 |
Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΣΤΗ Φ.Α.
|
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ
•
ΜBD/ADHD:
αγγλική ορολογία του Attention Deficit Hyperactivity Disorder=
Υπερκινητικότητα και διαταραχή στη συγκέντρωση προσοχής
• Παιδιά με ADHD παρουσιάζουν δυσκολίες στον τομέα της αυτοσυγκέντρωσης, το
παιχνίδι, στην αντίληψη, στην πληροφόρηση, στον έλεγχο των κινήσεων.
Παιδιά με ADHD-φυσιολογική νοημοσύνη αλλά…
• Παρουσιάζουν συμπτώματα υπερκινητικότητας
• Αδυνατούν να συγκεντρώσουν την προσοχή τους σε ένα σημείο για λίγη ώρα
• Δυσκολία στον έλεγχο των κινήσεων
• Δυσκολία στην αντίληψη/ ερμήνευση εξωτερικών ερεθισμάτων
• Παρουσιάζουν επικοινωνιακά προβλήματα
• Στην ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ μόνο το 2-5 % για τον παιδικό πληθυσμό
• 3 κύριοι τύποι ασθενών με ΔΕΠ/Υ
• Μικτός (ο συνηθέστερος)
• Κυρίως απρόσεκτος
• Υπερκινητικός -παρορμητικός
• Κληρονομική διαταραχή
• Συμβαίνει σε μονοζυγωτικούς διδύμους σε ποσοστό 90%
• Νέες μελέτες δείχνουν υπολειτουργία των μετωπιαίων λοβών του εγκεφάλου
Συμπτώματα Υπερκινητικότητας
• Χωρίζονται σε 3 μεγάλες κατηγορίες:
• Α) ανωμαλίες στη συμπεριφορά (κινείται συνεχώς, παρορμητική συμπεριφορά,
άχαρες συνήθειες ύπνου, μικρή διάρκεια προσοχής, παρορμητική επιθετικότητα,
δρα στην απειλή της ζωής του, ψεύδεται, κλέβει)
• Β) Μυϊκά προβλήματα (μεγάλοι μύες, μικροί μύες)
• Γ) Κλινικά δείγματα διαταραχής στη μάθηση
Τι προκαλεί την υπερκινητικότητα(αναφορικά)
• Μόλυνση από βαριά μέταλλα
• Βιομηχανοποιημένη γεωργία
• Αλκοόλ
• Φάρμακα
• Ανεπάρκεια θρεπτικών συστατικών
• Τεχνητά πρόσθετα
Διαγνωστικά κριτήρια για ΔΕΠ/Υ
• Κατά το Αμερικανικό εγχειρίδιο στατιστικής κατάταξης διαγνωστικών
κριτηρίων(DMS-IV)
• Συμπτώματα απροσεξίας έχουν παραμείνει για τουλάχιστον 6
μήνες(δυσπροσαρμοστικότητα- ασυμφωνία στο αναπτυξιακό επίπεδο)
• Μερικά συμπτώματα/ πρόκληση έκπτωσης/ παρόντα στην ηλικία των 7
Συνέχεια…
• Κάποια έκπτωση από τα συμπτώματα/ παρούσα σε δυο τουλάχιστον τομείς
(σχολείο –οικογένεια)
• Πρέπει να υπάρχει σαφής απόδειξη κλινικά σημαντικής έκπτωσης(
κοινωνική-σχολική-επαγγελματική λειτουργικότητα)
• Συμπτώματα-όχι κατά τη διάρκεια πορείας εκτεταμένης διταραχής ανάπτυξης
σχιζοφρένειας ή άλλης ψυχωτικής διαταραχής
Κλινική εικόνα-αναπτυξιακή πορεία
• Προσχολική ηλικία (δύσκολη η εκτίμηση-το παιδί συνεχώς δραστήριο)
• 4-6 ετών(τρέχουν από τη μια μεριά στην άλλη, δεν προειδοποιούν, ψάχνουν
συνέχεια διάφορα αντικείμενα, κινούν συνέχεια τα πόδια τους…κ.α.)
• Στην σχολική ζωή τους (αδύνατη η εστίαση σε αυτά που λέει ο δάσκαλος, δεν
μπορεί να ολοκληρώσει τα μαθήματα του,….,δεν ακολουθεί τους κανόνες
παιχνιδιού)
Συνέχεια…
• ΓΕΝΙΚΑ:- σημεία διαταραχής ελάχιστα, αν υπάρχει αυστηρή επιτήρηση-
συμπτώματα έντονα, όταν βρίσκεται με άλλα άτομα- η όλη συμπτωματολογία
επηρεάζει αρνητικά τη σχολική, κοινωνική & επαγγελματική απόδοση του ατόμου.
