|
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ - ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ι. Ε΄- ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ |
1. Ειδικοί σκοποί
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων: κιναισθητική αντίληψη,
οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, αντίληψη ΅έσω της αφής, ικανότητες
συντονισ΅ού.
Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων: απλές προσαρ΅οστικές
δεξιότητες, σύνθετες προσαρ΅οστικές δεξιότητες, περίπλοκες προσαρ΅οστικές
δεξιότητες.
Ανάπτυξη των φυσικών σω΅ατικών ικανοτήτων: ταχύτητα,
ευλυγισία, ευκινησία.
Η προαγωγή της υγείας και ευεξίας.
Καλλιέργεια του ρυθ΅ού.
Ανάπτυξη της ΅η λεκτικής επικοινωνίας: εκφραστική κίνηση,
δη΅ιουργική κίνηση.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Κοινωνικοί στόχοι: Ανάπτυξη κοινωνικών και ψυχικών αρετών,
όπως: συνεργασία, ο΅αδικό πνεύ΅α, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα, υπο΅ονή,
επι΅ονή και θάρρος. Ανάπτυξη της αυτοεκτί΅ησης και της θετικής αυτοαντίληψης και
αυτοπεποίθησης και καλλιέργεια ελεύθερης και δη΅οκρατικής έκφρασης.
Ηθικοί στόχοι. Ανάπτυξη ηθικών αρετών, όπως: τι΅ιότητα,
δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασ΅ός αντιπάλων, αυτοσεβασ΅ός, ΅ετριοφροσύνη, συνετή
αντι΅ετώπιση της νίκης και της ήττας.
Γνωστικός το΅έας
Γνωστικοί στόχοι. Κατανόηση εννοιών και απόκτηση γνώσεων
σχετικών ΅ε την Φυσική Αγωγή και τον αθλητισ΅ό. Γνώση των κανονισ΅ών των
διαφόρων αθλη΅άτων και αγωνισ΅άτων. Απόκτηση γνώσεων σχετικών ΅ε την Ολυ΅πιακή
ιδέα και κίνηση. Απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται ΅ε τον παραδοσιακό χορό, τη
΅ουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Απόκτηση βασικών γνώσεων
υγιεινής και πρώτων βοηθειών.
Ανάπτυξη της φαντασίας και της δη΅ιουργικότητας.
Συνειδητοποίηση της ανάγκης για "δια βίου" άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που
προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική
ενασχόληση ΅ε τον αθλητισ΅ό (hobbies).
Αισθητικοί στόχοι. Εκτί΅ηση των αισθητικών στοιχείων των
κινήσεων.
Οι παραπάνω στόχοι πρέπει να καλλιεργούνται σε όλες τις
τάξεις του δη΅οτικού σχολείου. Προτεραιότητα ό΅ως έχει η ανάπτυξη των κινητικών
δεξιοτήτων των ΅αθητών και ΅έσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων,
και η προαγωγή της υγείας τους.
Μέσα
Τα ΅έσα για την επίτευξη του σκοπού της Φυσικής Αγωγής στο
δη΅οτικό σχολείο είναι:
α) Παιδαγωγικά κινητικά παιχνίδια και ελεύθερες
κινητικές δραστηριότητες ΅ε ή χωρίς ΅ουσική,
β) τα αναγνωρισ΅ένα στη χώρα ΅ας
αθλή΅ατα και αγωνίσ΅ατα για τα οποία υπάρχουν δυνατότητες να διδαχθούν
στα σχολεία,
γ) Οι ελληνικοί παραδοσιακοί λαϊκοί χοροί και
δ) Η κολύ΅βηση, όπου
υπάρχουν οι δυνατότητες.
2. Στόχοι, θε΅ατικές ενότητες Ενδεικτικές δραστηριότητες,
Διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
Ι. ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τάξεις
Ε΄- ΣΤ΄
Δημοτικού |
Στόχοι
|
Θε΅ατικές Ενότητες
(διατιθέ΅ενος χρόνος)
|
Ενδεικτικές
Δραστηριότητες
|
Α. ΑΘΛΟΠΑΙ∆ΙΕΣ
|
Α.1. Καλαθοσφαίριση
|
Επιδιώκεται οι ΅αθητές:
|
Βασικές στάσεις-΅ετακινήσεις
|
Πρακτική εξάσκηση της στάσης ετοι΅ότητας και της
α΅υντικής |
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να καλλιεργήσουν ΅ε παιγνιώδη τρόπο τις ιδιαίτερες
κινήσεις που απαιτεί το ΅πάσκετ.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να καλλιεργήσουν πνεύ΅α ο΅αδικότητας συνεργασίας και
επικοινωνίας.
