|
Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών
|
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Βαθμός Ασφαλείας ...................
Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αθήνα 17-5-2000
Αρ. Πρωτ.Γ2/1846
Βαθ. Προτερ.Εξαιρετικά Επείγον
Ερμού 15,101 85 Αθήνα
Πληροφορίες: Μ. Xιόνη, τηλ. 3235150
Γ. Γρίβα, τηλ. 3236970
Κ. Κούκου, τηλ. 3231770
ΠΡΟΣ: 1. Προϊσταμένους Δ/νσεων &
Γραφείων Π/θμιας & Δ/θμιας
Εκπ/σης
2. Σχολικούς Συμβούλους
Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης
(μέσω Δ/νσεων και Γραφείων
Π.Ε & Δ.Ε)
3. Δ/ντές Δημοσίων & Ιδιωτικών Σχολείων Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης (μέσω
Δ/νσεων και Γραφείων Π.Ε & Δ.Ε)
Έδρες τους
ΚΟΙΝ. Παιδαγ. Ινστιτούτο
Θέμα: Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών
Με αφορμή ερωτήματα που υποβάλλονται στο ΥΠΕΠΘ από διάφορες Υπηρεσίες και
ενδιαφερόμενους γονείς και σύμφωνα με την Πράξη 8/00 του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου, σχετικά με τον τρόπο εξέτασης των δυσλεξικών μαθητών/τριών, σας
γνωρίζουμε τα εξής:
1. Η δυσλεξία, γνωστή τα τελευταία χρόνια ως «ειδική μαθησιακή δυσκολία στη
γραφή και στην ανάγνωση», είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, η οποία
συνίσταται στην αδυναμία των μαθητών/τριών να αποκτήσουν τις γλωσσικές
δεξιότητες που σχετίζονται με την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία. Η
λειτουργική αυτή αδυναμία εκδηλώνεται, αν και υπάρχει συνήθως επαρκής
νοητική ικανότητα, ομαλή συναισθηματική ανάπτυξη, κατάλληλη διδασκαλία και
πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον. Θεωρείται επίσης ως μια ατέλεια στην
επεξεργασία της πληροφορίας.
Τα κύρια συμπτώματα της μαθησιακής αυτής δυσκολίας είναι η αργή και με πολλά
λάθη ανάγνωση, η δυσανάγνωστη γραφή και η υπερβολική και ασταθής
ανορθογραφία καθώς και η δυσκολία απόδοσης με συνεχή λόγο του περιεχομένου
ενός κειμένου, ενώ ο προφορικός λόγος δεν επηρεάζεται αρνητικά από αυτήν. Ο
δυσλεξικός μαθητής/τρια κουράζεται εύκολα από το διάβασμα και πολύ συχνά
παρουσιάζει διάσπαση προσοχής.
Από διάφορες έρευνες γνωρίζουμε πως η δυσλεξία συναντάται συχνότερα στα
αγόρια από ό,τι στα κορίτσια και σε αναλογία 4 προς 1. Εμφανίζεται με τον
ερχομό του παιδιού στο σχολείο και αντιμετωπίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη
στιγμή που διαγνωστεί και παρασχεθεί στο παιδί η κατάλληλη διδακτική βοήθεια
κυρίως από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
2. Οι εκπαιδευτικοί επιβάλλεται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να
αποφεύγουν να χαρακτηρίζουν τον μαθητή/τρια ως δυσλεξικό, γιατί η διάγνωση
της δυσλεξίας είναι έργο ειδικών και δεν είναι εύκολη διαδικασία. Οφείλουν
όμως, αν παρατηρούν κάποιες ιδιαίτερες δυσκολίες του μαθητή/τριας, να
παραπέμπουν τους γονείς στα Κέντρα Διάγνωσης-Αξιολόγησης και Υποστήριξης
(ΚΔΑΥ), που θα συσταθούν και θα λειτουργήσουν από το επόμενο σχολικό έτος
στην έδρα του κάθε νομού της χώρας, προς διαπίστωση τυχόν μαθησιακών
δυσκολιών. Επιπλέον, ας έχουν υπόψη τους πως ούτε η υπερβολική ανορθογραφία
ούτε η κακή γραφή από μόνες τους υποδηλώνουν δυσλεξία.
