.

η διαδρομή σου: www.fa3.gr ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (1833-1880)

(πηγές: Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, ΤΕΦΑΑ Θεσσαλίας, Ενωση Γυμναστών Βερείου Ελλάδος)

Η εγκαθίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους στις αρχές της δεκαετίας του 1830 εγκαινιάζει μια σειρά μετασχηματισμών σε όλες τις σφαίρες της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής ζωής που συγκροτούν τη νεοελληνική κοινωνία, εντάσσοντάς τη στη νεωτερικότητα και καθιστώντας την τμήμα του σύγχρονου κόσμου.

 Μία από τις όψεις αυτής της δυναμικής διαδικασίας συνιστά η σταδιακή υιοθέτηση στάσεων ζωής, κανόνων συμπεριφοράς και πολιτισμικών πρακτικών που την ίδια εποχή κατισχύουν στη Δύση και χαρακτηρίζουν το σύγχρονο πολιτισμό.

H διάδοση του αθλητισμού στις σύγχρονες κοινωνίες και η υιοθέτηση της πρακτικής αυτής σε ευρεία κοινωνικά στρώματα στηρίχτηκε σε ένα βαθμό στην εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής στη δημόσια εκπαίδευση κατά το 19ο αιώνα. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διαμορφώθηκε, ως προς τις βασικές του δομές, στα πρώτα χρόνια μετά την εγκαθίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους (1833), με μια σειρά διαταγμάτων που αφορούσαν την πρωτοβάθμια (1834), τη δευτεροβάθμια (1836) και την τριτοβάθμια εκπαίδευση (1837). Σύμφωνα με τα πρώτα αυτά διατάγματα η γυμναστική προβλεπόταν να διδάσκεται στα σχολεία δύο ώρες την εβδομάδα.

Πέρασαν, ωστόσο, πέντε περίπου δεκαετίες έως ότου εισαχθεί η Φυσική Αγωγή στη σχολική εκπαίδευση, κάτι που άρχισε να γίνεται σταδιακά από τις αρχές της δεκαετίας του 1880. Ο χρόνος που πέρασε από την αρχική εξαγγελία έως την εισαγωγή της Φ.Α. στην εκπαίδευση σημάδευσε τις κοινωνικές και πολιτισμικές διεργασίες που χαρακτήρισαν την ελληνική κοινωνία στο ίδιο διάστημα και οδήγησαν, το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, στην ανάπτυξη των θεσμών και των μηχανισμών του ελληνικού αθλητισμού.
ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ
Προϋπόθεση των παραπάνω διεργασιών υπήρξε η σταδιακή απαξίωση "παραδοσιακών" πρακτικών διαχείρισης της σωματικής ικανότητας και ρώμης, όπως οι υπαίθριες επιδείξεις ασκήσεων δύναμης, ακροβασίας, σχοινοβασίας κτλ., και η υιοθέτηση νεωτερικών προτύπων σωματικής άσκησης που οργανώνονταν σε σχέση με τη Φ.Α. και ευρύτερα με τον αθλητισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι η πλατεία των ανακτόρων την εποχή του Όθωνα (1833-1862) αποτέλεσε τον κατεξοχήν τόπο για τις παραπάνω δραστηριότητες. Επρόκειτο για ιδιαίτερα δημοφιλείς πλανόδιες παραστάσεις, για λαϊκά αστικά δρώμενα, που πραγματοποιούνταν συνήθως σε ημέρες εορτών ή αργίας.

 Είναι ενδεικτικό ότι οι δύο πρώτες, από τις συνολικά τέσσερις, Ζάππειες Ολυμπιάδες, δηλαδή εκείνες που διοργανώθηκαν το 1859 και το 1870, θύμιζαν περισσότερο τις προαναφερθείσες "παραστάσεις" παρά αθλητικούς αγώνες. ΄Aλλωστε, τα χρόνια αυτά χαρακτηρίζονται από παντελή απουσία οποιασδήποτε αθλητικής δραστηριότητας στην Αθήνα.
Έτσι, για σχεδόν μισό αιώνα η Φ.Α. απουσίαζε από τα ελληνικά σχολεία, παρ' ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα οργανώθηκε χρησιμοποιώντας ως υπόδειγμα το αντίστοιχο γερμανικό, βασικό στοιχείο του οποίου υπήρξαν οι γυμναστικές ασκήσεις και η χρήση ειδικών οργάνων (αλτήρες, μονόζυγα, κρίκοι, μπάρες κτλ.).

 Το χρονικό αυτό διάστημα των τεσσάρων και πλέον δεκαετιών λειτούργησαν στην Αθήνα ένα με δύο γυμναστήρια κι αυτά περιστασιακά. Μάλιστα, οι λιγοστοί έτσι κι αλλιώς ασκούμενοι σε αυτά φαίνεται ότι ήταν στην πλειονότητά τους πυροσβέστες που, εξαιτίας του επαγγέλματός τους, έπρεπε να γυμνάζονται αρκετά συχνά.