• Στην εφηβεία(μεγαλύτερος κίνδυνος: ανάπτυξη επιθετικής αντικοινωνικής
συμπεριφοράς & παραπτωματικότητας)
• Τα διαταραγμένα παιδιά παραμένουν απρόσεκτα & απομονώνονται, δεν είναι
δημοφιλή ανάμεσα στους συνομιλήκους τους
• Στην ενήλικη ζωή(εξέλιξη):η θυελλώδης πορεία της εφηβείας, μπορεί να
μετριάσει την συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή
• Όσοι δεν απέφυγαν τον κίνδυνο, δείχνουν εκρηκτικό ανώριμο τύπο
προσωπικότητας & αυτό φαίνεται από τις οικογενειακές τους σχέσεις
Στατιστικά στοιχεία(Backley)
• 1-3 παιδιά κατά μ.ο με ADHD σε μια τάξη 30 μαθητών
• 3-6 φορές περισσότερα αγόρια παρά κορίτσια
• 30% βραδύτερος ρυθμός ανάπτυξης(συναισθηματικός) από συνομηλίκους του
• 65% προβλήματα ανυπακοής & πειθαρχίας
Συνέχεια…
• 25% άλλα σοβαρά προβλήματα (προφορική έκφραση, δεξιότητες ακουστικής
προσοχής, αναγνωστική κατανόηση)
• 1/3 των παιδιών με ΔΕΠ/Υ:προβλήματα ακουστικής κατανοήσης
• Μαθητές με ΔΕΠ/Υ:2-3 φορές πιθανότητα προβλήματος στην προφορική έκφραση
απ’ ότι οι συνομήλικοί τους
• 75% παιδιών με ΔΕΠ/Υ Υπερκινητικά
• 60% με ΔΕΠ/Υ είναι κορίτσια
• 40% έχουν ένα τουλάχιστον γονιό με ΔΕΠ/Υ
• 50% έχουν προβλήματα ύπνου
• 21% φεύγουν από το σχολείο επανειλημμένα
• 45% έχουν αποβληθεί από το σχολείο
Παράγοντες σχετικοί με την αιτιολογία
• Νευρο -φυσιολογικές δοκιμασίες(Sergeant, Duglas ’88)
• Αναπτυξιακές σχέσεις
• Συσχετίσεις με νευρολογική νόσο & τραυματισμό
• Συσχετίσεις με τοξικούς και αλλεργικούς παράγοντες
• Συσχετίσεις με ψυχοκοινωνικούς παράγοντες(κοιν.δυστυχία, οικογ.σχέσεις)
Θεραπεία!
ΣΤΟΧΟΙ:
• Ελάττωση Υπερκινητικότητας (φαρμακευτική αγωγή,δίαιτα, τροποποίηση
συμπεριφοράς)
• Θεραπεία συσχετιζομένων διαταραχών
• Προώθηση μάθησης
• Προώθηση συναισθηματικής προσαρμογής
• Ανακούφιση οικογενειακού στρες
ADHD & Φυσική Αγωγή
• Μαθητές με ADHD- προειδοποίηση με σταθερό σύνθημα με το τέλος της
δραστηριότητας/ διάσπαση προσοχής
• Όχι οδηγίες όταν βρίσκονται όλοι μαζί-μπερδεύονται- διασκορπισμός στο χώρο
με υλικά και βοήθεια από εκεί
• Νοήματα με τα μάτια-ερωτήσεις για να τσεκάρεις αν κατάλαβαν την
δραστηριότητα!