3. Η δυσλεξία πλήττει ιδιαίτερα την αυτοεκτίμηση των μαθητών/τριών αυτών,
γιατί συναισθάνονται άμεσα τη δυσκολία τους ν’ ανταποκριθούν ικανοποιητικά,
όπως οι άλλοι συμμαθητές /τριές τους, στις μαθησιακές απαιτήσεις. Επομένως,
είναι αναγκαίο να τους παρασχεθεί ψυχοσυναισθηματική στήριξη, ενίσχυση,
ενθάρρυνση και εξατομικευμένη, όσο είναι δυνατό ,διδακτική καθοδήγηση. Η
κατανόηση του προβλήματός τους και η αποφυγή δυσμενούς κριτικής και άστοχων
χαρακτηρισμών τούς βοηθούν και ευχάριστα να νιώθουν στη σχολική κοινότητα
και περισσότερο να επιμένουν στο επίπονο έργο τους. Οι δυσλεξικοί
μαθητές/τριες (φυσικά και οι γονείς τους), ας μην επαναπαύονται στην
εξάντληση της επιείκειας εκ μέρους των διδασκόντων, αλλά να προσπαθούν, μέσα
στα όρια των δυνατοτήτων τους, να είναι συνεπείς στις καθημερινές μαθησιακές
τους υποχρεώσεις.
4. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, η αξιολόγηση των μαθητών/τριών αυτών
με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γίνεται με προφορική εξέταση, δεδομένου
ότι δυσκολεύονται να διατυπώσουν γραπτά τις σκέψεις τους και την όποια
αποκτημένη γνώση τους. Η εξέτασή τους πρέπει να διεξάγεται μέσα σ’ ένα κλίμα
ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού της ιδιαιτερότητάς τους. Γι αυτό το λόγο θα
πρέπει να τους παρέχεται η δυνατότητα να χρησιμοποιούν το πρόχειρό τους,
προκειμένου να σημειώσουν σ’ αυτό οτιδήποτε κρίνουν απαραίτητο για το θέμα,
το οποίο στη συνέχεια θα αναπτύξουν προφορικά. Σε καμία περίπτωση οι
πρόχειρες σημειώσεις δεν συνυπολογίζονται στον τελικό βαθμό. Πρέπει ακόμα να
τους παρέχονται διευκρινίσεις και να τους δίνεται επιπλέον χρόνος, στην
περίπτωση που θα ζητηθεί.
Στα θεωρητικά μαθήματα ενδέχεται ο εξεταζόμενος να μην μπορεί ή να
δυσκολεύεται να αποδώσει σε συνεχή λόγο ένα γνωστικό αντικείμενο, οπότε
κρίνεται σκόπιμο να απαντά σε ερωτήσεις που θα του υποβάλλονται. Ως προς την
εξέταση στο μάθημα της έκθεσης, η αξιολόγηση να επικεντρώνεται στην
κατανόηση των βασικών εννοιών του θέματος και στην παρουσίαση των
επιχειρημάτων του. Στην εξέταση στα πρακτικά μαθήματα π.χ. Μαθηματικά,
Φυσική, Χημεία είναι πιθανό ο μαθητής/τρια να μη χρησιμοποιεί σωστά τα
πρόσημα ή να κάνει λάθη στις πράξεις. Τότε ο καθηγητής χρειάζεται να
παρεμβαίνει, να επισημαίνει το λάθος και να τον/την υποβοηθεί να προχωρήσει.