Να αναπτύξουν την αυτοεκτί΅ηση, τη θετική
αυτοαντίληψη και την αυτοπεποίθηση.
Να αναπτύξουν ηθικές αρετές όπως: τι΅ιότητα,
δικαιοσύνη, σεβασ΅ός αντιπάλου.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν στοιχεία της τεχνικής του ΅πάσκετ.
Να κατανοήσουν την αξία της προσπάθειας και της
συ΅΅ετοχής.
Να κατανοήσουν τη ση΅ασία του δίκαιου και αληθινού
αγώνα. |
Χειρισ΅ός της ΅πάλας (ντρίπλα)
Πάσα-λαβές
Στα΅άτη΅α
Στροβιλισ΅οί «πίβοτ»
Βολές «σουτ»
Προσποιήσεις
’΅υνα-επίθεση
Παιχνίδι
(8
ώρες)
|
στάσης
Εξάσκηση στην ντρίπλα που γίνεται επιτόπου και στην
προχωρητική ντρίπλα
Εξάσκηση στη λαβή της ΅πάλας
Επίδειξη και πρακτική εξάσκηση στα είδη της πάσας
Επίδειξη και πρακτική
στα΅ατή΅ατος ΅ε άλ΅α και στα΅ατή΅ατος ΅ε βη΅ατισ΅ό
Επίδειξη και πρακτική εξάσκηση ΅ετωπιαίου και
ραχιαίου στροβιλισ΅ού
Επίδειξη και πρακτική εξάσκηση ελεύθερης βολήςσουτ
σε στάση και σε κίνηση
Ασκήσεις προσποίησης ΅ε και χωρίς ΅πάλα
Παιχνίδι ΅ε τους βασικούς κανονισ΅ούς χωρίς διακοπές
|
Α.2. Ποδόσφαιρο
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν σύνθετες αθλητικές δεξιότητες.
Να αναπτύξουν τις φυσικές σω΅ατικές ικανότητες:
ταχύτητα, ευκινησία, ευλυγισία, δύνα΅η.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να καλλιεργήσουν πνεύ΅α ο΅αδικότητας, συνεργασίας και
επικοινωνίας.
Να αποκτήσουν υπευθυνότητα, υπο΅ονή και επι΅ονή.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν στοιχεία της τεχνικής του ποδοσφαίρου.
Να κατανοήσουν την αξία της προσπάθειας και
συ΅΅ετοχής.
Να κατανοήσουν τη ση΅ασία του δίκαιου και αληθινού
αγώνα |
Στα΅άτη΅α της ΅πάλας ΅ε τα πόδια και άλλα ΅έρη του
σώ΅ατος
Μεταβίβαση της ΅πάλας: «πάσα»
Προώθηση της ΅πάλας: «ντρίπλα»
Κλώτση΅α της ΅πάλας: «σουτ»
Χρησι΅οποίηση του κεφαλιού
Επαναφορά της ΅πάλας «αράουτ»
Τεχνική του τερ΅ατοφύλακα
Συνεργασία παιχτών ΅έσα στο γήπεδο
Συνεργασία παιχτών στον αγώνα
Συστή΅ατα
(8
ώρες)
|
Ασκήσεις στο στα΅άτη΅α της ΅πάλας
Ασκήσεις ΅εταβίβασης της ΅πάλας ΅ε το εσωτερικό και
το εξωτερικό ΅έρος του ποδιού
Ασκήσεις προώθησης της ΅πάλας ΅ε το εσωτερικό και το
εξωτερικό ΅έρος του ποδιού
Ασκήσεις στα σουτ ΅ε διάφορα ΅έρη του ποδιού
Ασκήσεις κεφαλιάς
Εξάσκηση στις λαβές της ΅πάλας από τον τερ΅ατοφύλακα
Ασκήσεις απόκρουσης της ΅πάλας από τον τερ΅ατοφύλακα
Παιχνίδι ΅ε τους βασικούς κανονισ΅ούς
|
Α.3. Χειροσφαίριση
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν σύνθετες αθλητικές δεξιότητες.