• Οδηγίες σε μια χρονική στιγμή
• Τα ζευγάρια θα πρέπει να δημιουργούνται με ώριμους και έμπειρους μαθητές
• Όταν δουλεύουν σε σταθμούς- υπενθύμιση από τους μαθητές σε αυτούς με ADHD
- τι πρέπει να κάνουν για να υπάρχει παρακίνηση
Πρόληψη Προβλημάτων
• Οι μαθητές με ADHD δεν συνηθίζουν να σκέφτονται γύρω από τις συνέπειες των
δραστηριοτήτων
• Πρόληψη ατυχημάτων &οδηγίες για το περιβάλλον. Μαθήματα για έλεγχο
συμπεριφοράς
• Όταν ξεκινάει το μάθημα/ποια η συμπεριφορά στο 5ο και ποια στο 10ο μάθημα;
Μοντέλα Οργάνωσης
• Οργάνωσε την καθημερινή σου ρουτίνα & το πρόγραμμά σου
• Άρχισε και ξεκίνα στην ώρα σου
• Να έχεις όλες τις οδηγίες έτοιμες όταν η τάξη ξεκινήσει
• Να μην δίνεις ή κρατάς σημειώσεις όταν οι μαθητές πίνουν λίγο νερό ή
αλλάζουν ρουχισμό.
Ενθάρρυνε την φιλία!!!
• Χρησιμοποίησε συχνά ομάδες για να διαιρείς τους παίκτες σε ζευγάρια
• Να έχεις την προσοχή σου για πιθανόν φιλίες και να δημιουργείς ομάδες και
ζεύγη για να δουλεύουν μαζί
• Μην αφήνεις κανέναν χωρίς να τον αποκαλείς με το όνομά του
• Θετικά μοντέλα& ευκαιρίες σε κοινωνικό επίπεδο-διόρθωση και βοήθεια(για
μαθητή
ΑΡΘΡΑ
ΤΙΤΛΟΙ-ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΩΝ
• 1ο άρθρο: Μια προπαρασκευαστική εκπαίδευση κινητικών προβλημάτων σε παιδιά
με διάσπαση προσοχής-υπερκινητικότητα(Karatekin,Markiewicz,Siegel 2003)
• 2ο άρθρο: Υπερβολικές κινήσεις(ευκινησία), μετατοπίσεις απαγορευμένες σε
παιδιά με ADHD (Mostofsky,Newscaffer,Denckla 2003)
1ο άρθρο
• Πήραν μέρος στην έρευνα 28 παιδιά με ADHD και 27 παιδιά ελέγχου ηλικίας
8-15 ετών
• Παιδιά με ADHD-περισσότερες κινητικές δυσκολίες από παιδιά ελέγχου
• Γονείς παιδιών με ΑDHD εμφάνιζαν προβλήματα στη γλώσσα
• Δυσκολία κινητικών προβλημάτων συγγενείς με το IQ
2ο άρθρο
• Νευρολογικά μοντέλα- επεξήγηση θεμελιωδών μηχανισμών του ADHD(έμφαση στην
έλλειψη κινητικής απάντησης)
• Ακατάλληλη ηλικία για υπερβολικές μετατοπίσεις(ευκινησία)/αντανάκλαση
ανωριμότητας στα φλοιώδη συστήματα εγκεφάλου
• Έρευνες έδειξαν: η παρουσία από υπερβολικές κινήσεις θα έδειχναν τις
προσαρμογές στα παιδιά με ADHD
Συνέχεια…
• Για τον έλεγχο κινητικής απάντησης/ αλληλεπίδραση των ατόμων με ADHD και
των ατόμων ελέγχου
• Αποτελέσματα: Οι Υπερβολικές κινήσεις πιο έντονες στα παιδιά με διάσπαση
προσοχής
• Πρόβλημα έγκειται στα κινητικά κέντρα του εγκεφάλου
(Πηγή:
Κώνστας Ε., Πτυχιούχος Φ.Α.) |
|
|
|

Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος,
Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA) //
σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας)
-
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν
προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright ©
1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης
|
|
|
| |
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|

|
 |
Ν.3699/2008
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
|
 |
«Αναπηρία» και φυσική δραστηριότητα, Δρ. Δ. Κουτσούκη,
Συνέντευξη ως Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ
|
 |
Π.Σ.Ε.Ε.Ε.Α.