Όσον αφορά το χώρο της εκπαίδευσης τα χρόνια εκείνα, η γυμναστική περιορίστηκε ως μάθημα στο Διδασκαλείο, της Αίγινας αρχικά και της Αθήνας στη συνέχεια. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες της εποχής το γυμναστήριο του Διδασκαλείου είχε οργανωθεί το 1834 από το Γερμανό F. Kork. Πρόκειται πιθανόν για κάποιον από τους πολυάριθμους Γερμανούς που βρέθηκαν στην Ελλάδα στα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Όθωνα. Από το 1837 υπεύθυνος για τη γυμναστική εκπαίδευση των μαθητευόμενων δασκάλων τοποθετείται ο παιδαγωγός Γεώργιος Παγών, που ήταν και ο συγγραφέας του πρώτου εγχειριδίου για τη Φ.Α. στην Ελλάδα. Η κατάσταση παρέμεινε έτσι έως το 1860, οπότε η Φ.Α. αφαιρέθηκε από τα μαθήματα του Διδασκαλείου και διαλύθηκε το εκεί γυμναστήριο. Τις επόμενες δύο δεκαετίες η Φ.Α. και η εκπαίδευση αποτέλεσαν για την ελληνική πραγματικότητα δύο ασύμπτωτες έννοιες. Αυτό άλλαξε προοδευτικά τη δεκαετία του 1880.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης


1

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Βιβλία Φ.Α. από ΟΕΔΒ
Περιεχόμενα νομοθεσίας σχετικά με τη Φ.Α.
ΔΗΛΩΣΑΝ για την Φ.Α.:
Υπουργός Παιδείας, Αρης Σπηλιωτόπουλος:
"Η Φυσική Αγωγή υπηρετεί όχι μόνο την μαθητική κοινότητα αλλά και ολόκληρη την κοινωνία"
Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός (Δείτε το, αξίζει παρότι είναι μεγάλο αρχείο 189 Kb)
Απάντηση υφ. Παιδείας κ. Καλού στα αιτήματα της Ένωσης Καθηγητών Φυσικής Αγωγής Ελλάδας (Ε.Κ.Φ.Α.Ε.) για την αναβάθμιση του κλάδου της Φ.Α., τα οποία κατέθεσε ως αναφορά ο Βουλευτής κ. Αθαν. Αλευράς.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Γυμνασιάδα 2006, Αγώνες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σχολικού Αθλητισμού (ISF).
30 Μηνίτες Φ.Α.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Φ.Α. κ΄ Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιακά Αγωνίσματα στην Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιονίκες στην Αρχαία Ελλάδα
Χρονικό Εκπ/σης Στελεχών Φ.Α.
Τα Δύσκολα Χρόνια Φ.Α. και Εκπ/σης
Η Σταδιακή Σύγκλιση Φ.Α. και Εκπ/σης
Πρωτεργάτες Φ.Α. και Αθλητισμού:
Φωκιανός, Χρυσάφης, Βικέλας, Λάμπρος, Μάνος
Ιστορική Ανασκόπηση της Φ.Α. στην Ελληνική Εκπαίδευση
Προβλήματα των καθηγητών Φ. Α. (κ΄άλλων ειδικοτήτων) ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΟΕ)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ κ΄ΘΕΣΕΙΣ της ΔΟΕ για την Φ. Α. (κ΄άλλες ειδικότητες)
Χρονικό Φ.Α. στο Δημοτικό
Γενικός Στόχος της Φ.Α. - Επί μέρους Στόχοι
Προγραμματισμός Μαθήματοος ΦΑ.
Διεθνής Καταστατικός Χάρτης Φυσικής Αγωγής της UNESCO.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡ/ΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΔΕΠΠΣ) - Φ.Α.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΓΥΜΝΑΣΙΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Φ. Α.:
Α'-Β' Δημοτικού
Γ'-Δ' Δημοτικού,
Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Α' Γυμνασίου
Β' Γυμνασίου
Γ' Γυμνασίου
 Ολα τα ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ της Φ.Α. σε μορφή .pdf
ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Φ.Α.:
Α' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ' Δημοτικού
Α' Β' Γ' ημερήσιου Γυμνασίου
Α' Β' Γ' Γενικού Λυκείου
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΣΕΠ,  ΠΕ11, Φυσική Αγωγή
2007, Γνωστικό Αντικείμενο
2007, Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2007, Ειδική Διδακτική
2005, Ειδική Διδακτική και Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2005, Γνωστικό Αντικεί΅ενο
ΕΞεταστέα Υλη, Φ.Α. (ΠΕ11), ΑΣΕΠ, 2006
ΕΞεταστέα Υλη του 2004-05
Θέματα 2000 κ΄ 2003
Θέματα για: Διδακτική Μεθοδολογία, Παιδαγωγικά Θέματα
(Αλλων Ειδικοτήτων αλλά χρήσιμα κ΄ για την Φυσική Αγωγή)
 Eρωτήσεις εργοφυσιολογίας
Παιδαγωγική 2006
Διδακτική Μεθοδολογία
Θεωρίες Μάθησης, (pdf, 480 Kb)
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2002
30 Μηνίτες Φ.Α
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2004
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Από την συλλογή κ΄επιμέλεια του δάσκαλου Γρηγόρη Φιλιππιάδη
ΑΣΦΑΛΕΙΑ-ΥΓΕΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου
ΕΝΩΣΕΙΣ Φ.Α.
ΠΕΠΦΑ (Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής)
ΕΓΒΕ (Ένωση Γυμναστών Βορείου Ελλάδος)