Να αναπτύξουν τις φυσικές σω΅ατικές ικανότητες:
ταχύτητα ευκινησία, ευλυγισία.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να καλλιεργήσουν πνεύ΅α ο΅αδικότητας, συνεργασίας και
επικοινωνίας.
Να αναπτύξουν ηθικές αρετές: όπως τι΅ιότητα,
δικαιοσύνη, σεβασ΅ός αντιπάλων, αυτοσεβασ΅ός.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν στοιχεία της τεχνικής της χειροσφαίρισης
|
Λαβή της ΅πάλας: «υποδοχή»
Μεταβίβαση της ΅πάλας: «πάσα»
Βολές: «σουτ»
Ντρίπλα
Προσποιήσεις
Σουτ από πλάγια θέση
’΅υνα (ατο΅ική-ο΅αδική)
Ο΅αδική επίθεση
Θέσεις- αποκρούσεις τερ΅ατοφύλακα
(8
ώρες)
|
Ασκήσεις στην υποδοχή της ΅πάλας (λαβές)
Ασκήσεις στη ΅εταβίβαση της ΅πάλας (πάσα)
Εξάσκηση στο σουτ
Ασκήσεις στην ντρίπλα
Ασκήσεις στην ατο΅ική φύλαξη
Εξάσκηση του τερ΅ατοφύλακα στις διάφορες θέσεις του
τέρ΅ατος και στις αποκρούσεις της ΅πάλας
Εξάσκηση στα σουτ από πλάγια θέση
Ασκήσεις απλής ΅ορφής διάταξης της ά΅υνας-επίθεσης
Επίδειξη απλού αιφνιδιασ΅ού
|
Α.4. Πετοσφαίριση
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν φυσικές σω΅ατικές ικανότητες: ταχύτητα
ευκινησία, ευλυγισία.
Να αναπτύξουν σύνθετες αθλητικές δεξιότητες.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να καλλιεργήσουν πνεύ΅α ο΅αδικότητας και συνεργασίας.
Να αγωνίζονται τί΅ια και δίκαια ΅ε σεβασ΅ό στον
αντίπαλο
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν τους κανονισ΅ούς του αθλή΅ατος.
Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για «διά βίου» άσκηση
ή άθληση και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή. |
Προετοι΅ασία και ΅ύηση στο άθλη΅α της πετοσφαίρισης
Μετακινήσεις (΅ε βή΅α, ΅ε τρέξι΅ο, ΅ε πηδή΅ατα, ΅ε
σταυρωτό πλάγιο τρέξι΅ο)
Βασικές στάσεις (ψηλή, ΅εσαία, χα΅ηλή)
Απλή πάσα ε΅πρός, ΅ανσέτα
Σέρβις χα΅ηλό ΅ετωπικό
Συνεργασία παικτών
(8
ώρες)
|
Χτυπή΅ατα της ΅πάλας κάτω ΅ε το χέρι (αριστερό-δεξί)
Ασκήσεις που τα παιδιά ΅ετακινούνται στο χώρο του
γηπέδου προς όλες τις κατευθύνσεις
Εξάσκηση των βασικών στάσεων (ψηλή, ΅εσαία, χα΅ηλή)
Εξάσκηση της απλής πάσας ε΅πρός
Εξάσκηση της ΅ανσέτας
Εξάσκηση στο σέρβις
Αγώνες ΅εταξύ τ΅η΅άτων και συ΅΅ετοχή στο σχολικό
πρωτάθλη΅α |
Β. ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
|
Β.1 Αγωνίσ΅ατα στίβου
|
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να καλλιεργήσουν τις ιδιαίτερες δεξιότητες που
απαιτούν τα αγωνίσ΅ατα του στίβου.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να αναπτύξουν ψυχικές αρετές, όπως θέληση,
υπευθυνότητα, υπο΅ονή, επι΅ονή και θάρρος.
Να αντι΅ετωπίζουν ΅ε σύνεση τη νίκη και την ήττα.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν στοιχεία της τεχνικής των αγωνισ΅άτων
του στίβου.
Να γνωρίσουν την έννοια της προσπάθειας και του
αγώνα.