Σύλλογος Ειδ. Αγωγής, Ιδρυση, Σκοποί |
 |
Κώδικας Ηθικής και
Δεοντολογίας |
 |
ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ |
 |
Διαθεματικό, Αναλυτικό
Πρ. για ΑΜΕΑ (Ολες οι βαθμίδες Εκπ/σης)
|
 |
Διαθεματικό Παιδιών με
κινητικές αναπηρίες (Νηπιαγωγείο)
|
 |
Διαθεματικό
Προσαρμοσμένης Φ.Α. (Νηπιαγωγείο)
|
 |
Διαθεματικό, Αναλυτικό
Πρ. Γλώσσας Παιδιών με κινητικές αναπηρίες (Νηπιαγωγείο)
|
 |
Νέες αντιλήψεις για
ΑΜΕΑ |
 |
Φυσική Αγωγή για παιδιά με Αυτισμό |
 |
Ειδική Φ.Α. στο κέντρο ΕΛΕΠΑΠ |
 |
Απασχόληση |
 |
Ισα Δικαιώματα, Νομική Κατοχύρωση
|
 |
Χρήσιμη Νομολογία |
 |
ΑΜΕΑ, Ατομα ΜΕ Αναπηρίες, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ |
 |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΜΕΑ |
 |
Ιστορική Αναδρομή
Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα (μέχρι 1970) |
 |
Ιστορική
Αναδρομή Ειδικής Αγωγής (από το 1970 μέχρι σήμερα)
|
|
Σχολεία Ειδικής
Αγωγής |
 |
Πρωτοβάθμια
|
 |
Δευτεβάθμια |
 |
Ωρολόγια προγράμματα των
σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής ΣΜΕΑ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
|
 |
Βιβία Ειδικής
Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης |
 |
Προϋποθέσεις, διαδικασία
και τρόπος παροχής εκπαίδευσης στο σπίτι |
 |
Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν
την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία
|
 |
Νόμος
2817/2000
(Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες)
Αρθρα:
1,
2,
3-4,
5-8,
9-11,
12-18 |
 |
Κ.Δ.Α.Υ.
Κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης
(Κ.Δ.Α.Υ.) των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και καθορισμός
των καθηκόντων και υποχρεώσεων του προσωπικού αυτού
|
 |
ΠΙΝΑΚΑΣ των Κ.Δ.Α.Υ.
σε όλη την Ελλάδα |
 |
Η Φυσική Αγωγή και
ο Αθλητισμός ως μια κοινωνική διαδικασία |
|
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
(Δεν υπάρχει σχέση των παιδιών με Μ.Δ. με τα παιδιά με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες που παρουσιάζουν στοιχεία Μαθησιακών
Δυσκολιών)
|
 |
Εισαγωγή, ΔΑΙΑΣΒΤΕΟ! |
 |
Μ.Δ. στο Ολοήμερο Σχολείο |
 |
Μ.Δ. τι φταίει; |
 |
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες
στην Σχολική Ηλικία. |
 |
Μ.Δ. επίδραση στη
καθημερινή ζωή |
 |
ΔΥΣΛΕΞΙΑ |
 |
Ορισμός, Συμπτώματα |
 |
Ορισμός (Βρετανικό Ινστιτούτο
Δυσλεξίας) |
 |
Κοινά Χαρακτηριστικά
και Προειδοποιητικές ενδείξεις |
 |
Συμβουλές για εκπαιδευτικούς
από τον Alan Sayles, πρόεδρο Ευρ. Συνδέσμου Δυσλεξίας
|
 |
Σχέση με Διάσπαση Προσοχής |
 |
Μορφές, Αίτια |
 |
Μύθος Πραγματικότητα |
 |
Διαταραχές Γραφής |
 |
Δυσλεξία κ΄Πληροφορική |
 |
Προς Δασκάλους, Καθηγητές, Τρόποι Εξέτασης Μαθητών
|
 |
Τρόπος εξέτασης
δυσλεξικών μαθητών/τριών |
 |
Συμβουλές προς Γονείς |
 |
Μυστικά προς Γονείς |
 |
Επίδραση Μαθ.
Δυσκολιών στη ζωή του παιδιού |
 |
Διάσημοι Δυσλεξικοί |
 |
Συνέδριο Δυσλεξίας |
 |
Η Εκπαίδευση
θεραπεύει |
 |
Το γονίδιο
της δυσλεξίας? |
 |
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
(ADHD) |
 |
Παγκόσμια Διάγνωση με το
Τεστ Παυλίδη |
 |
Τι είναι Υπερκινητικότητα - Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής |
 |
Υπερκινητικότητα
και Φυσική Αγωγή |
 |
Ποσοστά Υπερκινητικότητας
στην Ελλάδα |
|
ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
|
 |
Υπεύθυνοι Αγωγής Yγείας |
|
|
Γρίφοι,
Γνωμικά,
Παροιμίες,
Αινίγματα,
Ημερολόγιο,
Εορτές,
Αριθμομηχανή,
Μουσική,
Σωστό
- Λάθος,
Σαν σήμερα,
jokes |
|
|
|
|