγής
-
- 2 βιβλία για τον εκπαιδευτικό (1 για κάθε βαθ΅ίδα εκπαίδευσης)
-
- Μέγεθος Α4
-
- 150 σελίδες το κάθε βιβλίο.
-
- Το 15% του βιβλίου να είναι εικονογραφη΅ένο.
Οδηγίες Φυσικής Αγωγής για το διευρυ΅ένο ωράριο της Α/θ΅ιας Εκπαίδευσης
-
- 1 εγχειρίδιο οδηγιών για τον εκπαιδευτικό
-
- Μέγεθος Α4
-
- 70 σελίδες
Η
Φυσική Αγωγή στο ολοή΅ερο σχολείο
-
- 1 βιβλίο για τον εκπαιδευτικό
-
- Μέγεθος Α4
-
- 150 σελίδες.
-
- Το 40% του βιβλίου να είναι εικονογραφη΅ένο.
Λεξικό Αθλητικών και Ολυ΅πιακών όρων.
-
- 1 βιβλίο
-
- 400 σελίδες.
Εποπτικό υλικό:
Οπτικοακουστικό υλικό για τη διδασκαλία των κινητικών δραστηριοτήτων που
διδάσκονται στο ∆η΅οτικό και Γυ΅νάσιο.
Ι.
Βιντεοταινίες για τις παρακάτω κινητικές δραστηριότητες:
-
− Ψυχοκινητική Αγωγή (Νηπιαγωγείο - ∆η΅οτικό)
-
− Μουσικοκινητική Αγωγή (Νηπιαγωγείο - ∆η΅οτικό)
-
− Βόλεϊ
-
− Μπάσκετ
-
− Ποδόσφαιρο
-
− Χάντ΅πολ
-
− Κλασικός Αθλητισ΅ός
-
− Ενόργανη Γυ΅ναστική
-
− Ρυθ΅ική Αγωνιστική Γυ΅ναστική
-
− Ελληνικοί Παραδοσιακοί χοροί
-
− Κολύ΅βηση
-
− Κινητικές δραστηριότητες κατάλληλες για το διευρυ΅ένο ωράριο και το
ολοή΅ερο σχολείο.
-
II. Μαγνητοταινίες
Μαγνητοταινία ΅ε την ΅ουσική των ελληνικών χορών.
-
III. CD
2 CD
Μουσικοκινητικής Ψυχοκινητικής
2 CD
Ελληνικών παραδοσιακών χορών
Απαιτού΅ενο εκπαιδευτικό υλικό
-
− Μπάλες ποικίλων ΅εγεθών, βάρους και υλικού κατασκευής, φιλέδες.
-
− Σφαίρες, στυλοβάτες αλ΅άτων, σκυτάλες.
-
− Στρώ΅ατα, βατήρες, εφαλτήρια, σχοινάκια, στεφάνια, κορίνες.
-
− Μαγνητόφωνο, ταινίες ΅ουσικής και CD, βιντεοταινίες.
-
− Χρονό΅ετρα, ε΅πόδια, κώνοι.

|