Να αποκτήσουν γνώσεις που σχετίζονται ΅ε τα αρχαία
Ολυ΅πιακά αγωνίσ΅ατα. |
∆ρό΅οι ταχύτητας:
Εκκίνηση από όρθια θέση
Εκκίνηση από συσπειρωτική θέση
∆ιασκελισ΅ός: «πόδια-χέρια».
Σκυταλοδρο΅ίες
’λ΅ατα:
’λ΅α σε ΅ήκος: (συσπειρωτική και εκτατική τεχνική)
’λ΅α σε ύψος;
(ψαλίδι, φλοπ)
Ρίψεις:
Σφαιροβολία: «τεχνική Ο΄Μπράιαν»
Ακοντισ΅ός: «΅παλάκι»
(12 ώρες)
|
Εξάσκηση στις εκκινήσεις από όρθια και από
συσπειρωτική θέση
’σκηση στο διασκελισ΅ό στους δρό΅ους ταχύτητας και
αντοχής
’σκηση αλλαγής σκυτάλης σε στάση και σε κίνηση
Εξάσκηση στο άλ΅α σε ΅ήκος και ΅ε τις δύο τεχνικές
Εξάσκηση στο άλ΅α σε ύψος ΅ε τις δύο τεχνικές
Βολές στη σφαιροβολία ΅ε τεχνική την Ο΄ Μπράιαν:
Πρώτα από την τελική θέση (χωρίς ΅ετακίνηση) και ΅ετά
από ΅ερικές προσπάθειες από την αρχική θέση |
Γ. ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ
|
Γ.1. Ελεύθερη γυ΅ναστική Ενόργανη γυ΅ναστική
Ρυθ΅ική γυ΅ναστική |
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να αναπτύξουν πολύπλευρα τις κινητικές τους
δεξιότητες και τα ταλέντα τους.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να εκφραστούν και να δη΅ιουργήσουν.
Γνωστικός το΅έας
Να γνωρίσουν το σώ΅α τους και τις δυνατότητες τους.
Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ότι ο αθλητισ΅ός
είναι τρόπος ζωής. |
Γυ΅ναστική χωρίς όργανα
Ενόργανη γυ΅ναστική(στρώ΅ατα έδαφος)
Ενόργανη γυ΅ναστική (όργανα: π.χ. πολύζυγα, εφαλτήριο)
Ρυθ΅ική- Αγωνιστική γυ΅ναστική
(8 ώρες)
|
’σκηση σε συντάξεις:
Κατά ΅αθητή, δυάδες, τριάδες, τετράδες.
’σκηση σε σχη΅ατισ΅ούς:
Κύκλου., η΅ικυκλίου, τετραγώνου.
Ασκήσεις ενόργανης γυ΅ναστικής: στρώ΅ατα - έδαφος.
Ασκήσεις ενόργανης γυ΅ναστικής
Ασκήσεις ρυθ΅ικής αγωνιστικής γυ΅ναστικής:
Με σχοινάκι, ΅ε στεφάνια, ΅ε ΅πάλες.
|
∆. ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑ∆ΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
|
∆.1. Παραδοσιακοί χοροί άλλων περιοχών - Τοπικοί
παραδοσιακοί χοροί |
Σω΅ατικός το΅έας (Ψυχοκινητικός)
Να γνωρίσουν το σώ΅α τους ΅έσα από την κίνηση και το
ρυθ΅ό.
Συναισθη΅ατικός το΅έας
Να χαρούν και να εκφραστούν δη΅ιουργικά.
Γνωστικός το΅έας
Να ΅υηθούν στο τραγούδι, στο ρυθ΅ό, στη ΅ελωδία και
στη χορευτική κίνηση.
Να γνωρίσουν στοιχεία της λαϊκής παράδοσης του τόπου
τους.
Να κατανοήσουν ότι ο χορός είναι τρόπος ζωής.
|
Καλα΅ατιανός
Τσά΅ικος
Έντεκα
Πεντοζάλη
Τικ (΅ονό)
Ζωναράδικος
Τοπικοί χοροί
(12
ώρες)
|
Να βρουν και να παρουσιάσουν πληροφορίες για τους
συγκεκρι΅ένους χορούς.
(Περιοχή που τον συναντά΅ε, αν χορεύεται από άντρες ή
γυναίκες, λαβή των χεριών κ.α.).
Επίσκεψη σε ΅ουσείο λαϊκής τέχνης.
|
Ε. ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ
|
Κολύ΅βηση όπου υπάρχουν οι δυνατότητες.
|
|