Επιπλέον, οι εξεταστές ας έχουν υπόψη τους, πως ο δυσλεξικός μαθητής/τρια
παρουσιάζει αισθητή αδυναμία στην απομνημόνευση τύπων και ορισμών.
Στη διάρκεια της εξέτασης, αν κάποια στιγμή παρατηρηθεί διάσπαση της
προσοχής του μαθητή/τριας-κάτι που είναι αναμενόμενο- η επαναφορά του/της
στην εξεταστική διαδικασία ενδείκνυται να επιτευχθεί με διακριτικούς
χειρισμούς.
Οι ερωτήσεις των διάφορων μαθημάτων είναι απαραίτητο να διαβάζονται από τον
εξεταστή και να παρέχονται εξηγήσεις, ώστε να είναι απόλυτα κατανοητό το
περιεχόμενό τους.
5. Κρίνεται σκόπιμο να συμμετάσχει στις εξεταστικές επιτροπές των
βαθμολογικών κέντρων των Νομαρχιών, για τις εξετάσεις της Β΄ και Γ΄ Λυκείου
του σχολ. έτους 1999-2000, καθηγητής με ειδίκευση στη δυσλεξία ή γενικά στις
μαθησιακές δυσκολίες ή με πιστοποιημένη σχετική επιμόρφωση.
Παρακαλούνται οι Διευθύνσεις και τα Γραφεία Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης να
φροντίσουν για την άμεση προώθηση αυτής της εγκυκλίου σ’ όλες τις σχολικές
μονάδες γενικής και ειδικής αγωγής της περιφέρειάς τους, προκειμένου να
ενημερωθούν ενυπογράφως όλοι οι εκπαιδευτικοί και επιπλέον να παρασχεθεί
σχετική ενημέρωση σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΙΝΙΚΟΣ
Εσωτερική Διανομή:
1. Γραφείο Υφυπουργού
2. Γραφείο Γενικού Γραμματέα
3. Γραφείο Ειδικού Γραμματέα,
κ. Παπαϊωάννου
4. Γενική Δ/νση Σπουδών Π.Ε και Δ.Ε
5. Διεύθυνση Σπουδών Δ.Ε.,
Γραφείο Αγωγής Υγείας
6. Διεύθυνση Σπουδών Π.Ε.
7. Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής
8. Διεύθυνση Σπουδών και
Φοιτητικής Μέριμνας,
Τμήμα Εισιτηρίων Εξετάσεων
|
|
|
|
Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος,
Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA) //
σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας)
-
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν
προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright ©
1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης
|
|
|
| |
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
|
|
Ν.3699/2008
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
|
|
«Αναπηρία» και φυσική δραστηριότητα, Δρ. Δ. Κουτσούκη,
Συνέντευξη ως Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ
|
|
Π.Σ.Ε.Ε.Ε.Α.
Σύλλογος Ειδ. Αγωγής, Ιδρυση, Σκοποί |
|
Κώδικας Ηθικής και
Δεοντολογίας |
|
ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ |
|
Διαθεματικό, Αναλυτικό
Πρ. για ΑΜΕΑ (Ολες οι βαθμίδες Εκπ/σης)
|
|
Διαθεματικό Παιδιών με
κινητικές αναπηρίες (Νηπιαγωγείο)
|
|
Διαθεματικό
Προσαρμοσμένης Φ.Α. (Νηπιαγωγείο)
|
|
Διαθεματικό, Αναλυτικό
Πρ. Γλώσσας Παιδιών με κινητικές αναπηρίες (Νηπιαγωγείο)
|
|
Νέες αντιλήψεις για
ΑΜΕΑ |
|
Φυσική Αγωγή για παιδιά με Αυτισμό |
|
Ειδική Φ.Α. στο κέντρο ΕΛΕΠΑΠ |
|
Απασχόληση |
|
Ισα Δικαιώματα, Νομική Κατοχύρωση
|
|
Χρήσιμη Νομολογία |
|
ΑΜΕΑ, Ατομα ΜΕ Αναπηρίες, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ |
|
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΜΕΑ |
|
Ιστορική Αναδρομή
Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα (μέχρι 1970) |
|
Ιστορική
Αναδρομή Ειδικής Αγωγής (από το 1970 μέχρι σήμερα)
|
|
Σχολεία Ειδικής
Αγωγής |
|
Πρωτοβάθμια
|
|
Δευτεβάθμια |
|
Ωρολόγια προγράμματα των
σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής ΣΜΕΑ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
|
|
Βιβία Ειδικής
Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης |
|
Προϋποθέσεις, διαδικασία
και τρόπος παροχής εκπαίδευσης στο σπίτι |
|
Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν
την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία
|
|
Νόμος
2817/2000
(Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες)
Αρθρα:
1,
2,
3-4,
5-8,
9-11,
12-18 |
|
Κ.Δ.Α.Υ.
Κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης
(Κ.Δ.Α.Υ.) των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και καθορισμός
των καθηκόντων και υποχρεώσεων του προσωπικού αυτού
|
|
ΠΙΝΑΚΑΣ των Κ.Δ.Α.Υ.
σε όλη την Ελλάδα |
|
Η Φυσική Αγωγή και
ο Αθλητισμός ως μια κοινωνική διαδικασία |
|
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
(Δεν υπάρχει σχέση των παιδιών με Μ.Δ. με τα παιδιά με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες που παρουσιάζουν στοιχεία Μαθησιακών
Δυσκολιών)
|
|
Εισαγωγή, ΔΑΙΑΣΒΤΕΟ! |
|
Μ.Δ. στο Ολοήμερο Σχολείο |
|
Μ.Δ. τι φταίει; |
|
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες
στην Σχολική Ηλικία. |
|
Μ.Δ. επίδραση στη
καθημερινή ζωή |
|
ΔΥΣΛΕΞΙΑ |
|
Ορισμός, Συμπτώματα |
|
Ορισμός (Βρετανικό Ινστιτούτο
Δυσλεξίας) |
|
Κοινά Χαρακτηριστικά
και Προειδοποιητικές ενδείξεις |
|
Συμβουλές για εκπαιδευτικούς
από τον Alan Sayles, πρόεδρο Ευρ. Συνδέσμου Δυσλεξίας
|
|
Σχέση με Διάσπαση Προσοχής |
|
Μορφές, Αίτια |
|
Μύθος Πραγματικότητα |
|
Διαταραχές Γραφής |
|
Δυσλεξία κ΄Πληροφορική |
|
Προς Δασκάλους, Καθηγητές, Τρόποι Εξέτασης Μαθητών
|
|
Τρόπος εξέτασης
δυσλεξικών μαθητών/τριών |
|
Συμβουλές προς Γονείς |
|
Μυστικά προς Γονείς |
|
Επίδραση Μαθ.
Δυσκολιών στη ζωή του παιδιού |
|
Διάσημοι Δυσλεξικοί |
|
Συνέδριο Δυσλεξίας |
|
Η Εκπαίδευση
θεραπεύει |
|
Το γονίδιο
της δυσλεξίας? |
|
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
(ADHD) |
|
Παγκόσμια Διάγνωση με το
Τεστ Παυλίδη |
|
Τι είναι Υπερκινητικότητα - Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής |
|
Υπερκινητικότητα
και Φυσική Αγωγή |
|
Ποσοστά Υπερκινητικότητας
στην Ελλάδα |
|
ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
|
|
Υπεύθυνοι Αγωγής Yγείας |
|
|
Γρίφοι,
Γνωμικά,
Παροιμίες,
Αινίγματα,
Ημερολόγιο,
Εορτές,
Αριθμομηχανή,
Μουσική,
Σωστό
- Λάθος,
Σαν σήμερα,
jokes |
|
|
|
|